جهان

قرارداد 400 میلیارد دالری خرید گاز بین چین و روسیه امضأ شد

بیجینگ – رویترز – 1 جوزا – باختر
چین و روسیه یک  قرارداد 400 میلیارد دالری خرید گاز را امضاء کردند.
این قرارداد درهنگام دیدار ولادیمیر پوتینˈ رییس جمهور روسیه برای شرکت در کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) درچین امضأ شده است.
هنوز جزییات این قرارداد بین شرکت گازپروم روسیه و چین منتشر نشده اما گفته می شود طبق این قرارداد شرکت دولتی گازپروم روسیه قصد دارد ظرف مدت 30 سال آینده 38 میلیارد متر مکعب گاز به اقتصاد در حال رشد چین تزریق کند.
ارزش این قرارداد بطور غیررسمی بیش از 400 میلیارد دالر برآورد شده است.
پیش از امضای این قرارداد ، رییس جمهور روسیه و ˈ شی جین پینگ ˈ همتای چینی وی روز سه شنبه در شانگهای دیدار کرد و گفتگو کرده و سپس طی بیانیه ای مشترک اعلام کردند که دستاورد اصلی مذاکرات آنها دستیابی به توافقنامه افزایش همکاریها در زمینه انرژی بوده است.
بر اساس این توافقنامه همکاری، دو کشور درباره افزایش شراکت در زمینه انرژی ، گسترش همکاری در زمینه صنایع نفتی، آغاز هر چه سریعتر صادرات گاز روسیه به چین، تقویت همکاری در زمینه معادن زغال سنگ، توسعه زیربنا های ترانسپورتی و توسعه فعال طرحهای عمرانی تاسیسات جدید تولید برق در روسیه به منظور افزایش صادرات به چین توافق کردند.
حکومت های روسیه و چین طی یک سال اخیر شش توافقنامه در زمینه انرژی امضا کردند. بخش خصوصی دو کشور نیز بیش از 20 توافقنامه در این زمینه به امضا رساندند.
دو طرف همچنین چندین توافقنامه در زمینه طرحهای استراتژیک امضا کرده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا