اخبارجهان

افغانستان محور بحث نمایندگان ویژۀ امریکا و روسیه

مسکو/۲۶عقرب/باختر

تامس وست، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان در مسکو با ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ روسیه برای افغانستان دیدار و گفت وگو کرده است.

تامس وست روز سه‌شنبه در صفحۀ تویترش نگاشته است که در این دیدار دو طرف در بارۀ منافع مشترک شان در افغانستان صحبت کرده اند.

 وست همچنان گفته است: “ما در مورد منافع مشترک خود در افغانستان و ضرورت عملی‌شدن تعهدات سپرده شده توسط طالبان به جامعه جهانی صحبت کردیم.”

تامس وست به تاریخ ۱۸ اکتوبر پس از آن به حیث نمایندهٔ ویژه ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان گماشته شد که زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ پیشین ایالات متحده در امور مصالحهٔ افغانستان،‌ از سمتش کنار رفت.

 وست وظیفه دارد تا تلاش‌های دیپلماتیک مرتبط با افغانستان را رهبری کند و به مقام‌های ارشد وزارت خارجۀ ایالات متحده مشوره بدهد.

این دیپلمات امریکایی همچنان فعالیت سفارت امریکا در کابل را که حال حاضر به دوحه، پایتخت قطر انتقال یافته است، هماهنگ می‌کند تا منافع ایالات متحده در افغانستان تامین شود.

 وست نخستین دور سفرش را به تاریخ هفتم نومبر (۱۶ عقرب) به کشورهای اروپا و آسیا به ویژه کشورهای منطقه آغاز کرد. وست پیش از این سفرش گفت که با متحدین و شرکای ایالات متحده در مورد اقدامات بعدی در افغانستان صحبت خواهد کرد.

او افزود: “جامعهٔ بین‌المللی برای اینکه در [مسایل افغانستان] موثر باشد، باید یکجا عمل کند.”

تا هنوز مشخص نیست که مذاکرات ایالات متحده و طالبان چه زمانی آغاز می‌شود، اما مقام‌های امریکایی، به شمول تامس وست، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان گفته است که واشنگتن برای دور جدید گفت وگوها با طالبان در دوحه آمادگی می‌گیرد.

ف/ب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا