اخباراقتصاد

حفظ و مراقبت منظم و دوامدار از تأسیسات خط آهن مزارشریف – حیرتان

مزارشریف /۱۲ اسد /باختر

خط آهن مزارشریف – حیرتان، یکی از مسیرهای اصلی انتقال اقلام تجارتی و ترانزیتی کشور است که افغانستان را از طریق شبکۀ خط آهن اوزبیکستان به کشور های آسیای میانه، روسیه و چین وصل می کند و روزانه صدها واگون حامل اموال تجارتی و ترانزیتی از آن انتقال می‌یابد.

پروژه خط آهن حیرتان- مزارشریف دارای ۷۵ کیلومتر خط اصلی و ۳۱ کیلومتر خطوط فرعی و همچنان دارای ۵ ایستگاه‌ عملیاتی و عبوری ( حیرتان، جیرتان، تازه امید، نایب‌ آباد و مزارشریف) است.

این خط آهن که در سال ۲۰۱۰  میلادی به بهره‌برداری سپرده شد، از آن زمان تاکنون، از تأسیسات آن مطابق به معیارهای بین‌المللی، حفظ و مراقبت صورت گرفته است.

یک مسوول ادارۀ خط آهن افغانستان به آژانس باخترگفت که ریاست خط آهن بلخ، به‌صورت همه‌روزه، هفته‌وار، ماهوار و ربعوار، از مسیر خط آهن حیرتان-مزارشریف، ایستگاه‌ها، پل‌چک‌ها، لوکوموتیف‌ها و واگون‌های مورد استفاده در این خط آهن، نظارت می‌کند.

این ریاست در همکاری با شرکت قراردادی سوگدیاناترانس(اوزبیکستانی) به‌صورت دوامدار نواقص و تخریبات احتمالی در این خط آهن- از نقطۀ صفری (پل دوستی) تا انتهای خط (مزارشریف)- از قبیل انحرافات افقی و عمودی، نشست خط و هم‌چنان، سیستم سیگنالینگ برق مخابرات، را نظارت و به آن رسیدگی می‌کند.

قابل یادآوری است که حفظ و مراقبت خط آهن یک روند دوامدار و مهم برای نگهداری تأسیسات، تداوم روند انتقالات، تأمین امنیت و مصوونیت رفت‌وآمد قطارهای باربری در مسیر خط، است.

از این‌رو، اداره خط آهن افغانستان در کنار تطبیق پروژه‌های زیربنایی، تلاش کرده است که از امکانات، تجهیزات و تأسیسات موجود خط آهن کشور، به‌درستی حفظ و مراقبت شود.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا