سیاست

استاد دانش: افغانستان و کشورهای منطقه، سرنوشت مشترک دارند

کابل باختر 11 اسد
استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری دیروز بایسین گلدیف علیم‌خان انگارویچ، سفیر جدید قزاقستان در کابل، با دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این دیدار معاون رئیس جمهور با تأکید بر اهمیت گسترش روابط متقابل افغانستان و قزاقستان در عرصه‌های مختلف به خصوص در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی، ازکمک‌های قزاقستان به افغانستان ابراز قدر دانی کرد.
وی ازهمکاریهای فرهنگی و بورسیه‌های تحصیلی قزاقستان برای دانشجویان افغان به نیکی یاد کرده بر ادامه این کمک‌ها تأکید ورزید.
استاد دانش نقش هردو کشور را برای توسعه منطقه‌ای درحوزه‌های امنیت، سیاست و اقتصاد با اهمیت خوانده گفت:« امنیت و ثبات افغانستان برای کشورهای منطقه تأثیرات مستقیم دارد، بنابر این باید همکارهای مشترک منطقه‌ای برای تأمین صلح در افغانستان گسترش یابند.»
معاون رئیس جمهور با تأکید براینکه کشورهای منطقه برای تأمین امنیت و ثبات خود با افغانستان سرنوشت مشترک دارند افزود که در کنار این اولویت، گسترش همکاری مشترک اقتصادی اولویت دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
استاد دانش علاوه کرد:«افغانستان با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد، می‌تواند در گسترش همکاری‌های اقتصادی در منطقه، نقش اثرگذار داشته باشد.»
وی در مورد روند صلح و مذاکره با مخالفان مسلح دولت به عنوان پیش نیاز ثبات در کشور گفت که آمادگی حکومت برای گفتگوهای صلح بدون هیچ‌گونه پیش شرط و اعلام آتش بس، در روزهای عید فطر، نشانۀ واضح اراده حکومت در امر رسیدن به صلح است.
استاد دانش برگزاری جلسات مختلف سیاسی و نشست علما در اندونیزیا، عربستان سعودی و کابل را اجماع ملی و منطقه‌ای برای صلح افغانستان عنوان کرده، امید برد که این تلاش ها سرانجام بتواند به صلح واقعی در افغانستان بیانجامد.
وی در کنار صلح و ثبات سیاسی، برگزاری انتخابات پارلمانی پیش رو و انتخابات ریاست جمهوری در اوایل سال آینده را به عنوان دو اولویت اساسی حکومت مطرح کرد.
در این دیدار یسین گلدیف علیم‌خان انگارویچ، سفیر جدید قزاقستان مقیم کابل نیز برگسترش همکاری‌های متقابل دو کشور به خصوص درعرصه‌های سیاسی و اقتصادی تأکید کرد.
وی از آمادگی کشورش برای ادامه کمک به مردم افغانستان اطمینان داده گفت که دولت قزاقستان تا سال 2021 سالانه برای 30 تن از دانشجویان افغان، بورسیه تحصیلی فراهم می‌کند.
سفیر قزاقستان در کابل نیز، توسعه اقتصادی وهمکاری کشورهای منطقه را برای ثبات و امنیت، به‌خصوص پروسه صلح درافغانستان اثر گذار دانسته گفت که وی به سهم خود تلاش می‌کند تا روابط تجاری دو کشور به میزان بیشتر از آن چه هست، برسد.#جاوید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا