سیاست

گزارش شورای وزیران جمهوری اسلامی افغانستان

کابل باختر 16 میزان
جلسه شورای وزیران جمهوری اسلامی افغانستان، امروزبه ریاست داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی برگزار شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجراییه به آژانس باختر: رییس اجراییه در سخنان مقدماتی با اشاره به اشتراک و سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و سفر به جاکارتا گفت که به صورت عموم روحیۀ حمایت از افغانستان و تداوم همکاری‌ها در سطح بین‌المللی وجود دارد؛ اما تداوم همکاری مشروط به حکومتداری خوب، اصلاحات و مبارزه با فساد است که این توقع را مردم هم از حکومت دارند.
داکتر عبدالله عبدالله گفت که سطح مناسبات میان افغانستان و اندونیزیا در دو سال گذشته در سطح بسیار بالا قرار گرفته است. مقامات اندونیزیا تلاش‌هایی را در راستای گفت‌وگوهای صلح و ختم جنگ در افغانستان انجام داده‌اند.
رییس اجراییه گفت که در این سفر وزیر تجارت، معین وزارت اقتصاد، هیئتی از اتاق‌ تجارت و صنایع و اتاق تجارت بین‌المللی در ترکیب هیأت بودند و با بخش خصوصی و مقامات دولتی اندونیزیا مذاکره کردند. مسأله دهلیز هوایی، روابط تجارتی و مشارکت بخش خصوصی میان دو کشور به بحث گرفته شد. اندونیزیا در قسمت همکاری‌های تخنیکی، ظرفیت‌سازی و تشویق بخش خصوصی وعدۀ همکاری داد.
داکتر عبدالله عبدالله به کارزارهای انتخابات پارلمانی اشاره کرد و گفت: ما امیدواریم کسانی‌که با رأی سالم وارد میدان می‌شوند و مطابق قانون کمپین می‌کنند، نتایج لازم را به دست آورند. البته ما در انتخابات پارلمانی بی‌طرف هستیم.
رییس اجراییه، پیروزی‌های تیم ملی کرکت را به مردم تبریک گفت و از آغاز رقابت‌های لیگ برتر افغانستان استقبال کرد.
داکترعبدالله عبدالله در بخشی از سخنانش گفت که شام گذشته به همرای رییس‌جمهور، معاون رییس‌جمهور و برخی از اعضای کابینه، با آقای خلیل‌زاد نمایندهٔ امریکا در پیشبرد مذاکرات صلح افغانستان صحبت داشتیم. از اقدام ایالات متحده امریکا و توجه اساسی‌شان در زمینهٔ صلح استقبال می‌کنیم و امیدواریم که طرف مقابل هم از این فرصت استفاده کنند تا به صلح نزدیک‌تر شویم. صلح خواست اکثریت مطلق مردم افغانستان است.
در ادامه، مسوولان امنیتی دربارۀ وضعیت امنیتی کشور، گزارش مفصل ارایه کردند. معین وزارت دفاع ملی گفت که هم اکنون 20 عملیات در سراسر کشور جریان دارد و در نتیجۀ این عملیات، تلفات دشمن افزایش یافته است.
بر بنیاد گزارش وزارت دفاع ملی، طی یک هفته در نتیجۀ ضربات هوایی نیروهای داخلی و خارجی، 513 تن از نیروهای دشمن کشته و 156 تن دیگر زخمی شده‌اند.
مسوولان امنیتی گفتند که دشمنان مردم افغانستان می‌کوشند که روند ملی انتخابات را به چالش بکشند؛ اما نیروهای امنیتی آمادۀ همکاری با کمیسیون‌های انتخاباتی برای برگزاری انتخابات هستند.
معین ارشد امنیتی وزارت داخله گفت که عملیات نیروهای کامندو 36 درصد و قوای هوایی 34 درصد افزایش یافته است. در نتیجۀ عملیات مشترک نیروهای امنیتی، تلفات دشمن 22 درصد افزایش یافته است.
در ادامه، رییس اجراییه کشور به حادثۀ پسین در ولایت غور اشاره کرد و گفت که تصمیم‌گیری دربارۀ چنین اقداماتی باید در سطح کلان صورت گیرد و عواقب و پیامدهای چنین رخدادهایی سنجیده شود.
در ادامه، معین ارشد وزارت داخله، دربارۀ اعاشۀ پولیس ملی به جلسه گزارش داد. اعضای شورای وزیران بر یکسان‌سازی اعاشۀ نیروهای امنیتی تأکید کردند و پیشنهادها و طرح‌های‌شان را برای اصلاحات بیشتر مطرح نمودند.
طبق دستور کار مجلس، وزیر صحت عامه، دربارۀ پیشرفت‌ها و چالش‌های تطبیق واکسین پولیو به جلسه گزارش داد.
وزیر صحت عامه گفت که با وجود تلاش‌های فراوان، همچنان 15 واقعۀ پولیو در ولایات کندهار، هلمند، کنر و ننگرهار ثبت شده است.
داکتر فیروزالدین فیروز افزود که در برخی مناطق، مخالفین مسلح در برابر تطبیق خانه‌به‌خانۀ واکسین پولیو چالش خلق می‌کنند. اما تلاش‌هایی جریان دارد که هیچ طرفی مانع برنامۀ ملی واکسیناسیون نگردد.
رییس اجراییه کشور بر همکاری علما، جامعۀ مدنی و مردم برای محو پولیو از کشور تأکید ورزید و گفت که بدون همکاری مردم، این برنامه موفق نخواهد شد.
سپس، وزیر صنعت و تجارت، پالیسی ملی تجارت افغانستان (2018 الی 2023) را به جلسه ارایه کرد. پالیسی ملی تجارت برای نخستین‌بار در مشورت با شرکا، سکتور خصوصی و نهادهای ذیربط برای پنج سال آینده تهیه و ترتیب شده است.
پالیسی ملی تجارت که در چهار فصل تنظیم گردیده، برنامه و هدف حکومت افغانستان را در زمینۀ رشد اقتصادی، افزایش فرصت‌های شغلی، انکشاف تولیدات داخلی، افزایش صادرات، متوازن‌سازی بیلانس تجارت، بهبود محیط کاری و ارتقای ظرفیت نهادهای خصوصی ارایه می‌کند.
طبق دستور کار مجلس، وزارت مالیه، از پیشرفت کار روند مشارکت‌عامه و خصوصی و همچنان عواید و مصارف نهادهای دولتی به جلسه گزارش ارایه کرد.
بر بنیاد گزارش وزارت مالیه، قانون تازۀ مشارکت عامه و خصوصی تدوین و توشیح گردیده و پالیسی‌ اسناد معیاری نیز نافذ گردیده است. در چوکات برنامۀ خصوصی و عامه، 5 پروژه در حال اجراست و سه پروژۀ دیگر به داوطلبی گذاشته شده است.
وزارت مالیه دربارۀ عواید و مصارف دولت گفت که عواید نهادهای دولتی در سال جاری 173.5 میلیارد افغانی تعیین شده بود که تا کنون 77 درصد این رقم جمع‌آوری شده است.
بر بنیاد گزارش وزارت مالیه، عواید امسال بیشتر از هدف تعیین شده بوده و بیشتر از گمرگ‌ها به دست آمده است.
بر بنیاد این گزارش، اداره‌ها و نهادهای دولتی تاکنون بالاتر از 56 درصد بودجۀ انکشافی‌شان را به مصرف رسانیده‌اند.
در ادامه، سرپرست جمعیت هلال احمر افغانی (سره‌میاشت) به مناسبت کمپاین کمک به سره میاشت، دربارۀ چالش‌ها و دست‌آوردهای‌ آن نهاد به جلسه گزارش داد.
سرپرست ادارۀ سره‌میاشت از توجه ویژۀ رییس اجراییه به هلال احمر قدردانی کرد و گفت: از آنجایی‌که سره میاشت یک نهاد خیرۀ ملی است و جز بودجۀ دولت نمی‌باشد، نیازمند همکاری و کمک دولت و مردم می‌باشد.
سرپرست جمعیت هلال احمر اعلام کرد که در جریان چند ماه پسین، در زمینۀ رسیده‌گی به قربانیان جنگ اقداماتی داشته‌اند و همچنان ده‌ها تن از کودکان مبتلا به سوراخ قلب را درمان کرده‌اند.
رییس اجراییه کشور باردیگر از تلاش‌ها و خدمات سره‌میاشت سپاس‌گزاری کرد.
اعضای شورای وزیران، داوطلبانه معاش یک روزۀ شان را به ادارۀ سره میاشت کمک کردند و از مردم و نهادهای خصوصی نیز خواستند که به کمک سره‌میاشت که یک نهاد خیرۀ ملی است، بشتابند. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا