سیاست

شورای وزیران فیصله کرد: بازار ولسوالی ارگون از نو ساخته شود

کابل 30 سرطان  باختر
جلسۀ نوبتی شوراي وزیران، امروز تحت ریاست حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در قصر گلخانه ارگ ریاست جمهوری برگزار گردید.
ریاست عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران به آژانس باختر خبر می دهد،ابتدا، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان از جریان سفر شان بخاطر فاتحه و ابراز همدردی به آسیب دیده گان ولسوالی ارگون ولایت پکتیکا به جلسه معلومات داده افزود، حادثه المناک انتحاری توسط تروریستان در ولسوالی ارگون نه تنها باعث شهادت تعداد کثیر از هموطنان و زخمی شدن مردم محل گردیده بلکه در اثر این انفجار بازار ولسوالی بکلی تخریب و مسجد شریف هم آسیب دیده است.
قابل یاد آوری است که به منظور رسیدگی عاجل به مصدومین این حادثه هیئت دولتی بتاسی از حکم شماره (2873) رئیس جمهور اسلامی افغانستان مبلغ ده ملیون افغانی را به ولسوالی ارگون انتقال و برای ورثه (55) تن شهید و (87) تن مجروح توزیع نموده است.
شورای وزیران برای شهدای حادثه بهشت برین و برای مجروحان آن صحتمندی مجدد را از بارگاه ایزد متعال استدعا نموده، وزارت امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی را موظف نمود تا مسببین حادثه را شناسائی و به پنجه قانون بسپارند و به منظور احیا مجدد این ولسوالی مراتب آتی را با انجام سفر وزرای ذیربط جهت رسیده گی به آن منظور نمود:
• وزارت امور شهر سازی، اداره مستقل ارگان های محلی و ریاست عمومی ادارۀ امور و دارالانشای شورای وزیران موظف اند تا نقشه احیای مجدد بازار ولسوالی ارگون را ترتیب و به مقام ریاست جمهوری ارایه نمایند.
• وزارت های ، حج و اوقاف، امور شهر سازی و ادارة مستقل ارگان های محلی برآورد احیای مجدد مسجد شریف ولسوالی ارگون را ترتیب و طی مراحل نموده اقدام نمایند.
• وزرای کار امور اجتماعی و شهدا و معلولین، مخابرات و تکنالوژی معلوماتی لست آنعده از اطفال خانواده شهدا را که بدون سرپرست مانده اند ترتیب نمایند.
• وزارت فواید عامه، در تفاهم با اهالی ولایت کار احداث سرکهای سرحوزه الی ارگون و رباط الی انگورهده را آغاز نماید.
بعداً، معاون اول ریاست جمهوری بتاسی از فیصله جلسه مورخ 2/4/1393 شورای وزیران در رابطه به اجرای اضافه کاری و ماکول شبانه روزی کارکنان رادیو تلویزیون ملی گفتند که مشکل اضافه کاری سال 1393 آنها در تفاهم با وزارت مالیه حل گردیده ولی تفاوت کمبود طلبات معاشات سال 1392 رادیو تلویزیون ملی مبلغ (7240000) افغانی میگردد که وزارت مالیه به پرداخت آن موافق نیست.
شورای وزیران با در نظر داشت حجم کاری رادیو تلویزیون ملی اجرای مبلغ (7240000) افغانی طلب معاش سال 1392 رادیو تلویزیون را تصویب و وزارت مالیه را مکلف به پرداخت آن نمود.
طبق اجندا، وزیر مالیه پیشنهاد آن وزارت را مبنی بر منظوری ازدیاد مبلغ (1.97) ملیارد افغانی تعهد جدید تمویل کننده گان منجمله مبلغ (1.65) ملیارد افغانی در بودجه انکشافی وزارت های معارف، احیا و انکشاف دهات، تجارت و صنایع و شرکت برشنا و مبلغ (319.5) ملیون افغانی در بودجه عادی وزارت امور داخله را به جلسه مطرح که مورد تائید قرار گرفت.
بعداً، وزیر معادن و پترولیم بتاسی از فیصله مورخ 4/3/1393 شورای وزیران در رابطه به چگونگی تفحض نفت و گاز کشکه ولایت بادغیس به جلسه معلومات داده افزودند که وزارت دفاع امریکا قرارداد تحقیقات سایز میک (300) کیلو متر کار کشک را با شرکت ترس سایس کانادائی عقد نموده که مصارف (57) کیلومتر را پرداخت نموده، ولی نسبت عدم موجودیت بودجه مورد نیاز کار آن متوقف گردیده است و برای اکمال کار باقیماندة آن به هفت ملیون دالر دیگر ضرورت است.
شورای وزیران مشاور امنیت ملی را موظف نمود تا موضوع را با جانب وزارت دفاع ایالات امریکا مطرح، گزارش کارهای انجام شده و علت توقف این پروژه را مشخص نموده در صورتیکه جانب ایالات متحده امریکا به تداوم کار این پروژه موافق نباشد انجام کار باقیمانده آنرا با کشور های که دارای ظرفیت مشابه هستند، مطرح و حل نماید.
سپس، تبادله موازی (21) جریب (7) بسوه و (4) بسواسه زمین درجه (6) دولتی واقع جبل السراج با موازی (11.4) جریب زمین درجه (3) ملکیت دوازده تن اهالی ولسوالی سالنگ ولایت پروان که قبلاً تحت پروژه تغییر مسیر سرک سالنگ قرار گرفته توسط وزیر فواید عامه به جلسه مطرح که مورد تصویب قرار گرفت.
متعاقباً، استملاک موازی (560) متر مربع زمین ملکیت امرالدین واقع ولایت پنجشیر به قیمت مجموعی مبلغ سیصد هزار افغانی غرض اعمار مدرسه دینی وزارت معارف، توسط رئیس ادارة مستقل ارگان های محل به جلسه مطرح که مورد تصویب قرار گرفت، وزارت معارف و ادارة مستقل ارگان های محل موظف گردید تا قیمت استملاک را به مالک آن پرداخت نمایند.
بعداً، وزیر زراعت و آبیاری تقاضا نه شرکت تولید لبنیات کشور را مبنی بر افزایش تعرفه گمرکی بالای تورید لبنیات به منظور رقابت آنها در مقابل واردات لبنیات به جلسه مطرح نمود.
شورای وزیران با در نظر داشت رشد شرکت های تولید لنبیات بر علاوه تعرفه های موجود، افزایش (20) فیصد دیگر را در تعرفه گمرگی لبنیات وارداتی مورد تصویب قرارداد.
در ادامه جلسه، ثریا دلیل وزیر صحت عامه از سفر خود به ولایت بغلان معلومات مفصل داده خاطر نشان نمود، طی این سفر ضمن بازدید از شفاخانه مرکزی شهر پلخمری، شفاخانه سی بستر تداوی معتادین که به هزینه (320) هزار دالر به مساعدت کشور آلمان جدیداً اعمار گردیده در منطقه حسین خیل شهر پلخمری نیز افتتاح گردید.
در اخیر جلسه سه مورد معاهدات بین المللی حسب ذیل توسط وزیر امور خارجه به جلسه مطرح که مورد تائید قرار گرفت.
• موافقتنامه همکاری در ساحه علم و تکنالوژی میان اکادمی علوم جمهوری اسلامی افغانستان و انجمن تحقیقات علمی و تکنالوژی جمهوری ترکیه.
• تفاهمنامه همکاری مشترک در امور صحی و علوم طبی میان وزارت صحت عامه جمهوری اسلامی افغانستان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران.
• توافقنامه میان وزارت صحت عامه جمهوری اسلامی افغانستان و وزارت صحت عامه جمهوری بلاروس در مورد همکاری بخش های مراقبت های صحی، تعلیمات صحی، علوم طبی و ارائه کمک های طبی برای شهروندان دو طرف. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا