اقتصاد

رئیس زراعت میدان وردک:سیب میدان وردک هم از نگاه کیفیت و کمیت در سطح مناسبي قرار دارد

 

یکتن از باغداران:نبود سرد خانه ها و ادویه آفات درختان از جمله مشکلات ماست

کابل باختر 20 قوس باختر

ولایت میدان وردک یکی از ولایات مرکزی افغانستان است و این ولایت جز مناطق کوهستانی كشور ميباشد و دارای آب و هوای سرد و با زمستانهای کاملاً سرد وتابستانهای گوارا بوده وبیشتر مردمان این ولایت باغدار، زراعت پیشه و مالدار هستند.

مردمان ولایت میدان وردک به شغل باغداری مصروف بوده و سیب این ولایت به نام سیب میدان، شهرت خوبی دارد.

این ولایت در سطح کشور در حاصلات سیب درجه اول بوده ودر بیست وپنج درصد این ولایت باغهای سیب موجود است.

سیب از محصولات اصلی باغداران دره میدان است و با آغاز فصل خزان چیدن سیب در آن ولایت شروع میشود.

انجنیر فضل عمر رئیس زراعت ولایت میدان وردک به خبرنگار آژانس باختر گفت:" ولایت میدان وردک از جمله ولایاتی است که اکثریت مناطق آن تحت پوشش باغ های میوه قرار گرفته است .

وی فزود، در پهلوی  سایر میوه ها پیداوار عمده آنرا سیب تشکیل میدهدکه امسال نسبت به سال گذشته سیب این ولایت هم از نگاه کیفیت و هم ازنگاه کمیت در سطح بلند و خوب قرار داشته  و بیشتر از یکصدو بیست هزار تن سیب حاصل به دست آمده."

زلمی خان یک باغداراز ولسوالی نرخ گفت:" علت ازدیاد میوه سیب دراین ولایت نبود خشکسالی، خبرگیری ومراقبت باغداران از درختان شان، بارش برف وباران های موسمی و همچنان مشوره های مفید وسودمند مسولان ریاست زراعت این ولایت بوده است.

زلمی خان خاطر نشان ساخت که مسولان زراعت همیشه با باغداران ، مالداران وزمین دارن همکار بوده ودرهر وقت وموقع به کمک آنها شتافته اند.

انجنیرعمرگفت:" بیست وپنج در صد سیب این ولایت همه ساله به کشورهای پاکستان، دوبی ،هندوستان  وتاجکستان صادر میشود."

رئیس زراعت میدان وردک اضافه داشت :" سیب ولایت میدان وردک دارای طعم لذیذ و شیرین بوده و به سبب کیفيت خوب و مقاومت زياد آن، در انتقال آن به خارج، مورد توجه تاجران قرار گرفته و به همین علت تاجران، سیب این ولایت را به خارج ازکشور صادرمی نمایند."

جمال الدین یک باغدارگفت: که همین اکنون یک تن سیب اعلی در بازار از پانزده هزار افغانی الی بیست ودو هزار افغانی به فروش میرسد که از این نرخ نهایت راضی هستیم.

رئیس زراعت خاطر نشان کرد که موجودیت سرد خانه ها دراین ولایت در حفظ ونهگداشت سیب حیاتی بوده و تیم بازسازی کشور ترکیه دو سرخانه را یکی در ولسوالی سیدآباد به ظرفیت یکهزار تن ویکی دیگر را در مرکز میدان شهر به ظرفیت پنجصد تن اعمار نموده که این سرد خانه ها سیب را الی مدت هفت ماه طوری نهگداری میکند به مانند اینکه سیب را تازه از درخت آن چیده باشی که از این مدرک یک عاید خوب نصیب باغداران این ولایت شده است.

یکتن از باغداران میدان وردك گفت:" چالشهای فرا راه ما باغداران را نبود سرد خانه ها به خاطر نهگداری میوه ها ، نبود جنگلات زیرا این ولایت اگرجنگلات انبوه وکافی میداشت، سیلابهای موسومی باغها و کشت زار های ما را تخریب نمی کرد و نبود ادویه آفات زراعتی و حیوانی با کیفیت میباشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا