صحت

بیماری سینه وبغل و سرخکان درنورستان جان پنج کودک را گرفت

نورستان 2 سرطان باختر

براثربیماری سرخکان وسینه وبغل درولایت نورستان درشرق افغانستان پنج کودک جان باختند.

این بیماری ها ازچندی به این سودرولسوالی مندول شیوع یافته وتاکنون ده ها کودک دیگررا مصاب ساخته است.

داکتراسماعیل ستانکزی رییس صحت عامه ی ولایت نورستان به آژانس باخترگفت که تاکنون سه کودک درنتیجه ی ابتلا به بیماری سرخکان ودوکودک هم به نسبت مصاب شدن به بیماری سینه وبغل جان های شان را ازدست داده اند.

این درحالیست که به اساس برخی گزارش ها ، دست کم بیست کودک به اثرابتلا به بیماری سرخکان درولسوالی مندول نورستان جان باخته اند.

محله های بالاگتوال وچتورولسوالی مندول مناطقی اند که شیوع این بیماری ها به ویژه سرخکان درآن به مشاهده رسیده است.

به اساس ارقام ارایه شده ازسوی تیم بررسی صحی ریاست صحت عامه ی نورستان تاکنون پنجاه وهشت مورد ابتلای کودکان به بیماری سرخکان درولسوالی مندول به مشاهده رسیده است.

به گفته ی رییس صحت عامه ی ولایت نورستان، آنان بیماران ابتلا به بیماری سرخکان درنورستان را تحت درمان گرفته اند وتلاش دارند تا ازشیوع این بیماری به سایرکودکان جلوگیری کنند.

داکتراسماعیل ستانکزی، خانواده ها را عامل اصلی شیوع بیماری سرخکان درنورستان خواند.

اوگفت که خانواده های کودکان مصاب شده ، درتطبیق واکسین سرخکان بالای اطفال شان کوتاهی کرده اند.

اما برخی باشنده های محل درولسوالی مندول مشکل دسترسی مردم به کلنیک های صحی وعدم تطبیق یکسان واکسین سرخکان درتمامی نقاط این ولسوالی را ازعامل اصلی مصاب شدن کودکان شان به این بیماری کشنده می دانند.

اما مسوولان صحت عامه ی ولایت نورستان این ادعا ها را رد می کنند ومی گویند که درمحله هایی که بیماری سرخکان به مشاهده رسیده، آنجا واکسین این بیماری تطبیق شده ونیزکلنیک های صحی دراین محله ها وجود دارد.

ازسوی دیگرتمیم نورستانی والی نورستان درتماس با آژانس باخترگفت که تیم های صحی به محله های شیوع یافته ی بیماری سرخکان توظیف شده اند تا درپهلوی درمان پنجاه وهشت کودک مصاب ، ازابتلای سایرکودکان به این بیماری جلوگیری کنند.

درولایت نورستان شفاخانه ای که پاسخگوی نیازمندی های صحی مردم این ولایت باشد وجود ندارد اما تمیم نورستانی والی این ولایت می گوید که به زودی کارساخت یک شفاخانه ی بزرگ درشهرپارون آغازخواهد شد.

ولایت نورستان درشرق افغانستان یک ولایت دورافتاده وهم مرزبا کشورپاکستان است.

دراین ولایت به نسبت حضورطالبان مسلح به ویژه جنگجویان پاکستانی این گروه، دربرخی مناطق آن  کارچندانی درزمینه ی بازسازی وازجمله عرضه ی خدمات صحی باکیفیت انجام نه شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا