امنیت

نظامیان بلجیمی افغانستان را ترک کردند

مزارشریف 14 میزان باختر
نظامیان بلجیمی پس از ماموریت شش ساله نظامی درافغانستان , این کشور را ترک کردند وبه خانه های شان برگشتند.
بلجیم بیش از یک صد نظامی درافغانستان داشت که بیشتر در شمال کشور ازجمله شهرمزارشریف مستقربودند.
این کشور همچنان برای مبارزه با تروریزم جنگنده های هوایی اش را به قندهار فرستاده بود.
جنرال جرارد من کلنبرگ رییس ستاد مشترک ارتش بلجیم به خبرنگاران گفت که این کشوربه حضورشش ساله نظامی اش درافغانستان پایان داد.
او با اعلام این خبرگفت که کشورش پس ازپایان ماموریت نظامی ناتودرافغانستان همچنان به کمک هایش درامربازسازی و تجهیزو آموزش نظامیان افغان ادامه خواهد داد.
به گفتۀ این مقام ارشد نظامی بلجیم , این کشوریک واحد کوچک نظامی اش را برای همکاری درامر کنترول ترافیک هوایی افغانستان درشهرمزارشریف نگه می دارد.
پیش ازاین دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا گفته بود که به اساس تقسیم اوقات ازقبل اعلام شده نیروهای این کشور تا آخر سال دوهزاروچهارده میلادی به ماموریت نظامی درازمدت اش درافغانستان پایان می دهد.
صدراعظم بریتانیا می گوید که کشورش همچنان به کمک برای ساخت زیر ساخت ها و آموزش وتجهیز نظامیان افغان ادامه خواهد داد.
درآستانه پایان سال دوهزاروچهارده که ناتوبه ماموریت درازمدت نظامی اش درافغانستان پایان می دهد , خروج نظامیان کشورهای عضو این پیمان ازکشورآغازشده است.
دولت افغانستان می کوشد تا با خروج نظامیان خارجی از کشور حمایت این کشور ها را بر بازسازی و تجهیز وآموزش نظامیان افغان جلب کند.
مقامات نظامی افغانستان می گویند که نیروی سه صد هزاری موجود ارتش و پولیس می توانند به تنهایی امنیت کشورشان را تامین کنند .
اما هنوزموضوع تجهیزنظامیان افغان با جنگ افزارهای سبک وسنگین پیشرفته و احیای قابل لمس قوای هوایی افغانستان که ناتوبه آن تعهد کرده بود , حل نه شده ونظامیان افغان همچنان بدون داشتن قوای هوایی پاسخگو و نیروی زمینی مجهزبا جنگ افزاروامکانات نظامی به تنهایی به مبارزه با تروریزم وتامین امنیت کشورشان ادامه می دهند.
کارشناسان نظامی تنها تجهیزنیروهای افغان واحیای قوای هوایی افغانستان را یگانه راه رسیدن کشوربه خود کفایی نظامی می دانند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا