اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری از روزنامه های غیردولتی در پایتخت

کابل/ 27حوت/ باختر

شماری محدود از روزنامه های چاپی غیردولتی در کابل که به دسترس قرارگرفته اند، در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش های را در بارۀ رویدادهای جاری منطقه و جهان نشر کرده اند.

روزنامۀ آرمان ملی، در صدر صفحۀ اول زیرعنوان “وزارت داخله: تدابیر امنیتی جشن نوروز گرفته شده است.

در آستانه یی فرارسیدن جشن نوروز، وزارت داخله کشور از تامین امنیت شهروندان اطمینان می دهد.

سید حامد روشن، معاون سخنگوی وزارت داخله روزسه شنبه 26حوت با فرستادن پیامی به رسانه ها گفته است که جهت تامین امنیت شهروندان و مراسم جشن نوروز برنامه ریزی صورت گرفته است.

همچنان این روز نامه، در صفحۀ دوم سرمقالۀ شمارۀ امروزی را زیر عنوان “اشرف غنی و داعش، بازداشت هایی که بازدارنده نیست” نوشته است: اشرف غنی، رییس جمهوری کشور می گوید که در پی بازداشت 80 عضو داعش از وقوع حملات گسترده در ولایت های شمالی به ویژه در کابل و بلخ، جلوگیری شده است.

آقای غنی همچنین گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی هر روز در خط اول نبرد قرار دارند و قربانی می دهند و ضرورت واضع است که از این نیروها تقدیر شود.

روزنامۀ 8صبح، مطلب تحت عنوان “غنی و پایان تمام خوش بینی هایش” نوشته است: پس از رفت و آمدهای مکرر زلمی خلیل زاد، سفیر ویژۀ ایالات متحده در امور صلح افغانستان به منطفه و دید و بازدیدهای بی شماری که با مقامات مختلف منطقه ای و داخلی افغانستان همراه با پیشنهادی که برای آن ها ارائه داد، بالاخره انتونی لینکن، وزیر امور خارجۀ ایالات متحده تیر خلاص را با پیشنهاد ذکر شده، به قلب ارگ نشینان افغانستان زد.

این در حالی است که آقای غنی با طرح جنجالی حکومت موقت همراه با انتقال قدرت بدون برگذاری انتخابات، مخالفت خود را نشان داد.

روزنامۀ صبح کابل، زیرعنوان “عضو بین الملل: حکومت افغانستان باید تعهد دهد که از مدافعان حقوق بشر محافظت می کند” نگاشته است: در اعلامیه یی که روز سه شنبه 26حوت، ازسوی این نهاد به نشر رسیده، آمده است: در حالی که مدافعان حقوق بشر با موج جدیدی از تهدیدها و حملات روبه رو استند. مقام های افغانستان باید فوراً برای ایجاد یک نهاد در راستای حمایت از مدافعان حقوق در معرض خطر، تعهد دهند.

روزنامۀ اطلاعات روز، زیرعنوان “نقش موثر زنان در توسعه اقتصادی کشور” نگاشته است: زنان در هر کشوری نیمی از جامعه را می سازند و در اقتصاد کشورها نقش بارز دارند.

افغانستان کشوری است که آتش جنگ تمام بخش های زندگی شهروندان اش از جمله فعالیت های زنان را در عرصه های اقتصادی متاثر ساخته است.

فعالیت زنان در عرصه های اقتصادی رشد کند داشته و سنت های ناپسند نیز بر این فعالیت ها تاثیرات منفی گذاشته است. شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا