سیاست

پاکستان بازهم تعهد به همکاری در روند صلح و ثبات درافغانستان نمود

ومردم : امید حرف های اخیر رهبران حکومت وحدت ملی به کرسی نشته باشد

کابل باختر/ 23/ اسد
درحالیکه همه اقشار مردم افغانستان پاکستان را عامل وقایع اسفبار و بی ثباتی افغانستان میدانند، مشاور امنیت ملی صدراعظم پاکستان باردیگر تعهد کرد که به همکار ی شان با افغانها غرض آوردن صلح و ثبات ادامه میدهند.
به گزارش آژانس باختر، این گفته های سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان هنگام دیدار با هیئت عالی رتبه افغانی که به ریاست صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه از آنکشور صورت گرفت بیان شده است .
هیئت افغانی روز گذشته درحالی از اسلام آباد دیدار کردکه اواخر هفته گذشته و اوایل هفته روان کابل و بخش های دیگر از کشور ما شاهد سنگین ترین حملات تروریستی بوده است که نه  تنها مردم عوام بل سیاسیون ومقامات عالی رتبه دولتی پاکستان را عامل این گونه حوادث خواندند و از مقامات پاکستانی خواستند با تروریستان که از خاک پاکستان عبور میکنند درافغانستان دست به کشتار و تخریب میزنند چنان برخورد شود که با تروریستان درپاکستان میشود.
دولت افغانستان با اعزام هیئت عالی رتبه خود به اسلام آباد، پیام واضح به حکومت پاکستان داشت و آن این که آنکشور باید موضع خود را درقبال تروریزم و افغانستان واضحتر سازد.
آگاهان سیاسی افغان ، سیاسیون ، شخصیت های جهادی ، فعالان جامعه مدنی و مردم افغانستان ، قبل از آنکه هیئت افغانی به اسلام آباد بروند تاکید براین داشتند که باید موضع دولت افغانستان نیز جدی باشد و باید آن گزینۀ که میتواند پاکستان را وا دارد که در حمایت از تروریستان دست کشد درمیز مذاکره بگذارد.
قرارمعلوم هیئت افغانی هنگام دیدار از پاکستان با مشاور صدراعظم آن کشور دیدار داشته است و سرتاج عزیز بازهم گفته (( به همکاری با برادران افغان خود ادامه میدهیم با همه توان درتامین صلح در افغانستان تلاش میکنیم و ازروند صلح و آشتی به رهبری افغانها حمایت می نمایم .)) ضمناً این مقام پاکستانی از افغانها خواسته که به پاکستان اعتمادکنند و نباید تحت تاثیرآن تبلیغات قرارگیرند که تلاش می شود تا بی اعتمادی در روابط دوکشور حاکم گردد، ضمناً این مقام پاکستانی حوادث اخیر درکابل را محکوم کرد و به زعم خودش با افغانها همدردی هم نموده است.
همچنان وزارت خارجه پاکستان در اعلامیه گفته است هر دو جانب درمورد روابط شان به گونه آشکار وواضح بحث کردند.
با آنکه منابع رسمی افغان تاکنون دراین خصوص ابراز نظر نکرده اند و نه گفته اندکه هیئت افغانی در ملاقات با مقامات پاکستانی به چه نتایجی دست یافتند مگر رسانه های پاکستانی گفته اندکه صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان گفته که کابل میخواهد با پاکستان درعرصه های مختلف و منافع مشترک از نزدیک کارکند.
یک منبع سفارت افغانی دراسلام آباد به رسانه هاگفته است مسایل که هیئت افغانی و جانب پاکستانی روی آن به بحث پرداختند هنگام بازگشت به کابل روی نتایج آن غور و موقف دولت افغانستان در یک اعلامیه رسمی بیان خواهد شد.
شماری آگاهان سیاسی افغان به این باور اند که جانب پاکستان بازهم کوشیده که هیئت افغانی را اغواکند و اذهان را متوجه حرف های دیگر سازد چنانچه سرتاج عزیز ازهیئت افغانی خواسته تا نسبت به آن کشور اعتماد داشته باشند و تحت تاثیر تبلیغات آنانیکه میکوشند روابط دو کشور را خدشه دار سازند نروند. مگر این آقا نگفته که با عاملان حوادث اخیر تروریستی در افغانستان که درخاک پاکستان اند چه کردند و برای جلو گیری از تکرار همچو فعالیت ها چه میکنند.؟
مردم امیدواراند که موقف هیئت افغانی قاطع و روشن بوده باشد و نتایج سفرشان به گونه باشد که به مردم افغانستان آرامش و غرور بخشد زیرا مردم درگذشته از سیاست های مقطع یی در برابر پاکستان خسته شده اند.
ضمناً مردم و آگاهان سیاسی به گفته های اخیر رهبران حکومت وحدت ملی که گفته اند ( پاکستان، تروریزم را همانگونه برای افغانها تعریف کند که برای خود تعریف کرده اند .
همچنان این رهبران قبلا ً گفته اند که توقع ما از پاکستان اقدام صادقانه است نه گفتار امیدوارکننده و ماعمل میخواهیم .)
امیدها براین است که این گفته ها در مذاکرات اخیر در اسلام آباد به کرسی نشسته باشد. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا