سیاست

متن سخنرانی حامد کرزی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در دوازدهمین نشست سران سازمان همکاری های اسلامی

كابل/19/دلو/باختر
متن سخنرانی حامد کرزی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در دوازدهمین نشست سران سازمان همکاری های اسلامی
قاهره 18 دلو
جلالتمآب رئیس مجلس،
جلالتمآبان، معززین،
عالی جنابان، خانمها و آقایان!
اسلام علیکم و رحمه الله برکاته
مسرت دارم که در این گردهمائی بزرگ در این مقطع مهم از تاریخ امت اسلامی در جمع از رهبران کشور های اسلامی حضور دارم.
در ابتدا میخواهم از داکتر محمد مرسی، رئیس جمهور و حکومت مصر برای میزبانی از این نشست مهم و بخاطر ترتیبات عالی در شهر تاریخی قاهره ابراز سپاس کنم. به همین گونه از رئیس جمهور سنیگال، آقای مکی سال نیز بخاطر رهبری که از خود نشان دادند ابراز سپاس و تشکر کنم.
دوازدهمین نشست سازمان همکاری های اسلامی در حالی برگزار میشود که این سازمان و سایر رهبران جهان اسلام در چند سال اخیر همواره تلاش کرده اند تا مسائل و نگرانی های امت مسلمه را مورد تاکید قرار دهند. در این خصوص، میخواهم مراتب امتنان خود را به خادم الحرمین الشریفین، ملک عبدالله بن عبدالعزیز بخاطر برگزاری نشست فوق العاده این سازمان در شهر مکه مکرمه ابراز نمایم که در جریان آن همه بر همبستگی و آرزوی جمعی مان برای رفع آسیب پذیری های ما در برابر تهدید ها و چالش های جهانی و برای حفاظت از منافع علیا و سلامت امت اسلامی مجدداً تاکید کردیم.
خانمها و آقایان! این نشست گام به موقع برای تمرکز روی چالش های عظیم و ناگواری محسوب میگردد که همه ما امروز به آن مواجه هستیم. جهان اسلام امروز با خشونت ناشی از تروریزم، بحران و جنگ در بعضی از کشور ها دست و گريبان است و رنج و آلام برادران و خواهران فلسطینی همچنان ادامه دارد.
اگر از مسائلی که امروز نیازمند توجه جدی ما می باشد فراتر بنگریم، سلامت و توسعه مردمان ما در بیشتر نقاط جهان اسلام با تداوم فقر، عقب ماندگی و الودگی محیطی در خطر است.
تروریزم بین المللی امروز در صدر تمامی چالش های عصر ما قرار داشته و به عنوان جدی ترین تهدید در برابر صلح، امنیت و ترقی جهان اسلام مطرح است. در بسیاری از نقاط جهان اسلام، از افغانستان تا پاکستان، ایران تا الجزایر، تروریزم باعث رنج بیشماری شده و قابلیت ما برای توسعه اقتصادی-اجتماعی و رفاه و سعادت را تضعیف میکند.
برای سازمان همکاری های اسلامی به عنوان ممثل تمامی امت اسلامی جای نهایت نگرانی است که اعمال تروریستی و افراطیت به نام دین اسلام انجام میشود. ما بنابرین، از تمامی اعضای این سازمان میخواهم تا نه تنها این اعمال تروریستی با استفاده از نام اسلام را تقبیح کنند، بلکه تدابیر قاطع و هماهنگ را برای جلوگیری از سوءاستفاده و تخریب هویت دین ما توسط تروریستان اتخاد نمایند.
نگذاریم از مساجد و مدارس ما برای ترویج ذهنیت و آیدیالوژی تاریک اندیشی و افراطیت استفاده شود.
گروه های تروریستی نباید در جوامع ما و توسط حكومت هاي ما پناه گاه، مخفیگاه و یا تسهیلات مالی داشته باشند. علمای اسلام باید جداً در مبارزه ما برضد افراط گرایانی که در سدد تضعیف رفاه و ثبات امت اسلامی است، سهیم شوند.
بنابرین، هئیت همراه من از تمامی جهان اسلام میخواهد تا شیخ عبدالعزیز، مفتی اعظم عربستان سعودی را که در خطبه عرفات در مراسم حج حملات انتحاری در دین اسلام را مردود و حرام شمرد الگو قرار دهند. وی همچنان گفت که هر کسی که دست به چنین اعمالی میزند مورد عنایت و بخشش خداوند قرار نخواهد گرفت.
برای اینکه بتوانیم بر چالش ها پیروز شویم، ما نه تنها نیاز به وحدت نیرومند سیاسی داریم، بلکه باید پیهم تلاش کنیم تا قابلیت خود در عرصه های نیروی بشری و توسعه اقتصادی را بلند ببریم.
عالی جنابان!
کشور من افغانستان سالهاست از خشونت رنج می برد. ما در یکدهه گذشته، به پیشرفت های چشمگیری در افغانستان دست یافته ایم تا برای مردم خود زندگی مصئون تر، آرام تر و مرفه را فراهم کنیم، اما تروریزم و افراطیت ناشی از بیرون مرز های ما به مثابه جدی ترین نگرانی افغانستان و بزرگترین چالش در برابر منطقه محسوب میگردد.
تروریزم درد و آلام زیادی را به مردمان افغانستان و پاکستان وارد میکند. بهترین راه برای پیروزی بر این تهدید همکاری صادقانه است. تا جائیکه مربوط به افغانستان میشود، ما متعهد هستیم تا با همسایه برادر خود در جهت برقراری صلح و امنیت برای مردمان خود و منطقه کار کنیم.
در حالیکه ما به پایان حضور نیروهای بین المللی در افغانستان تا اخیر سال آینده نزدیک میشویم، تلاش داریم نهاد های دولتی خود را تقویت نموده و افق های روشن را برای امنیت و توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی فراهم کنیم. به عنوان جز این تلاش ها، ما دست مصالحه و صلح را به طالبان افغان و سایر گروه های مسلح دراز کرده ایم.
جهان اسلام امروز نیازمند همبستگی و تعیین مسیر سعادت، صلح و عدالت است. تمامی چالش های مشترک ما بشمول جنگ، فقر و عقب ماندگی تنها با نزدیکی ما در تحکیم اعتماد، تشریک توانائی ها و منابع و کار مشترک در فضای اتحاد و همبستگی رفع گردد.
خانمها و آقایان!
در مورد سایر مسائل مهم جهان اسلام باید گفت که افغانستان در همبستگی و حمایت کامل از تمامی تلاش های مردم فلسطین برای داشتن یک دولت مستقل فلسطینی قرار دارد. ما خواهان وحدت مردم فلسطین هستیم و یک بار دیگر بر حمایت خود از تمامی تلاش های بین المللی که می تواند مردم فلسطین را در رسیدن به آرزو های دیرینه شان به آزادی، استقلال و صلح نزدیک سازد، تاکید میکنیم. ما همچنان اعمار متداوم شهرک های یهودی نشین در سرزمین های فلسطینی را محکوم کرده و به این باور هستیم که این کار تحقق داعیه صلح را دشوار تر می سازد.
افغانستان محروم شدن مسلمانان روهنگیا تبار از حقوق سیاسی و دینی شان را تقبیح کرده و از رنج زیادی که آنها از ناحیه خشونت داخلی متحمل میشوند، ناراحت است. از حکومت میانمار میخواهیم تا به این وضعیت ناگوار رسیدگی کرده و جایگاه حقوقی آنها را اعاده نماید.
جنگ در سوریه تامین صلح و امنیت در شرق میانه را به مخاطره انداخته است. تمامی اعضای سازمان همکاری های اسلامی باید برای ختم فوری رنج و منازعه در این کشور برادر کار کنند. باید سعی کنیم که هرگونه روش بین المللی برای پایان بحران در سوریه باید در احترام کامل به حاکمیت ملی مردم سوریه بوده و حقوق آنها در تعیین سرنوشت شان رعایت گردد.
عالی جنابان!
در خاتمه میخواهم از پروفیسور اکمل الدین احسان اغلو و دارالانشاء سازمان همکاری های اسلامی بخاطر تحکیم و گسترش منافع امت اسلامی با سازمان های منطقوی و بین المللی، بلند بردن سطح آگاهی در مورد اسلام به عنوان دین اعتدال، تحمل و همزیستی تشکر کنم.
به درگاه خداوند سبحان تعالي دعا میکنم که این نشست به تلاش های جمعی و مشترک مان قوت تازه بخشیده تا اهداف مشترک ما برای برقراری صلح و رفاه جمعی تحقق یابند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا