امنیت

دسپیکتیتور: “خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به معنای صلح نیست”

کابل/26 حمل/باختر
مجله بریتانوی دسپیکتیتور در تازه ترین شماره اش مقاله‌ یی را در مورد افغانستان به نشر رسانیده تحت عنوان ۱۹ سال برباد رفته: "خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به معنای صلح نیست."
   اژّانس باختر به نقل از رادیوی ازادی می نویسد که پاول وود نویسنده مقاله از سال ۲۰۱۱ قصه می‌کند که از قرارگاه قوای بریتانوی در هلمند خارج شده است، به سوی یک تکسی در حرکت بود و برای مصاحبه‌یی نزد یک طالب می‌رفت.
نویسنده می‌نویسد "می‌دانستم کار پرخطری می‌کنم، در گذشته دو بار با طالبان نشسته بودم ولی تحت تدابیر جدی در کابل، ولی در هلمند فقط اطمینان کسی را داشتم که این مصاحبه را تنظیم کرده بود و بالای قضاوت وی اعتماد کردم، ولی بازهم…" نوینسده‌ای مقاله دسپیکتیتور از خانه‌ای نیمه کهنه حکایت می‌کند که در آن با طالب دید، طالبی‌که وی نیز خطری را در کمر بسته حاضر به صحبت شده بود.
پاول وود نویسنده مقاله‌یی مجله دسپیکتیتور می‌افزاید، این طالب برایش گفت زمانی‌که در سال ۲۰۰۶ اعلان شد بریتانوی ها به هلمند میایند، مردان قریه شان گردهم جمع شده و اکثریت مطلق تصمیم گرفتند، به طالبان بپیوندند.
به نوشته نویسنده "این گفته ها به این سبب برایم حیران کننده نبود زیرا فرزندان بریتانوی هایی‌که آخرین بار در جنگ افغان انگلیس صد سال پیش درافغانستان بودند، به هلمند می‌رفتند. به نوشته نویسنده قبل از سال ۲۰۰۶ می‌توانستید سوار موتر شده به هر نقطه هلمند بروید ولی با آمدن انگلیس ها، غربی‌ها در این ولایت تنها با کاراون‌های زرهی جرات گشت‌وگذار را داشتند.
نویسنده در این مقاله مفصل از ترک هلمند از سوی بریتانوی ها و مستقر شدن قوای امریکایی در سال ۲۰۱۰ حکایت می‌کند و بالاخره می‌نویسد "همین طالب را در سال ۲۰۱۱ دیدم، برایم گفت بیش از ۳۰ عضو خانواده‌اش را در جنگ علیه نیروهای امریکایی و متحدین بریتانوی آن‌ها از دست داده و دیگر از جنگ خسته شده است و می‌خواهد کلاشینکوف اش را به زمین بگذارد.
به گفته نویسنده، این خسته‌گی از جنگ بهترین فرصت برای ختم جنگ و ایجاد صلح میان افغان‌ها در حالی است که قوای خارجی افغانستان را ترک می‌کند.
پس خروج قوای امریکایی از افغانستان به معنای صلح نیست. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا