سیاست

محمد اشرف غنی رییس جمهوری: فایق آمدن به چالش ها، اساس مشارکت ما را با متحدان بین المللی تشکیل می دهد

کابل/4 قوس/باختر
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، شام روز گذشته با هیئت مشترک کانگرس و سنای ایالات متحدۀ امریکا به ریاست خانم کریستن جیلیبراند عضو مجلس سنای آن کشور، دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این دیدار که در ارگ انجام شد و بانوی اول کشور نیز حضور داشت، در مورد امنیت، حکومتداری خوب، رشد اقتصادی و روند صلح افغانستان بحث و تبادل نظر شد.
در ابتدا رییس جمهوری گفت: مشارکت مستحکم ایالات متحدۀ امریکا با افغانستان درسال های گذشته و کمک و حمایت این کشور، باعث انکشاف و پیشرفت کشور ما شده است.
رییس جمهوری از همکاری های ایالات متحدۀ امریکا به افغانستان تشکر کرد و گفت که مشارکت افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا، استراتیژیک و دوامدار است و قربانی نیروهای امریکا در امر مبارزه با هراس افگنی و تامین صلح و ثبات در افغانستان، قابل ستایش است.
هیئت مشترک کانگرس و سنای ایالات متحدۀ امریکا، از تلاش ها و تعهد حکومت افغانستان به رهبری رییس جمهوری برای  برقراری صلح و ثبات تشکر کرد و گفت: تلاش های شما باعث صلح و ثبات پایدار در افغانستان خواهد شد.
آنان خاطرنشان کردند: ماموریت مشترک ما در راستای مبارزه با تروریزم، نتایج خوبی در قبال دارد و ما از آن رضایت داریم و تامین صلح پایدار در افغانستان اولویت ما است.
هیئت مذکور، نقش زنان را در حکومت افغانستان به ویژه در رده های مهم تصمیم گیری مورد ستایش قرار داد و دستآوردهای نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را در راستای مبارزه با هراس افگنی بی پیشینه خواند و گفت: تامین صلح و ثبات در افغانستان برای امنیت امریکا بسیار مهم است و نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان دوشادوش نیروهای بین المللی برای  تامین امنیت و ثبات جهان در برابر هراس افگنی با تعهد کامل، مبارزه می کنند.
هیئت یادشده گفت: افغانستان در خصوص حکومتداری خوب، دستآوردهای چشمگیر دارد و سهم زنان در حکومتداری و دسترسی آنان به خدمات صحی بیشتر شده است و باور داریم که رشد اقتصادی شما باعث حکومتداری قوی می شودد.
رییس جمهوری پس از استماع صحبت ها و نظریات هیئت مشترک کانگرس و سنای امریکا، گفت: ما با متحدان بین المللی خویش مشارکتی  ایجاد کرده ایم که بر چالش ها یکجا فایق آییم و حکومت افغانستان در موضوعات اساسی مانند جنگ و صلح با مردم از نزدیک مشوره می کند.   
رییس جمهوری گفت که مشورت با مردم یک روند دوامدار است و باعث یک دیالوگ ملی شده است و این کار برای انکشاف متوازن و برقراری صلح، مهم است.
رییس جمهوری افزود : ما شاهد تغییر نسلی در پنج سال گذشته هستیم و زنان تنها مدافعان حقوق شان نیستند، بل در تصمیم گیری ها نقش کلیدی ایفا می کنند. تغییر نسلی باعث قوت جامعۀ ما شده است و این نسل در ذهن خویش دیدگاه درازمدت دارد.
رییس جمهوری گفت: در پنج سال گذشته نیروهای امنیتی و دفاعی ما پیشرفت های خوبی داشته اند و ما توانسته ایم که پس از خروج صدهزار نیروی امریکایی از افغانستان، خلاء امنیتی را پر کنیم. نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان از حمایت بالای مردم برخوردار اند و پیروزی نیروهای افغان در برابر داعش بی مانند است.
رییس جمهور افزود : هنوز هم افغانستان، امریکا و سایر متحدان ما با تهدید های وسط و درازمدت مواجه اند که باید در برابر آن مشترکاً مبارزه صورت گیرد و در این بخش مشارکت ما با ناتو بسیار مهم است.
رییس جمهوری خطاب به هیئت گفت: در بخش های رشد اقتصادی، تجارت و افزایش عواید پیشرفت های خوبی داریم و می خواهیم افغانستان را به چهارراه رشد اقتصادی منطقه مبدل کنیم و همچنان می خواهیم افغانستان را به جای میدان رقابت های منفی، به میدان رقابت های مثبت مبدل کنیم.
رییس جمهوری گفت: ما برای صلح برنامه داریم که اهداف واضح دارد و صلح یک روند ملی است و عملی کردن آن باعث ختم جنگ در کشور خواهد شد.
رییس جمهوری تاکید کرد: برای دستیابی به صلح پایدار باید روند صلح به مالکیت و رهبری حکومت افغانستان انجام شود و ما برای تحقق آن، طرح هفت ماده یی صلح را ارائه کرده ایم که در آن گام های عمده از جمله تجدید اجماع داخلی، مشوره‌های دوامدار در داخل، گفت وگو در بعد منطقه‌ یی، دنیای اسلام و جامعۀ جهانی در نظر گرفته شده است.
رییس جمهوری گفت که در صحبت تیلفونی  با ترامپ رییس جمهوری، موصوف به حکومت افغانستان اطمینان داد که چگونگی فعالیت‌ها در پیوند به روند صلح در مشورت و هماهنگی با دولت افغانستان به پیش‌برده خواهد شد.# نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا