۱۰۰ روز

سازمان ملل متحد :طرزالعمل چگونگی ابطال آرا نهایی شده است

رییس کمیسیون مستقل انتخابات : روند تفتیش آرا متوقف نخواهد شد
کابل باختر/ 10/ اسد
نماینده خاص سازمان ملل متحد در امور افغانستان گفته است، طرزالعمل چگونگی ابطال آرا که ازسوی کمیسیون مستقل انتخابات تائید شده است نهایی و قابل تغییر نخواهد بود.
به گزارش آژانس باختر ، یان کوبیش نماینده خاص سازمان ملل متحد درامور افغانستان که روز گذشته دریک نشست مشترک خبری بارییس کمیسیون مستقل انتخابات صحبت میکرد گفت: این طرزالعمل پس از دوهفته گفتگو ها با دسته های فنی ستادهای انتخاباتی ریاست جمهوری و اعضای کمیسیون مستقل انتخابات نهایی شده است و درآن معیارهای جهانی برای جداسازی آراء پاک از ناپاک درنظر گرفته شده و نیز به قوانین افغانستان حرمت گذاشته شده است .
او علاوه نمود ، بزودی یکی از کارشناسان این سازمان به کابل خواهد آمد و در باره ابطال آرا کمیسیون مستقل انتخابات را همکاری خواهدکرد.
داکتراحمدیوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات همچنان برعملی شدن این طرزالعمل تاکید دارد و می افزاید که اگر اختلاف ها نیز پس از این دربازرسی آرا میان دسته های انتخاباتی بوجود آید روند تفتیش و بازرسی آرا متوقف نخواهد شد.
به گفته رییس کمیسیون مستقل انتخابات ، نامزدان ریاست جمهوری باید بدانند که بیشتر ازاین به درازا کشیدن روند انتخابات به سود کشور نیست .
مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات میگویند که روند بازرسی شمارش صد درصدی آرا که حدود دو هفته پیش آغاز شده بود شنبه یازدهم اسد از سرگرفته خواهد شد.
سریراحمد برمک عضو کمیسیون مستقل انتخابات به رسانه ها گفته است کارکنان این کمیسیون از شنبه یازده اسد زیرنظر ناظران ملی و بین المللی دردو وقت روند تفتیش را ازسرخواهند گرفت که درهر دوره کاری صد دسته کاری مشغول کار خواهند شد.
به گفته او یک دسته کاری از صبح تا ساعت چهار عصر و دسته دوم از چهار تا ساعت نه یا ده شب روند را پیش میبرند.
درهمین حال وزیر امورخارجه ایالات متحده امریکا گفته است که روند بررسی آرا که بسیار آهسته بود بعداز عید فطر سریعتر خواهد شد. چگونگی تفتیش صددرصدی آرا حدود دو هفته قبل بعداز مذاکرات دونامزد ریاست جمهوری با جان کری وزیر خارجه امریکا در دستور کار کمیسیون مستقل انتخابات قرارگرفت همچنان هر دونامزد روی ایجاد یک حکومت وحدت ملی توافق کردند که بعداً چگونگی ایجاد حکومت سروصداهای را به میان آورد . مگر جان کری وزیر خارجه امریکا اخیراً با ارسال یادداشت به رسانه های افغانی پیرامون این مسله وضاحت داده است . اوگفته است که سند مورد توافق شامل بوجود آمدن یک نظام پارلمانی نیست بلکه سمت جدید با عنوان رییس اجرایی ایجاد میکند که زیر نظر رییس جمهور فعالیت خواهد داشت.
بدنبال جنجال های انتخاباتی ، روند انتخابات به بحران انجامید و با سفر وزیر خارجه امریکا به کابل زمینه توافق میان دو نامزد ریاست جمهوری را فراهم ساخت .
هردونامزد ریاست جمهوری توافق کردند که بعداز بررسی آرا و تشکیل حکومت وحدت ملی پس از اعلام نتایج نامزد برنده رییس جمهور و نامزد بازنده درسمت رییس اجرایی حکومت قرارخواهند گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا