سیاست

رییس مجلس سنا: رییس جمهوری آینده نمی تواند با گزینش افراد محلی دست به اعضای حکومت زند

کابل/1/سرطان/باختر
رئیس مشرانوجرگه امروز در ملاقات با نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان ، روی مسایل انتخاباتی بحث وتبادل نظر نمود.
دفتر مطبوعاتی مشرانوجرگه به آژانس باختر خبر داد، دراین ملاقات یان کوبیش ضمن تمجید از نقش برازنده مردم در پروسۀ انتخابات دو مرحله ی افغانستان ،گفت که نظر به تقاضای داکترعبدالله عبدالله و موافقت تیم تحول وتداوم ونیز تقاضای رئیس حمهور کشور، ملل متحد آماده همکاری با کمیسیون های مستقل انتخاباتی وستادهای انتخاباتی هردو تیم می باشد تا بادرنظرداشت حفظ استقلالیت کمیسیونها ودرمطابقت با احکام قانون اساسی و تمام قوانین نافذه افغانستان، سهم ونقش ملل متحد را در تفکیک وشمارش آرای پاک مردم ایفا نماید. وی افزود که ملل متحد از هیچ نامزد خاص حمایت وپشتیبانی نخواهد کرد مگر اینکه نتیجۀ آرای مردم معلوم سازد که کدام یک در نتیجۀ آرای شفاف این پروسه ملی، برنده خواهد بود. یان کوبیش گفت از تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات مبنی برتاخیر اعلان نتایج قسمی آرا، به منظور دقت هرچه بیشتر در تشخیص آرای پاک از ناپاک به خاطر رفع شکایت ها حمایت می کند تا با نظارت نهاد های ثالث ، تنش های به میان آمده فروکش کند وقناعت جانبین فراهم گردد.
وی افزود در این مورد با مسوولان هردو ستاد ونماینده گان کمیسیون هانشست های داشته وجانبین از این روند، ابراز حمایت نموده اند. یان کوبیش از فضل الهادی مسلیمار رئیس واعضای مشرانو جرگه همچنان تقاضا نمود که از نتایج انتخابات ورسیدن حق به حق دار، بعد از ختم کارکمیسیونها ونظارت نهاد های مختلف حمایت نمایند تا افغانستان یک انتقال سیاسی صلح آمیز وعادلانه را تجربه کند . نماینده سازمان ملل متحدهمچنان از هوا خواهان هردو تیم خواست تا خونسردی شان را در قبال همچو مسایل ملی حفظ نموده وبه نتایج نهایی انتخابات که تحت نظر نهاد های ثالث ملی وبین المللی به دست می آید، احترام گذارند.
درملاقات فضل هادی مسلم یار رئیس مجلس سنا در حالیکه عارف الله پشتون رئیس کمیسیون امور بین المللی وسیدحفیظ الله هاشمی رئیس عمومی دارالانشای مشرانوجرکه نیز حاضربودند ؛ضمن خوشنودی از همکاری های سازمان ملل متحد وشخص یان کوبیش در پروسۀ انتخابات افغانستان گفت هر اقدامیکه با در نظر داشت قوانین نافذه وطرز العمل های موجود به نفع انتخابات کشور صورت گیرد ؛مشرانو جرگه از آن حمایت می کند و می خواهد که سازمان ملل نقش نظارت را در قبال عملکرد کمیسیون های انتخاباتی داشته باشد نه اینکه جا گزین این کمیسیونها باشد ، اما افزود که کمیسیون ها هم حق ندارند به نام استقلالیت، رای های پاک مردم را هم ضایعه ویا به نفع این وآن کاندید عمل نماید.
رئیس مشرانو جرگه همچنان ازستادهای انتخاباتی هردو تیم خواست تاازهرگونه پیش داوری ها درموردنتایج انتخابات که سبب مغشوش شدن اذهان عامه می گردد خودداری ورزد و هم نباید اگر یک کارمند انتخاباتی تحت سوال قرار می گیرد یک ستاد از آن جانبداری کند زیر جانبداری ستاد ها از این و آن کارمند انتخاباتی خود معنی دخالت واستفاده جویی را می دهد. مسلم یار به هر دو تیم انتخاباتی خاطر نشان ساخت که در صورت برنده شدن ، کشور را مال شخصی خود حساب نکرده وبا گزینش افراد محل ومنطقۀ خود ،دست به انحصار حکومت نزنند و مشارکت ملی را با در نظر داشت شایسته سالاری با گمارش نماینده گان احزاب ، تنظیم ها ونهاد ها رعایت نماید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا