سیاست

شماری از نمایندگان مجلس: هویت وکلای معامله گر را افشا کنید

کابل باختر/ 9 / سرطان
شماری از نمایندگان، ادعا دارند که بعضی از همکاران شان در ولسی جرگه بنام استیضاح وزرا در صدد باج گیری و معامله گری اند.
به گزارش آژانس باختر، شماری از وکلا در ولسی جرگه ادعا دارند که بعضی از همکاران آنها در تلاش اند تا از راه معامله گری و باج گیری با بعضی از وزرا ، امتیاز بدست بیاورند.
این مساله اخیراٌ در یکی از نشست های عمومی مجلس نمایندگان مطرح شده است، گفته می شود که شماری از وکلا بنام استیضاح یک وزیر امضا جمع آوری می کنند بعداً وارد معامله می شوند، این اتفاق بارها رخ داده است، کاغذ های که در آن امضا وکلا غرض استیضاح یک وزیر جمع آوری  می شود مفقود گردیده و اصلاً استیضاح صورت نگرفته است که این کار اتوریته و حیثیت ولسی جرگه را به عنوان خانه ملت زیر سوال قرار داده است.
در گذشته نیز برخی از وزرا از عملکرد های غیر قانونی و آوردن فشار از سوی وکلا برآنها شکایت های داشته اند حتی یک تن از اعضای کابینه گذشته صریحاً گفته بود که بعضی از وکلا مانع فعالیت عادی آنها شده و با مراجعه های مکرر فرصت کاری را از آنها می گیرند و همیشه بر مقرری های سلیقوی تاکید داشته اند، باری هم وزیر مالیه در کابینه گذشته  با افشاگری شماری از وکلا را افراد معامله گر معرفی داشت.
ادامه چنین وضعیت نه تنها از اعتبار ولسی جرگه خواهد کاست بل بی باوری درونی در داخل ولسی جرگه را نیز تقویت خواهد کرد، زیرا شماری از وکلا با چنین عملکرد از بعضی همکاران شان موافق نیستند، بل آن را حمله بر اتوریته و اعتبار خود به عنوان یکی از اعضای مجلس نمایندگان میدانند.
این وضعیت تا اندازه نگران کننده است که حتی عبدالروف ابراهیمی رئیس مجلس خود زبان به شکوه باز می کند و می گوید برخی از نمایندگان با استفاده از جمع  آوری امضا در ورق استیضاح با وزرا معامله می کنند و این مساله دشمنی با صلابت خانه ملت است.
عبدالستار خواصی نماینده مردم پروان، قاضی نذیر احمد حنفی نماینده مردم هرات و رمضان بشردوست نماینده مردم کابل در مجلس با انتقاد از برخی از همکاران شان می گویند که شماری از نمایندگان با جمع آوری امضا در ورق استیضاح از وزیران کابینه باج گیری می کنند.
رمضا بشردوست و آقای حنفی خواهان افشای هویت اعضای معامله گر مجلس نمایندگان از سوی هئیت داری مجلس شده اند.
محمد عارف رحمانی عضو مجلس نمایندگان می گوید: آنگونه که والی دزد داریم وکیل دزد هم داریم، شما هم فکر نکنید که در داخل مجلس یک جمع از فرشتگان گردهم آمده و مرتکب هیچ اشتباه و معامله ای نمی شوند.
وی می گوید امکان دارد که چنین معامله گری های انجام شده باشد و در گذشته هم یعنی در دروان حکومت کرزی و کابینه اش معامله گری بود و احتمال اینکه معامله های در به استیضاح کشیدن وزیران صورت گرفته باشد ممکن است، در این صورت جایگاه حقوقی و ملی مجلس و اعضای مجلس در نزد مرد از بین خواهد رفت.
وی تاکید می کند که بخاطر جلوگیری از چنین معامله گری ها نیاز است تا شرایط سخت تری بخاطر انتخاب شوندگان در آینده در نظر گرفته شود، نمایندگان که در معامله با مردم و حکومت انتخاب می شوند یقین که دست به معامله گری خواهند زد.
در عین حال داکتر فاطمه عزیز عضو دیگر مجلس نمایندگان می گوید وظیفه اصلی نمایندگان نظارت از کارکرد حکومت، قانونگذاری و نمایندگی خوب از مردم است و در صورت که چنین معامله های انجام شده باشد و بخاطر حفظ ارزش و جایگاه حقوقی نمایندگان به خانه ملت لازم است تا اسمای نمایندگان معامله گر با وزرای تطمیع کننده در پیشگاه مردم افشا تا سیاه وسفید معلوم شده و مردم هم بربنیاد آن در برابر نمایندگان شان قضاوت داشته باشند.
از گفته های بالا بر میاید که شماری از وکلا در پارلمان کشور بیشتر از وظایف اصلی شان به انجام وظایف فرعی، که در کل منافع فردی را تامین می کند تا حقوق و منافع موکلین شان را.
این کار زیبنده کار یک پارلمان آنهم در کشوری که با انبوهی از مشکلات مواجه است نبوده مردم آرزو دارند تا نمایندگان آنها در خانه ملت اصلاحات درونی را آغاز نمایند تا یک میراث نیک به وکلا باقی بماند که در آینده وارد خانه ملت می شوند و خود را حامی منافع مردم معرفی بدارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا