آموزش

شماری از محصلان، پس از یک دوره آموزش از کشور آلمان، بازگشتند

کابل 12حمل باختر
شانزده تن از محصلان رشته معادن پوهنتون های کابل و پولی تخنیک کابل   پس از یک دوره آموزش عملی، در پوهنتون فنی "فرایبورگ"     کشور آلمان، به افغانستان بازگشتند.
به گزارش آژانس باختر، درمحفلی که به همین مناسبت درسفارت آلمان درکابل برگزارشده بود، پوهنوال محمد عثمان بابری سرپرست وزارت تحصیلات عالی صحبت نموده گفت که این محصلان  به عنوان محصلان آگاه  نیروی با ارزش بشری این کشور بوده و  می توانند در استخراج ذخایر  زیرزمینی و معادن افغانستان، نقش مهمی را ایفا کنند. وی از آنان خواست تا مهارت های شان را در جهت خدمت به کشور به کار گیرند.
سرپرست وزارت تحصیلات عالی با اشاره به  نیازمندی افغانستان به  ارتقای ظرفیت نیروی انسانی در عرصه استخراج معادن و موضوعات وابسته به آن مانند:اقتصاد صنعتی، بازاریابی، موضوعات حقوقی و قانونی، مدیریت قراردادها، مصوونیت وحکومتداری خوب ،  از کمک کشور آلمان در زمینه قدردانی نموده آنرا موثر خواند.
همینگونه احمد جاوید سادات، معین وزارت معادن و پطرولیم صحبت کرده گفت: بخش معادن، از ظرفیت عظیمی برای توسعه پایدار اقتصادی و کسب عاید برای افغانستان بهره مند است. به منظور دسترسی به ذخایر معدنی و زیرزمینی، تحصیل کردگان کشور به تجربه های عملی و تکنالوژی بین المللی در ارتباط با صنعت و مدیریت، نیاز دارند.
همچنان کریستین هانمن، نماینده سفارت آلمان در کابل گفت: این برنامه به پوهنتون ها ی افغانستان  کمک می کند تا برنامه های مطالعاتی موجودشان را نوین بسازند و به ویژه توجه بیشتری به آموزش های عملی و مبادلات علمی از متخصصان خارجی، به منظور خودکفا شدن افغانستان داشته باشند.
درپایان تصدیقنامه های این محصلان توسط سرپرست وزارت تحصیلات عالی توزیع گردید.
طبق یک خبردیگر ،مراسم نهال شانی دروزارت تحصیلات عالی با غرس یک اصله نهال توسط سرپرست این وزارت آغاز شد.
در این مراسم که معینان، روسا و تعدادی از کارمندان وزارت تحصیلات عالی شرکت نموده بودند، پوهنوال محمد عثمان بابری سرپرست این وزارت پیرامون نقش محیط زیست سالم در نهاد های اکادمیک صحبت نموده از تمام جامعه علمی خواست تا در راستای سرسبزی پوهنتون ها و موسسات تحصیلی توجه بیشتر نمایند.
در این مراسم هزار اصله نهال مثمروزینتی درصحن وزارت تحصیلات عالی غرس گردید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا