جامعه

تلف شدن دهها راس مواشی

ایبک /باختر/ 24/ دلو
شماری از مالداران و مسوولان محلی سمنگان میگویند از گرسنگی و سردی هوا دربرف باری های هفته گذشته صدها راس مواشی دراین ولایت تلف گردیده است.
همایون حبیب رییس اداره زراعت ولایت سمنگان به آژانس باختر گفت ، راپور که ازطریق کارمندان این اداره از ولسوالی های دره صوف پائین و روی دو آب به این اداره مواصلت ورزیده تنها دراین دو ولسوالی بیشتر از دوهزارو هفتصد راس مواشی تلف شده است .
حبیب گفت: ولسوالی روی دوآب درارتفاعات بلند سمنگان واقع شده به همین سبب دارای زمستان سرد میباشد و اخیراً شماری از مالداران این ولسوالی گله های گوسفندان خود را از خوابگاه های شان بیرون کرده به منظور چرانیدن مواشی خویش به چراگاه های گرمسیر ولسوالی حضرت سلطان این ولایت که در مسیر راه دربرف گیرمانده و صدها راس مواشی آنان از اثر گرسنگی در سردی هوا هلاک شده است .
رییس اداره زراعت گفت: این تعدادمواشی تنها درولسوالی دره صوف پائین وروی دو آب این ولایت وآن هم در مسیر راه هلاک شده اند اما تعداد مواشی چهارولسوالی ایبک مرکز این ولایت تا الحال گزارش آن نرسیده و مسوولان اداره زراعت این ولسوالی ها درحال جمع آوری ارقام تلفات مواشی میباشند.
درهمین حال سراج الدین فطرت ولسوال حضرت سلطان این ولایت هلاک شدن بیش از سیزده هزار راس مواشی را از اثر گرسنگی درسردی هوا درآن ولسوالی تائید میکند.
ازسوی هم مالداران این ولایت تلفات گوسفندان شان را درسردی هوا از اثر گرسنگی تائید نموده اما آنان ادعا دارند ارقام که ازطرف مسوولان دولت درمورد تلفات مواشی شان داده شده کم بوده و آنان میگویند در سطح ولایت سمنگان بین 20 تا سی هزار مواشی تلف شده است.
رییس اداره زراعت ادعا این مالداران را تائید نموده گفت: موضوع تلفات حیوانی را ازاثر سردی هوا و گرسنگی با وزارت زراعت درمیان گذاشته و خواهان کمک های عاجل به این مالداران شده است.
ختم/ ناجیه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا