اقتصاد

کنفرانس ملی انکشاف مالداری در افغانستان برگزار شد

کابل باختر25 دلو
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری امروز کنفرانس ملی انکشاف مالداری در افغانستان را برگزار نمود.
به گزارش آژانس باختر، بر اساس استراتیژی ملی انکشافی افغانستان بخش مالداری باید در جهت امنیت و مصئونیت غذایی از راه بهبود و ازدیاد در تولید ، تکثیر و پروسس محصولات حیوانی کمک نماید.
هدف اساسی از برگزاری این کنفرانس بحث پیرامون وضعیت فعلی مالداری، اهمیت اقتصادی آن و مساعد نمودن زمینه برای طرح و انکشاف پلان استراتیژیک پنج ساله به منظور رشد و انکشاف بخش مالداری در افغانستان است  تا در نتیجه همین تلاش ها وزارت زراعت بتواند  از منابع، استفاده موثر نماید، زیر بنا ها را تقویت و فعالیت ها را هماهنگ سازد.
دراین کنفرانس گفته شد که وزارت زراعت در پی آنست تا خلا ها و مشکلات را  تشخیص و راه های حل مناسب، عملی و معقول پیشنهاد  شود تا در نهایت به اهداف انکشافی نایل آیند.
در آغاز کار کنفرانس اسد الله ضمیر وزیر زراعت، آبیاری و مالداری گفت که در حال حاضر مالداران کشور به سختی کار میکنند و زحمت زیاد میکشند اما بنا بر مشکلات موجود، حاصلی را که به دست می آورند بسیار اندک است و در کنار آن سالانه به ارزش بیش از دو میلیارد دالرلبنیات وارد کشور می شود.
اسد الله ضمیر گفت:  تمرکز ما بالای رشد محصولات حیوانی سبب خواهد شد تا این هزینه بزرگ سالانه به سود افغانستان رقم بخورد و ما از تولیدات کشور خود استفاده نماییم .
اشتراک بخش خصوصی دراین برنامه و نقش آنان در رشد مالداری مهم و ارزنده است و ما نمی توانیم بدون اشتراک بخش خصوصی این مارکیت ملیارد دالری را به سود خود بچرخانیم ".  مولوی تره خیل و باز محمد جوزجانی وکلای مردم در ولسی جرگه نیز از سخنرانان در این محفل بودند.
رییس سازمان خوراکه و زراعت ملل متحد یا FAO که  شریک کاری وزارت زراعت در این برنامه است نیز از سخنرانان کنفرانس امروزی بود که درقسمتی از سخنرانی خود گفت: " این کنفرانس زمینه آنرا مساعد می سازد تا چارچوب ملی برای انکشاف مالداری در افغانستان ایجاد شود این حرکت در کاهش فقر درکشور، زمینه ایجاد اشتغال و تغذیه سالم را مساعد می سازد و درکنار آن راه های بهبود زنده گی مردم افغانستان را نیز در می یابد" .
این کنفرانس به همکاری مالی و تخنیکی کمیته هالند برای افغانستان و سازمان خوراکه و زراعت ملل متحدFAO  برای سه روز درکابل برگزار شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا