سیاست

جلسه نوبتی شورای وزیران دایر شد

کابل باختر 1 سرطان
هژدهمین جلسۀ نوبتی شورای وزیران جمهوری اسلامی افغانستان  امروز در قصر سپیدار به ریاست داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییهء کشور برگزار گردید.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه به آژانس باختر: داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور در صحبت آغازین خویش حلول ماه مبارک رمضان را به همه مسلمین جهان و مردم مسلمان کشور تبریک گفت.
رییس اجراییه کشور در مورد ادامه کار مجلس نمایندگان پس از اول جوزا یکبار دیگر حمایت خویش را اعلام کرد و افزود "برای نمایندگان مردم در مجلس نمایندگان توفیق مزید می خواهم و امید وارم نمایندگان مردم با تمام مسوولیت کارهایشان را انجام بدهند. متاسفانه به دلیل عدم رسیدگی به مساله اصلاحات انتخاباتی و آمادگی ها برای برگزاری به موقع انتخابات پارلمانی، ما ناگزیر شدیم که از پارلمان بخواهیم تا زمان تکمیل شدن بحث اصلاحات انتخاباتی و برگزاری انتخابات به کار شان ادامه بدهد. انشا الله کار کمیسیون خاص اصلاحات انتخاباتی به زودی شروع می شود و ما پس از تکمیل شدن اصلاحات انتخاباتی به طرف آمادگی ها برای برگزاری انتخابات می رویم".
وی افزود: در روزهای گذشته گزارش هایی در مورد پرونده های فساد چند تن از روسای وزارت امور شهر سازی به سمع مردم رسید. اما پس از نشر  گزارشها چند تن شان در مرحله اول توانستند برای چند روز فرار کنند، اما خوشبختانه در نتیجه همکاری جدی نیروی امنیتی ما این افراد دوباره بازداشت شدند و این مساله بخودی خود یک خبر امید وار کننده است برای پایان دادن به فرهنگ معافیت و فرار از قانون و خبر امید وار کننده است برای تحقق عدالت و حاکمیت قانون در کشور".
به همین ترتیب، رییس اجراییه کشور افزود "در روزهای اخیر مناسبت هایی چون روز جهانی مادر، روز جهانی مهاجرین و روز جهانی مبارزه با مواد مخدر سپری شدند. روز مادر را بازهم به همه مادران کشور تبریک می گویم و آرزومندم که در آینده نزیک هموطنان ما دیگر با مشکل مهاجرت مواجه نباشد و افغانستان خانه امن همه شهروندان اش باشد. در مورد روز جهانی مبارزه با مواد مخدر باید بگویم که متاسفانه به دلیل نا امنی های متوالی، کشور ما یکی از کشورهایی است که بیشترین کشت مواد مخدر در آن ها صورت می گیرد و بازهم متاسفانه آمار اعتیاد در کشور به یک رقم نگران کننده رسیده ست. مساله مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد نیاز همکاری ها و  هماهنگی های همه جانبه دارد و همه وزارت خانه ها باید در خلق این هماهنگی لازم همکار باشند.
سپس رییس اجراییه کشور برنامه کاری امروز جلسه شورای وزیران را قرار ذیل به معرفی گرفت:
• مرور و پیگیری مصوبه جلسه قبلی شورای وزیران.
• ارایه گزارش امنیتی توسط وزیر امور داخله و معاون وزارت دفاع.
• ارایه گزارش از برنامه افتتاح بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی (سارک) توسط معاون دوم ریاست اجراییه و وزیر اطلاعات و فرهنگ.
•  ارایه گزارش از روند توزیع نمرات زمین به معلمین، مهاجرین و منسوبین امنیتی و مامورین دولتی توسط وزیر امور شهر سازی.
•  بحث پیرامون ایجاد کمیته ملی عالی کار و ارایه گزارش توسط وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین.
•  بحث روی موضوعات متفرقه.
سپس، ابتدا وزیر امور داخله کشور گزارش مفصل از وضعیت امنیتی کشور ارایه کرد و افزود "هفته گذشته برای نیروهای دفاعی کشور روزهای بسیار جدی و پر کار بوده است. چون، تحرکات دشمن تا اندازه بیشتر شده بود. اما در نتیجه تلاش و استقامت نیروهای دفاعی کشور دشمن در هر جایی که دست به تحرکات مخربانه زدند با سرکوب جدی مواجه شدند. اما تنها در ولایت کندز در ولسوالی چهار دره، یکسری مشکلات به وجود آمد. اما برای کنترول وضعیت جنرال مراد علی مراد معاون لوی درستیز به کندز رسیده است و انشاالله به زود ترین فرصت ممکن وضعیت کندز تحت کنترول در می آید".
هم چنین وزیر امور داخله تاکید کرده که در نا آرامی های سمت شمال یک بخش مشکل در عدم هماهنگی لازم برای سوق و اداره نیروهای دفاعی کشور بوده است. متاسفانه همواره عناصر مخرب از داخل سبب سقوط پوسته ها می شوند که در این مورد باید تدابیر لازم را در زمینه کشف و استخبارات روی دست بگیریم.
وزیر امور داخله همچنان افزود: هماهنگی درست در سوق و اداره و داشتن معلومات استخباراتی لازم برای کنترول عناصر مخرب همواره تجربه خوب به بار آورده است. در بدخشان ما در نتیجه یک هماهنگی خوب توانستیم که دشمن را سرکوب کنیم و ولسوالی یمگان را دوباره آزاد بسازیم. به همین ترتیب در سیزده ولایت دیگر نیز با هماهنگی لازم و سوق اداره درست ما توانسته ایم در هفته گذشته دشمن را جداً سرکوب کنیم.
هم چنان معاون وزارت دفاع کشور نیز با ارایه گزارش مفصل از وضعیت امنیتی کشور در مورد رویداد ها و تحولات هفته گذشته گفت که در هفته گذشته تهدیدات دشمن جدی و سطح بلند را داشته است. اما در اکثریت از مناطق دشمن سرکوب شده است و تلاشهای جدی برای کنترول وضعیت امنیتی به اجرا گذاشته شده است. هم اکنون جنرال مراد علی مراد معاون لوی درستیز در ولایت کندز مستقر شده است و تصمیم ما این است که این بار دشمن را در کندز سرکوب و تصفیه صد در صد را به اجرا بگذاریم.
معاون وزارت دفاع افزود : هماهنگونه که در غورک ولایت قندهار و در کجکی و نوزاد ولایت هلمند دشمن را در جریان هفته گذشته سرکوب کردیم، به زود ترین فرصت در کندز و سایر ولایات که دشمن تحرکات داشته باشند سرکوب و نابود می شوند. در یک هفته گذشته نیروهای دفاعی کشور 491 جنگجوی دشمن را نابود کرده اند و بیش از 350 تن دیگر شان را مجروح کرده اند.
سپس رییس اجراییه در مورد وضعیت امنیتی در کندز گفت " متاسفانه در ماه های گذشته در قبال کندز کوتاهی جدی صورت گرفته است. چون ما در ماه های گذشته برای کنترول وضعیت کندز در شواری امنیت بحث و صحبت های جدی داشتیم که بر اساس آن عملیات ها باید به موقع صورت بگیرد. هم چنان رییس اجراییه به وزیر داخله و معاون وزارت دفاع هدایت داد که همین امروز جنرال نور محمد خان را که به سمت قوماندان امنیه تخار مقرر شده است باید اعزام کنید تا در ساحه مستقر شود و وضعیت امنیتی را تحت کنترول بگیرد.
هم چنان در بحث امنیتی حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه در مورد وضعیت امنیتی گفت:
"وضعیت امنیتی بسیار جدی است. عملیات بهاری دشمن ناکام ختم شد و دشمن در عملیات بهاری سرکوب شد. حالا با عملیات تابستانی دشمنی شان را با مردم افغانستان به اجرا گذاشته اند. در این جنگ باید تدابیر جدی روی دست گرفته شود و دشمن باید با تمام قاطعیت سرکوب شود. اما در مورد ولایت کندز یک مشکل اساسی وجود دارد و آن حضور والی کندز است. وقتی والی در یک ولایت مثل کندز همکار امنیتی ما نباشد معلوم دار است که کار ما با مشکل مواجه است.
معاون دوم ریاست اجراییه هم چنان افزود که تحرکات دشمن در سرپل و ماورای کوکچه نیز در حال جدی شدن است و ما باید با تمام قاطعیت تحرکات دشمن را سرکوب کنیم.
هم چنان حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه در مورد برنامه افتتاح بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی سارک گفت، سفر ما به بامیان در دو تیم انجام شد این که بلاخره بدون کدام خبر ناخوش برنامه افتتاحیه انجام شد خبر خوب برای مردم است. اما میزان حضور نمایندگان و مهمان خارجی و اعضای سارک کمتر از حد انتظار ما بود. چون انتظار فراتر از آنچه بود که ما دیدیم.
هم چنان معاون دوم ریاست اجراییه در مورد سفر اخیر اش به کشور ناروی گفت " ما در یک هیئت رسمی برای اشتراک در کنفرانس بین المللی صلح به ناروی رفته بودیم که همه ساله برگزار می شود. در این کنفرانس وضعیت صلح و نیاز بشر به صلح و راه های رسیدن به صلح به بحث و بررسی گرفته شد. از جمله رییس جمهور کلمبیا که یکی از سخنرانان اصلی بود از تجربه آوردن صلح درکشور اش گفت. اینکه کلمبیا توانسته است با روی دست گرفتن سرکوب دشمنان نظام و باز گذاشتن دروازه صلح بعد از پنج دهه جنگ به صلاح برسد".
به همین ترتیب، وزیر اطلاعات و فرهنگ نیز یک گزارش فشرده از چگونگی برنامه افتتاح بامیان ارایه کرد و با تایید صحبت های معاون دوم ریاست اجراییه اضافه نمود که دلیل اشتراک کمتر مهمانان خارجی وضعیت امنیتی کابل بوده است. متاسفانه در روزهای قبل از برگزاری برنامه افتتاح بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی سارک چند رویداد امنیتی در کابل رخ داد که سبب شد مهمان خارجی ما کمتر اشتراک کنند.
در بخش دیگر از برنامه جلسه شورای وزیران وزیر امور شهر سازی گزارش مفصل از روند توضیع نمرات زمین به معلیمن، مهاجرین، منسوبین امنیتی و مامورین دولتی را ارایه کرده و افزود: " وزارت امور شهر سازی تاهنوز 96 شهر را در 26 ولایت کشور برای معلمین سروی کرده است که از این میان 55 شهرک آن خط اندازی شده است. این شهرک های خط اندازی شده شامل 23 ولایت می شود که 55483 نمره رهایشی می باشد و 30706 جریب زمین را در بر گرفته است"
وزیر امور شهر سازی افزود که این وزارت 6 شهرک دیگر را در پروژه پلان گذاری برای اسکان کوچی ها و ده نشینان در ولایات روی دست گرفته است که شامل 3647 نمره میشود و 20292 جریب زمین را احتوا کرد است و به همین ترتیب 16 شهرک را برای مهاجرین خط اندازی کرده است و 5 شهرک دیگر را برای قوای مسلح کشور، 5 شهرک را برای مامورین دولتی خط اندازی کرده است. 
همچنان در ادامه همین بحث وزیر معارف کشور گزارش مفصل از روند پیش رفت توزیع زمین به معلمین ارایه کرد و افزود: " از سال 85 تا هنوز 80 هزار نمره زمین به معلمین توزیع شده است. اما بررسی های ما نشان میدهد که به دلیل عدم توان اکثریت  معلمین برای اعمار منزل از نمره های رهایشی توزیع شده استفاده درست صورت نه گرفته است.  این مساله ایجاب می کند که دولت روی برنامه های دیگر نیز فکر کند. اما برنامه در اولویت شناسی میان معلمین کشور این است که سابقه کار و خدمت معلمین در نظر گرفته شده است، معلولیت معلمین در نظر گرفته شده است و سوم در بخش زنان به زنان که شوهران خود را از دست داده اند نیز یک اولویت و امتیاز در نظر گرفته شده است.
در همین ارتباط وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان گفت:
" در مورد توزیع زمین به معلمین و مهاجرین و دیگر اقشاری که مستحق شناخته می شوند، من یک ملاحظه دارم. باید یک هماهنگی لازمی میان وزارت خانه هایی که شهرک های توزیع شده را مدیریت می کنند با وزارت شهرسازی و مسکن ایجاد شود. تا ما در شفافیت لازم و هماهنگی لازم خدمات لازمی را به مردم ارایه کنیم".
رییس اجراییه در همین ارتباط به معاون اول شان هدایت داد تا در جریان همین هفته یک جلسه را برگزار کند که در آن وزارت امور شهر سازی، وزارت خانه هایی که روند توزیع زمین به مستحقین را مدیریت می کنند شرکت کنند و در مورد راهکار هماهنگی لازمی و خلق شفافیت در روند یک طرح و گزارش مفصل را تهیه کنند.
همچنان وزیر معادن کشور نیز افزود: " از مجموع جغرافیای کشور تنها هفت در صد زمین قابل کشت و زراعت است و بقیه اش زمین ناهموار است. پیشنهاد من این است که دولت باید توزیع زمین بصورت افقی را مورد بررسی قرار داده و برنامه دراز مدت را روی دست بگیرد که از یکسو زمین مدیریت درست شود و از سوی دیگر روند مسکن سازی عمودی باید در دستور کار قرار گیرد. در غیر آن با این روند ما وضعیت زراعت را به مشکل مواجه می کنیم.
هم چنان وزیر مخابرات کشور نیز در همین مورد افزود که در هنگام توزیع زمین باید به مسایل بافت شهری و تنظیم امکانات شهری نیز فکر شود چون تنظیم این مسایل از توانایی اقتصادی معلمین ما بالا است و هم چنان مشکل دیگر این است که اگر به معلمین در شهرک های دور افتاده از شهرها زمین رهایشی توزیع شود فردا مساله ترانسپورت و رسیدگی شان به مکاتب مشکل دیگر می شود. بناءً برای مدیریت همه جانبه ما نیاز به کار بیشتر و مطالعه بیشتر داریم و باید از تجربه های کشورهای منطقه و تجربه های موفق در کشورهای مشابه استفاده کنیم.
بر اساس برنامه کاری بخش دیگر از جلسه امروز به بررسی برنامه ایجاد کمیته ملی عالی کار اختصاص یافت. در این بخش وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین گفت که این برنامه قرار است برای تنظیم اشتغال زایی و هم چنان خلق زمینه برای انجام کار مفید در کشور روی دست گرفته شود. تا از یک سو بتوانیم به مشکل بیکاری رسیدگی کنیم و از سوی دیگر یک فرصت عادلانه برای تمامی متقاضیان کار خلق کنیم. ما  از این برنامه انتظار داریم که در کنار خلق فرصتهای کاری زمینه ارتقای کار دانش حرفوی و مسلکی کارکنان و ایجاد شرایط مصئون کار می باشد.
این کمیته باید هماهنگی میان ادارات مختلف کشور را در زمینه عرضه و تقاضای بازار کار نظارت کنند. اعضای این کمیته شانزده وزارت خانه و چهار ریاست مستقل به شمول شهرداری کابل می باشند.
هم چنان در بخش بررسی موضوعات متفرقه، مشکلات پیش آمده در مورد مشکلات برق در ولایت های هرات و ننگرهار به بررسی گرفته شد و هم چنان در مورد چگونگی هماهنگی میان وزارت انرژی و آب با شرکت برشنا نیز بحث صورت گرفت. وزیر انرژی و آب کشور بخشی از مشکلات پیش آمده در جریان یک ماه گذشته در زمینه برق را ناشی از وضعیت امنیتی خوانده و خواستار توجه جدی در این زمینه شد.
هم چنان وزیر مخابرات و تکنولوژی از مشکلات چند برابر برای سیستم فایبر نوری خلق شده است گزارش داده و خواستار توجه جدی به مسایل امنیتی شده و افزود که برای تامین امنیت برنامه های زیربنایی از این دست باید توجه جدی و هماهنگی جدی میان نهادهای امنیتی و نهاد های ذی ربط ایجاد شود.
در پایان جلسه امروز شورای وزیران رییس اجراییه کشور به تمامی وزیران هدایت داد تا هرچه زوتر برنامه کاری 100 روزه نخست شان را با ریاست اجراییه در میان بگذارند. چون کارعملی وزارت خانه ها براساس آن انجام می شود و یک بخش جدی از نظارت، بررسی و مدیریت ریاست اجراییه بر کار وزارت خانه ها نیز بر اساس آن انجام می شود. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا