سیاست

محمد اشرف غنی رییس جمهوری: افراد دارای معلولیت، توانایی های مختلف دارند

کابل/ ۱۳قوس/ باختر
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان عصر روزگذشته در مراسم گرامی داشت از روز جهانی افراد دارای معلولیت، سخنرانی کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر٬ در این مراسم که در قصر سلام خانۀ ارگ انجام شد و در آن معلولان نهادهای امنیتی و دفاعی، معلولان دورۀ جهاد و سایر معلولان نیز حضور داشتند، رییس جمهوری گفت: افراد دارای معلولیت، توانایی های مختلف دارند.
رییس جمهوری افزود: من با هر یکی از شما احوالپرسی و مصافحه کردم که توانایی های تان را از نزدیک مشاهده کنم و افتخار می کنم که شما بخش عمدۀ ملتم استید و مهارت های مختلف دارید.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه فرهنگ ما باید متمرکز به توانایی ها باشد، خطاب به حاضرین گفت: شما نمایشگاه نقاشی و خطاطی معلولان را مشاهده کردید، کسانی که دست ندارند، با دهن و پای خود نقاشی و خطاطی می کنند.
رییس جمهوری گفت که به پاس گرامی داشت از روز جهانی افراد دارای معلولیت، در سال آینده تمرکز بیشتر روی تقدیر از توانایی های معلولان صورت خواهد گرفت.
رییس جمهوری با بیان اینکه حل مشکلات و چالش های معلولان مربوط به تمام دولت و جامعه به شمول بخش خصوصی است، گفت که باید همه دست به دست هم بدهیم و به این قشر توجه بنیادی کنیم.
رییس جمهوری تصریح کرد که بدون اصلاحات ساختاری در دستگاه دولت، حل مشکلات معلولان ناممکن است و به مسوولان نهادهای امنیتی و دفاعی هدایت داد که در برابر خون شهدا و معلولان بی تفاوت نباشند و کم توجه یی به آنان، قابل قبول نیست.
رییس جمهوری بر ساده سازی اسلوب اداری برای رفع مشکلات معلولان و وارثان شهدا و در نظر گرفتن تسهیلات در ساخت تعمیرات جهت رفت و آمد معلولان، تاکید کرد و گفت که معلولان ملی اند و به قوم و منطقۀ خاص تعلق ندارند٬ بله به همه ملت معلق دارند.
همچنان رییس جمهوری بر انکشاف اقتصادی افغانستان تاکید کرد و گفت که باید توقعات خود را مدیریت کنیم و حق معلولان باید به حق دار آن که معلولان اند٬ داده شود.
رییس جمهوری کشور در اخیر سخنانش از سهم فعال معلولان در جامعه تشکر کرد و گفت: امید است ترانه های پریشانی کودکان معلول، به ترانه های بازگو کنندۀ افغانستان مرفه، با ثبات و قانونمند، مبدل شود.
در این مراسم لعل الدین آریوبی وزیر دولت در امور شهدا و معلولان نیز صحبت کرد و ضمن تبریکی روز جهانی افراد دارای معلولیت گفت که معلولیت پدیدۀ مرتبط به بشریت است و متاسفانه در چهار دهۀ گذشته در اثر جنگ ها، تعداد معلولان افزایش یافته است.
وی گفت که بیشتر از ۹۰۰ هزار معلول در کشور وجود دارند و نسبت به گذشته توجه زیادتربه این قشر شده است٬ روند رسیدگی به آنان آسانتر و هماهنگی بیشتر شده است و آنان زیر یک چتر درآورده شده اند.
آریوبی افزود: طرح حقوق و امتیازات معلولان پس از تعدیل به وزارت عدلیه فرستاده شده است و همچنان ما مرکز صدای معلولان، دیتابیس ملی و استراتیژی ملی معلولیت را ایجا کردیم و در راستای تطبیق شعار ملل متحد در سال ۲۰۱۹ به مناسبت روز جهانی معلولان که تحت عنوان "ارتقای مشارکت و رهبری افراد دارای معلولیت" است، تلاش خواهیم کرد.
به همین ترتیب در این مراسم، مسعود صافی رییس شورای سرتاسری معلولان صحبت کرد و از توجه رییس جمهوری به این قشر جامعه تشکر کرد و گفت که اکثریت خواست های معلولان عملی شده است و ما امیدواریم در زمینه ارائه خدمات بهتر صحی به معلولان، معارف، تحصیلات عالی و کاریابی آنان توجه بیشتر صورت گیرد.
وی همچنان خواهان توجه حکومت در زمینۀ اجرای حقوق و امتیازات معلولان و فراهم شدن امکانات مالی به پارا المپیک شد.
در جریان این مراسم رییس جمهوری از نمایشگاه نقاشی و خطاطی افراد دارای معلولیت دیدن کرد و یک پارچه ترانۀ زیبا از سوی معلولان نوجوان، اجرا شد. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا