اقتصاد

حمایت جامعه روحانیت هرات ازتطبیق پروژه تاپی

شهرهرات 27 دلو باختر
جامعه روحانیت ولایت هرات حمایت خودرا ازتطبیق پروژه تاپی اعلام کردند.
بانزدیک شدن به زمان آغازکارعملی پروژه تاپی،چهره شهرهرات درحال تغییراست واقشارمختلف مردم بیصبرانه انتظارآغازبکارآنرا دارند.
محمد آصف رحیمی والی ولایت هرات درجمع مردم هرات که جشن آغازپروژه تاپی را برگزارنمودند تاکید نمود که تدابیرجدی به خاطرتامین امنیت این پروژه گرفته شده است .
ازسوی دیگر دارالعلوم عالی هرات نیزباانتشارخبرنامه ای به نقل ازمولوی جلیل الله مولوی زاده  اعلام کرده است که اجرای پروژه تاپی  دست آورد بزرگ درجهت تامین منافع ملی وکشوری است .
مولوی جلیل الله مولوی زاده رییس دارالعلوم عالی هرات به شهروندان توصیه نموده است تابرای نگهداری وحفاظت ازهرنوع پروژه عام المنفعه ونیز درراستای تامین امنیت سراسری ،ایجاد صلح واخوت اسلامی،رشد وشکوفایی دینی وفرهنگی متحدانه ومجدانه تلاش نمایند.
قرار است کار عملی خط لوله انتقال گاز طبیعی ترکمنستان به کشورهای افغانستان، پاکستان و هند، موسوم به "تاپی" (TAPI) تا کمتر از دو هفته دیگر با حضور مقام‌های ارشد چهار کشور عضو، در ولایت هرات افتتاح شود.
مسئولان خط لوله تاپی، که متشکل از شرکت‌های گاز چهار کشور عضو هستند، دو ماه قبل در سفری به شهر هرات وعده داده بودند که در سال آینده مردم هرات بتوانند از گاز این لوله استفاده کنند.
پس از مطرح شدن ایده تاپی از دهه۱۹۹۰ میلادی، مذاکرات جدی برای اجرای آن، در سال ۲۰۰۳ با حمایت بانک انکشاف آسیایی آغاز شد.
هند در سال ۲۰۰۸ رسماً به این پروژه پیوست و اولین موافقتنامه مربوط به آن، در سال ۲۰۱۰ میان چهار کشور افغانستان، هند، پاکستان و ترکمنستان امضا شد. قرارداد اجرای آن نیز، در دسامبر ۲۰۱۵ میان رهبران چهار کشور به امضا رسید و در نهایت، کار عملی در ۲۰۱۶ آغاز شد.
بسیاری از کارشناسان مسایل انرژی نیز معتقدند پروژه تاپی این ظرفیت بالقوه را دارد که سبب گسترش روابط میان کشورهای عضو شود. ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا