فرهنگ

از ویساک جشن عنعنه یی هندو ها و سک های افغان تجلیل به عمل آمد

کابل باختر 25 حمل
از میله ویساک جشن عنعنه یی هندوها وسک های افغان امروز از سوی شورای سرتاسری هندوها و سک ها درکابل تجلیل بعمل آمد .
به گزارش آژانس باختر ، محفلی که به همین مناسبت در درمسال کارته پروان برگزار شد، عبدالجبار تقوا والی کابل ضمن صحبتی گفت، ادیان ومذاهب مختلف درطول تاریخ در افغانستان برادروار زنده گی کرده اند ومردم افغانستان درطول تاریخ با مردم  هندو و سک یکجا زنده گی کرده در درد ،غم وخوشی باهم یکجا بودند .
تقوا علاوه نمود، من به حیث والی کابل به شما اطمینان میدهم درهر جائیکه زنده گی  می نمائید آزادانه زنده گی نمائید ودرهر جائیکه کدام مشکل  برای شما پیدا می شود من درحل آن درخدمت شما می باشم.
بعداً جلال نورانی مشاور وزارت اطلاعات وفرهنگ صحبت کرده گفت: برادران وخواهران افغان سک و هندو، دکتور سیدمخدوم رهین به من وظیفه سپرده است تا مبارکی  و شادباش های او را به شما ابراز بدارم.
وزیر اطلاعات وفرهنگ آرزو می برد که در پرتو قانون اساسی اتباع سک وهندوی افغانستان مانند سایر هموطنان شان در اعتلای افغانستان فرصت های مناسب را در اختیار داشته در کمال مصوونیت زنده گی با سعادت داشته باشند.
جلال نورانی افزود، بعداز  پایتخت قرار گرفتن کابل درشهر جدید کابل که رو به توسعه می رفت وما فعلاً آنرا شهر کهنه می نامیم ،اصناف مختلف ،اقوام مختلف وپیروان مذاهب مختلف آرزو مند بودند تا برای سهولت در زندگی ورسیدن زود تر به همدیگر ، محله ها وگذر هایی دراین شهر داشته باشند به همین علت محله های کتابفروشی ،پتگری ،شمع ریزی ،آهنگری ، کوچه اچکزایی ها ،مراد خانی وغیره تشکیل شد.
چنین امکان از برادران سک وهندوی ما نیز دریغ نشد و درهمان شهر کابل دوصد سال پیش محله هندو گذر و کوچه سک بچه ها نیز به وجود آمدند .
برادران سک وهندو در کابل و تمام شهرهای افغانستان درتجارت ،بازار وسایر عرصه های زندگی سهم ونقش برجسته داشتند .
بعداً داکتر انار کلی هنریار سناتو در مشرانوجرگه ضمن برشمردن برخی از مشکلات که هندوها و سک ها، از سهولت های ایجاد شده از طرف دولت برای  آنها یاد آوری نموده علاوه نمود که همان طوریکه تمام مردم کشور در انتخابات ریاست جمهوری اشتراک نمودند  هندو و سک افغان نیز در این انتخابات اشتراک نموده و به نامزد مورد نظرشان رای دادند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا