اقتصاد

شرکت جدید قند بغلان دوباره به دولت تعلق گرفت

 

کابل باختر/ 26/ قوس

شرکت جدید قندبغلان با اسهام آن به وزارت زراعت سپرده شد.

فابریکه قندبغلان بعد ازوقفه طولانی ورکود درسال2008 تحت نام شرکت جدید قندبغلان ، باسهم وزارت زراعت و دوشرکت آلمانی احیا و بازسازی گردید و مجدداً به تولید آغاز نمود.

به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، شرکت های دی ای جی و کی دبلیو اس آلمانی درشرکت جدید قند بغلان مسوولیت کامل و نظارت این شرکت را که عهده دار بودند ، امروز سهم شان را به طور رایگان به دولت افغانستان واگذار شدند.

درمحفلی که به همین مناسبت دروزارت زراعت و آبياري ترتیب شده بود دکتور عبدالکریم وزیری رییس شرکت جدید قندبغلان که در احیا و بازسازی آن شرکت به همکاری شرکای آلمانی نقش ارزنده راایفا کرده بود ، روی تاریخچه و اهمیت فعالیت مجدد آن صحبت نموده گفت :"فابریکه قندبغلان هفتاد و دو سال قبل به همت افغانها ایجاد گردیده بود و تقریباً سه دهه قبل به رکود و توقف اجباری مواجه گردید و در سال 1383 بعداز مطالعات از نگاه اقتصادی به همکاری شرکتهای یاد شده آلمانی به نام شرکت جدید قند بغلان باسهم شش شریک آلمانی و چهار شریک افغانی به فعالیت آغاز و ازسال 1384 تا اکنون به تولید شکر ادامه داد."

به گفته وی فعلاً  میزان تولید این فابریکه نسبت به گذشته بیشتر شده است.

 همچنان محمد آصف رحیمی وزیر زراعت و آبياری دراین محفل صحبت نموده گفت ، جای افتخاراست که این فابریکه به همت افغانهای متخصص فعال گردیده است و اکنون شرکای آلمانی سهم شانرا بطور رایگان به دولت افغانستان انتقال دادند و این فابریکه درچوکات دولت تا زمانی به فعالیت خود ادامه میدهد تا خودکفا گردد و تمام امور آن به طور مستقل توسط هیئت عامل رهبری خواهد شد.

رحیمی اضافه نمود، درآینده بخش سکتور خصوصی نیز میتواند درآن سهم بگیرد.

 وزیر زراعت وآبياری گفت، ولایت بغلان زمین حاصلخیز و آب کافی دارد اما مشکلی که دهاقین به آن مواجه اند وجود یک نوع مرض نباتی میباشد که به تولیدات لبلبو صدمه وارد میکندو این وزارت تخم های اصلاح شده بذری لبلبو و کودکیمیاوی رابه قسم رایگان به دهاقین که به بذر لبلبو مبادرت ورزند قرارمیدهد.

 وزیر زراعت و آبياری از همکاری های مالی و تخنیکی کشور آلمان در احیا و بازسازی فابریکه جدید قندبغلان ابراز سپاس نموده خواهان تداوم این همکاری ها شد.

همچنان دراین محفل شارژدافیر سفارت آلمان مقیم کابل ، سلطان محمد عبادی والی بغلان و محمد وفی الله افتخار رییس اداره حمایه سرمایه گذاری درافغانستان روی اهمیت و احیای مجدد این فابریکه صحبت کردند.

 وزیر زراعت و آبياری درختم محفل به ژورنالیستان گفت:" انتقال مسوولیت این فابریکه به دولت افغانستان جز روند عادی انتقال مسوولیت ها به دولت افغانستان است لازم دیده شد تا اسهام  و مسوولیت این شرکت به دولت جمهوری اسلامی افغانستان انتقال گردد."

 وی اضافه کرد امکان آن میرود که به تدریج این شرکت خودکفا شود درصورت ازدیاد حاصلات لبلبو ده الی دوازده فیصد ضرورت شکر رادرکشور این فابریکه مرفوع خواهد کرد.

 فابریکه قند بغلان درسال 1319 هجری شمسی به عنوان یگانه فابریکه تولید شکر درافغانستان ایجاد گردید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا