اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۱۹جدی/ باختر

امارت اسلامی افغانستان متعهد به همکاری و همگرایی منطقه یی است و به این منظور با راهکار متوازن عمل می کند.

مفسر آژانس باختر می نگارد؛ یک هیئت بلند پایۀ امارت اسلامی به رهبری امیر خان متقی سرپرست وزارت امور خارجه به تهران رفته است، گفته شده است که امیر خان متقی در سفرش به جمهوری اسلامی ایران، در بارۀ مشکلات مهاجرین افغان در آن کشور، رشدهمکاری های سیاسی و اقتصادی و تحکیم روابط  دو جانبه بحث خواهد کرد.

ایران و افغانستان بیشتر از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با هم دارند ، مشترکاتی زیادی است که این دو کشور را باهم پیوند می دهد، این دو کشور در بسیاری ساحات منافع یک سان  دارند،پس موضوعاتی زیادی است که دو کشور می توانند روی آن بحث کنند و موضع واحد داشته باشند.

امارت اسلامی سیاست مبتنی بر احترام متقابل را دنبال می‌کند و خواستار تعامل خوب با تمام کشورهای جهان است، مگر شماری از کشور ها و حلقه ها به گونۀ تلاش می کنند که تا امارت اسلامی را منبع تهدید برای کشور های دیگر معرفی کنند و به بهانه ها و اتهام های بی مایه، زمینۀ منزوی کردن امارت اسلامی را مساعد کنند، امارت اسلامی برای مقابله با چنین یک نیت زشت، به حمایت کشور های منطقه  ودر گام نخست کشور های همسایه نیاز دارد.

امارت اسلامی در تلاش است که تعامل سازنده با کشور های جهان و در قدم اول با کشور های همسایه داشته باشد و همچنان می کوشد که با رفع چالش ها و مشکلاتی که در حال حاضر در افغانستان وجود  دارد وبیشتر زادۀ تحریم امریکا و منجمد کردن دارایی افغانستان است، زمینه را برای اتصال بیشتر کشور های منطقه و عملی شدن ایده همکاری های منطقه یی مساعد کند.

باید گفت که شرایط جهانی و سیاست و راهکار های نوین بین المللی حکم می کند که تمامی ملل و کشورهای جهان بر اساس منافع و احترام متقابل  باید مناسبات نیک و معقول  با هم داشته باشند، تعامل و داشتن روابط نیک میان کشور ها، یکی از ضرورت های اساسی امروزِ سیاست جهانی است  وامارت اسلامی در همین خط روان است.

امید است  که کشور های همسایه و منطقه در این خصوص با امارت اسلامی افغانستان همسویی داشته باشند و بر حمایت شان از یک افغانستان با ثبات بیافزایند،زیرا یک افغانستان با ثبات به نفع همه کشور ها  است در حالی که بی ثباتی دراین کشور، تأثیرات سو بر کشورهای دیگری به جا میگذارد و می تواند روند تجارت و اقتصاد را در سطح منطقه مختل کند، پدیدۀ مهاجرت را گسترش دهد زمینه رقابت و جنگ نیابتی را میان کشور های منطقه به میان آورد، فضای بی اعتمادی را پهن تر سازد و مشکلات دیگر.

امارت اسلامی برنامه های زیادی برای بهتر شدن وضعیت در کشور دارد، ایجاد نظام  قوی  سیاسی و قانون گرا در افغانستان که امارت اسلامی به فکر ساختار آن است، می تواند ظرفیت های همکاری را در سطح منطقه بالا برد.

سفر سرپرست وزارت خارجه افغانستان به ایران با اندیشۀ والای همکاری و همگرایی منطقه یی تنظیم شده است که بدون شک در میان دولتمردان ایرانی  با واکنش مثبت روبرو خواهد شد.   تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا