سیاست

تفاهمنامه افتتاح کار دیزاین انجنیری پروژۀ تاپی در حضورداشت رئیس جمهورغنی امضا شد

کابل باختر 3 حوت
تفاهمنامه افتتاح کار دیزاین انجنیری پروژۀ تاپی در حضور محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز از سوی عبدالقیوم رشید سرپرست کمپنی افغان گاز  و ستیفن رئیس کمپنی "آی ال اف" به امضا رسید.  
به اساس معلومات دفتر سخنگوی رییس جمهور به آژانس باختر، در مراسمی که به همین منظور در ارگ انجام شد، در آن حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه، فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه، شماری از مشاوران ریاست جمهوری، برخی اعضای کابینه، سفرای کشورهای ترکمنستان، پاکستان و هند مقیم افغانستان، رئیس عامل شرکت تاپی لمتد، حضور داشتند.
ابتدا داکتر محمد همایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور در امور زیربناها گفت: جای خرسندی است که برای تکمیل شدن پروژۀ ملی و منطقه یی یک گام مهم بر میداریم و تفاهم آغاز کار تاپی بخش افغانستان را امضا می نماییم.
داکتر محمدهمایون قیومی افزود، این پروژه تنها پایپ لاین گاز نیست بلکه برای انتقال فایبر نوری یک دهلیز اقتصادی می باشد که ترکمنستان، افغانستان، هند و پاکستان را با هم وصل می سازد و این کشورها را به اروپا ارتباط میدهد.
قیومی، از رئیس جمهور غنی و رئیس جمهوری ترکمنستان تشکر کرد که به نیت پیشرفت و ثبات افغانستان و منطقه پروژه تاپی را افتتاح نمودند. وی گفت، پروژۀ تاپی برای مردم به ویژه کسانیکه از ولایات شان عبور میکند، زمینه های کار را فراهم می نماید.
داکتر قیومی علاوه کرد : امروز برای همۀ افغانها روز خاص و افتخار است که از برکت توجه و دیدگاه رئیس جمهورغنی، برای تکمیل شدن این پروژۀ بزرگ، گام ارزندۀ برمیداریم.
در این مراسم، غزال حبیب یار سرپرست وزارت معادن و پترولیم گفت که پروژۀ تاپی به ارزش ۴,۷ میلیون دالر امریکایی طی دو مرحله تکمیل خواهد شد که برای افغانستان و منطقه از نگاه اقتصادی و اجتماعی از اهمیت فراوان برخوردار می باشد.
حبیب یار گفت، مرحلۀ نخست پروژۀ پایب لاین گاز تاپی، تنظیم امنیت پروژه، موافقتنامه ها، طرح و دیزاین، مطالعات محیط زیستی و اجتماعی، ماین پاکی، سروی جزییات مسیر پایپ لاین گاز و استملاک زمین در مدت یک سال تکمیل میگردد.
وی خاطر نشان کرد که مرحلۀ دوم پروژۀ تاپی که سه سال را دربر خواهد گرفت، تطبیق اساسی و عملی پروژه مذکور می باشد. او علاوه کرد، پایپ لاین گاز تاپی که ۱۷۳۵ کیلومتر طول دارد، ظرفیت انتقال ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز را در یک سال دارا می باشد که از ترکمنستان آغاز می شود و از مسیر هرات، فراه، هلمند، نیمروز و سپین بولدک به پاکستان و هند امتداد میابد.
سرپرست وزارت معادن اضافه کرد که از طریق ترانزیت پروژۀ پایپ لاین گاز تاپی، سالانه ۴۰۰ میلیون دالر افغانستان عاید خواهد کرد. وی افزود که این پروژه، افغانستان را به مرکز ترانزیت آُسیای میانه مبدل خواهد نمود و دهلیز مهم اقتصادی افغانستان خواهد بود، زیرا در مسیر تاپی، برخی پروژه های دیگر مانند انتقال برق، احداث خط آهن، تأسیس پارک های صنعتی و انتقال فایبر نوری درنظر است.
او همچنان گفت، حکومت افغانستان برای آمادگی جهت تطبیق پروژۀ پایپ لاین گاز تاپی با وزارت ها و اداراتی که مستقیم و غیر مستقیم در تطبیق این پروژه شامل می باشند، بحث ها را آغاز کرده است.  
مراد امانوف رئیس عامل شرکت احداث پروژۀ تاپی طی سخنانی از  توجه رئیس جمهور غنی در خصوص زمینه سازی پیشرفت کار پروژۀ تاپی قدردانی کرد. وی گفت، پروژۀ تاپی برای رئیس جمهور ترکمنستان نیز از اهمیت خاص برخوردار می باشد.
وی علاوه کرد که پروژه تاپی یکی از پروژه ها و دهلیزهای بزرگ اقتصادی در منطقه می باشد که باعث رشد و توسعه اقتصادی در عرصه های مختلف و ثبات اجتماعی خواهد شد.
امانوف خاطرنشان کرد که کارهای مقدماتی و اسناد انجنیری پروژۀ تاپی انجام شده و کشورهای دخیل در این پروژه به ویژه ترکمنستان، متعهد بر تطبیق و تکمیل پروژه تاپی می باشند.
وی همچنان گفت که شرکت های زیاد ملی و بین المللی علاقمندی زیادی برای سهم در تطبیق پروژه تاپی نشان داده اند. مراد امانوف افزود، هدف پروژه تاپی این است که ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان، وارد افغانستان و از طریق پاکستان به هند انتقال گردد.
او اظهارداشت که در بخش مالی پروژۀ تاپی در حال مشوره هستیم تا ارزیابی های همه جانبه انجام شود و مشکلات آینده نیز پیش بینی گردد. امانوف اضافه کرد که باید آگاهی مردم نسبت به مزایای این پروژه افزایش یابد تا همه به اهمیت آن پی ببرند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا