فرهنگ

ششصد اثر تاريخي به وزارت اطلاعات وفرهنگ تسلیم داده شد

کابل باختر15 اسد

اسناد ششصد اثرتاریخی که ازانگلستان برگردانیده شده بود، امروزتوسط مشاورسفارت انگلستان به معین فرهنگی وزارت اطلاعات وفرهنگ تسلیم داده شد.

به گزارش آژانس باختر، این آثار شامل هشتصد وچهل وسه پارچه میشود که درجریان جنگ های داخلی، ازموزیم ملی کابل به غارت برده شده بود ، توسط  برتش موزيم وپولیس سرحدی انگلستان بدست آمده واخیرآ به کابل برگردانیده شده وبه موزیم ملی انتقال یافته است .

درمحفل تسلیم دهی اسناد این آثارسید مصدق خلیلی معین فرهنگی وزارت اطلاعات وفرهنگ ضمن آنکه ازهمکاری کشورانگلستان دربرگردانیدن آثارمتذکره به قدردانی یادنموده، گفت کشور انگلستان درسال 2009 نیز 1500 اثرتاریخی را ازآنکشوربه افغانستان برگردانیده بود .

همچنان برتداوم همکاری های انگلستان درزمینه برگردانیدن آثار باستانی افغانستان  تاکید نمود.

همچنان معین فرهنگی وزارت اطلاعات وفرهنگ اسناد آثارمذکوررا به رییس موزم ملی تسلیم نمود.

دراین مراسم مشاورسفارت انگلستان درکابل، دررابطه به چگونگی برگردانیدن این آثارازانگلستان به افغانستان معلومات داده گفت که آثارتاریخی یک کشورنشاندهنده هویت آن کشور میباشد واین آثارغرض حفاظت ونگهداری به موزيم ملي داده شد.

همچنان برهمکاری های بیشترآن کشوربا افغانستان تاکید نمود.

عمراخان مسعودی رییس موزم ملی این  آثار  را که شامل 843 پارچه میشود، مربوط دوره های برونز، یونان باختری، کوشانی، یفتلی وهمچنان دوره اسلامی دانست.

گفتنی است که درجریان جنگ هاي گذشته، اضافه از هفتادهزاراثرباستانی موزيم ملی به غارت برده شده بود وازسال 2007 به این سو حدود 9 هزاراثرازبیرون افغانستان دوباره به کشور برگردانیده شده است

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا