امنیت

طالبان ادعای مسوولیت میکنند و جهان آنها را دشمن بشریت میداند

کابل باختر/ 29/ جدی
آماج قرار گرفتن یک رستورانت در کابل و قتل 21 فرد ملکی دراین حادثه ، واکنش های تندی را درسطح کشور و جهان برانگیخته و این عمل طالبان به عنوان جنایت ضد بشری معرفی گردیده است .
به گزارش آژانس خبری باختر ، شامگاهان روز جمعه 27 جدی بازهم انفجاری درکابل رخ داد و بازهم خون ریخت این بار درکنار افغانها چند شهروند خارجی که وظایف امداد رسانی و یا دیپلوماتیک درکابل داشتند نیز جان شان را ازدست دادند.
آنچه را مهاجمان انتحاری در رستورانت لبنانی ها انجام دادند عمل اسفبار، شرم آور و ننگین تلقی شده که نه تنها مایه شرمساری برای رهبری طالبان است که داد از حفظ ارزش های اسلامی میزنند مگر نمیدانند که قتل بی هدف، بی مایه و بی اساس، ولو مقتول وابسته به یک مذهب دیگر باشد در اسلام چه جرم سنگین است و عامل آن دردادگاه الهی چه مجازات را خواهد دید. ضمناً این حرکت نفرت انگیز، مایه شرم و رسوایی آن کشور و حلقه های استخباراتی آن است که از طالبان والقاعده به نام اسلام استفاده ابزاری میکنند مگر در اصل مامور، هویت ستیزی با اسلام اند.
درمیان قربانیان این حادثه زوج جوان قراردارند که فقط چند سبا از زنده گی مشترک شان را سپری کرده بودند، آنها وابسته به هیچ جناح سیاسی نبودند فقط افغان بودند که تصادفاً از محل میگذاشتند مگر قربانی یک جنایت شدند.
همچنان مردی راننده به نام علی که یگانه نان آور خانواده اش بود خانواده که بنیه ضعیف اقتصاد رنج همیشگی آنها بود و علی که یگانه نان آور شان بود برای همیشه از دست دادند. علی پدر هفت فرزند قد و نیم قد بود که کوچکترین آنها هنوز یکسال عمر ندارد زن و فرزندان علی تنها میگریستند و نفرین میفرستادند این حالت آنان را چنان گیچ  ساخته بود که سراپا خود را گم کرده بودند و به انسانان درمانده مبدل شده اند.
ذبیح الله قربانی دیگری این حادثه است که برای مشایعت یک مهمان از جلال آباد به کابل آمده بود مگر او به جرم افغان بودن ، مسلمان بودن و بالاخره انسان بودن ازسوی طالبان مجازات شد، دراین حادثه جان باخت. ذبیح تنها یک فرزند سه ساله دارد، خفتن این جوان در بستر خاک ، مادر و پدر را، زن و فرزند به حالت جنون کشانده است.
قراراظهارات مقامات امنیتی در حادثه روز جمعه برعلاوه سه مهاجم 21 نفر جان باخته اند که سیزده نفر شان اتباع خارجی است و درمیان آنها رییس آی ام اف یا صندوق وجهی پول، چهارکارمند ملل متحد درافغانستان شامل یک تبعه لبنان ، یک پاکستانی و یک امریکایی، سومالیایی الاصل و یک روسی با دو تبعه کانادا ، دو تبعه انگلیس و یک تبعه دیگر امریکا شامل کشته شده گان اند.
طالبان به تعقیب وقوع این حادثه ادعا مسوولیت کردند و آن را به عنوان یک دستاورد پرنتیجه یاد نمودند مگر آیا مرگ علی ، ذبیح الله ، قتل متخصصین ملل متحد که برای پروژه حمایت ازکودکان کارمیکرد و یا رییس صندوق وجهی پول که برای تنظیم امور اقتصادی افغانستان فعالیت داشت میتواند یک دستاورد باشد ؟ بدون شک اگر طالبان از قرآن و دساتیر دینی آگاه باشند برای پاسخ به این پرسش جواب ندارند زیرا قرآن به عنوان کتاب جامع قابل قدر و معتبر مسلمانان درهیچ جا به قتل بیگناه رای نداده است بل قتل ناموجب و بدون دلیل را مردود میداند و عامل آن را به مجازات شدید که همانا خفتن درآتش دوزخ است تهدید میکند.
جاوید کوهستانی آگاه مسایل امنیتی ادعای مسوولیت گروه طالبان را در این قضیه تنها یک پوشش میداند تا توجه و بار ملامت از سازمان های استخباراتی پاکستان به سوی طالبان معطوف گردد، زیرا طالبان افزاری دردست استخبارات پاکستان اند . طالبان توان انجام حمله پیچیده اخیر را ندارند و نمیتوانند آن را طراحی کنند ، کوهستانی این کار را کار استخبارات پاکستان و بالاتر از آن میداند و به این عقیده است که شاید استخبارات بین المللی درطراحی این عمل استخبارات پاکستان را کمک کرده باشد زیرا تثبیت شخصیت های مهم از توان طالبان خارج است . ضمناً استخبارات منطقه درتبانی با استخبارات بین المللی در تلاش اند تا افغانستان را بیشتر میدان رقابت های سازمان استخباراتی گردد.
وزیر مالیه افغانستان دراعلامیه که نسبت به حادثه اخیر انتشار داده ضمن آنکه این عمل را با الفاظ شدید محکوم نموده از رییس نماینده صندوق وجهی پول در افغانستان به عنوان شخص یاد نمودکه میکوشید تا نظام اقتصادی افغانستان به گونه سودمند و هدفمند تنظیم شود.
اتاق های تجارت و صنایع این عمل را یک حرکت بازدارنده خوانده که حلقه های مغرض درمنطقه میکوشند تا از سرمایه گذاری درافغانستان جلوگیری کنند.
حامدکرزی نیز این حمله را محکوم کرده و آن را یک جنایت خوانده است.
بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد اظهار داشته که آن سازمان با ازدست دادن چهار کارمند برجسته خود درافغانستان اندوهگین است مگر ملل متحد در برابر چنین برنامه ریزی عقب نشینی نمیکند و از ماموریت اش درافغانستان دست نمیکشد.
سنمتا باور سفیر امریکا در سازمان ملل متحد آنچه در برابر یک رستورانت عربی درکابل اتفاق افتاد یک عمل ناجوانمردانه خوانده است و گفته که چنین حرکات زشت و ضد بشری جامعه جهانی را ازکمک با افغانستان باز نخواهد داشت.
نظیف سالارزی سخنگوی یونیما ( دفتر نماینده گی سیاسی ملل متحد ) در کابل گفت که همچو حملات قابل توجیه نیست .
قاضی نذیر احمد حنفی آگاه مسایل دینی و چهره جهادی به عنوان یک عالم دین و یک افغان دررابطه به حادثه اخیر تروریستی درکابل که طالبان  ادعا مسوولیت کرده اند به خبرنگار آژانس خبری باختر گفت ، حملات انتحاری نه تنها از دید علمای افغان بلکه مجموع جهان اسلام و دارالافتاء های کشور های اسلامی این عمل را حرام قطعی دانسته اند. او میگوید قتل مسلمان و انسان های دیگر بدون کدام دلیل شرع از گناه کبیره بالاتر است و در شریعت قتل نفس گناه نابخشیدنی است و هیچ مسلمان نباید کسی را عمداً به قتل برساند .
اجمل بلوچ فعال جامعه مدنی میگوید، حملات تروریستی که اخیراً ازسوی طالبان انجام شد بیشتر آنها میخواهند که بی اعتمادی و ضعف دولت را در قبال مردم جلوه دهند هدف آنها این بوده که امضای قرارداد امنیتی میان افغانستان و امریکا و گفتگو های صلح را به چالش بکشانند و آنها یک بار دیگر نشان دهند که میتوانند در قلب شهر مراکز دیپلوماتیک را هدف قراردهند آنها میخواهند که هم مردم و هم جامعه جهانی را نسبت به دولت بی باور و بی اعتماد سازند که کشته شدن ماموران سازمان ملل و خارجی ها نمونه از این اقدامات است .
همچنان زیادتر این حملات انتقام جوی هم است که توسط سازمان استخبارات پاکستان طراحی میشود.
وزیرامورداخله نیز این حمله را محکوم کرده است، محمد عمر داوودزی درنشست مسوولان ارشد پولیس ضمن آنکه این حادثه را محکوم کرد وظایف آمر حوزه دهم پولیس را با قوماندان تولی و کارمند شریت ( مامور ساحوی پولیس ) آن حوزه را که در آن انتحار صورت گرفت به حالت تعلیق در آورد.
مگر جاوید کوهستانی آگاه مسایل امنیتی به تعلیق درآوردن یک آمر حوزه را کارساده میداند باید نهادهای امنیتی از ورود مواد انفجاریه و انتحاری  کننده گان از بیرون بیشتر توجه میکردند. هرگاه حرف از برطرفی یک مسوول امنیتی است باید مسوولان امنیتی از تورخم تا به کابل از کار کنار زده شوند چون همه نتوانسته که وظایف شان را به گونه درست انجام دهند.
ضمناً با شماری از شهروندان کابل که صحبت صورت گرفت آنها تنها محکوم نمودن چنین وقایع را ازسوی مسوولان کافی نمیدانند آنها به این باور اند که محکوم کردن کار مسوولان امنیتی نسبت کار آنها تحرک، کشف، توطیه و دفاع از زنده گی مردم است که باید به آن بپردازند و این امر را جدی بگیرند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا