سیاست

رئیس جمهور غنی: سرحد افغانستان و ترکمنستان نماد صلح، همکاری و همزیستی است

کابل باختر5 سنبله
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، قربان قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان را که قبل از ظهر امروز در راس یک هیات عالی رتبه آن کشور به کابل آمده بود، طی یک مراسم تشریفاتی در ارگ مورد استقبال قرار داد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر: محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و قربان قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان پس از مذاکرات دو و چند جانبه در یک کنفرانس مشترک خبری در مورد نتایج صحبت های شان معلومات دادند.
رئیس جمهور ضمن خوش آمدید به رئیس جمهور ترکمنستان و هیأت همراه اش گفت که ترکمنستان دوست خوب، همسایه نیک، شریک عمدهء اقتصادی و اجتماعی و یک همکار در ایجاد امنیت، ثبات و صلح در منطقه است.
وی نتایج این سفر را پیام خوبی برای تولید کننده گان و صادر کننده گان قالین افغانستان دانست و خاطر نشان کرد که درحدود یک اعشاریه شش میلیون افغان که هشتاد فیصد آنانرا زنان تشکیل می دهند، در تولید قالین نقش دارند.
رئیس جمهور غنی گفت که رئیس جمهور ترکمنستان به وزارت قالین آن کشور هدایت داده است تا در این زمینه با افغانستان همکاری بیشتر نماید و همچنان به اکادمی علوم آن کشور دستور داده است که نقش قالین را در میراث فرهنگی دو کشور مورد توجه قرار دهد. 
رئیس جمهور، گفت که برق زیربنای زیربناست و بدون برق منابع کثیر افغانستان از جمله زراعت، معادن و خدمات عملی شده نمی تواند و امروز جای خوشبختی است که با مقدار تولید بیشتر برق در ترکمنستان، آن کشور می تواند صادرات خویش را به افغانستان پنج برابر نماید.
وی گفت که برای اولین بار طرح انتقال ترانزیت برق را از طریق افغانستان به پاکستان نیز مورد بررسی قرار دادیم و بعد از این، زمینه همکاری منطقوی در این راستا فراهم خواهد شد.
محمد اشرف غنی گفت که در بخش های دیگر انرژی در قسمت واردات تیل و گاز افغانستان به یک چارچوب ابتدایی به موافقت رسیدیم و پایپ لاین ترکمنستان به زودترین فرصت به آقینه خواهد رسید.
رئیس جمهورکشور اظهار آرزومندی کرد که برای تجار افغانستان و ترکمنستان زمینه فعالیت بیشتر فراهم شود و نمایشگاه ها میان دو کشور در عرصه های مختلف بخصوص قالین، برگزار گردد.
وی خاطر نشان کرد که توافق سه جانبه افغانستان، ترکمنستان و تاجکستان در زمینۀ تمدید پایپ لاین از مرحله پلانگذاری به مرحله اجرایی میرود.
رئیس جمهور افزود که مسیر اساسی این پایپ لاین تغییر نخواهد کرد و طبق طرح ابتدایی عملی می شود و  نتایج خوبی را برای زراعت، تجارت و صنعت برای مردمان دو کشور خواهد داشت.
وی گفت که خط آهن ترکمنستان به بندر آقینه تا ماه فبروری تکمیل می شود و مرحله امتداد آن به اندخوی از طرف دولت ترکمنستان بررسی می گردد.
محمد اشرف غنی افزود که اساس همکاری ترانزیت بین افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه مهم است و هر قدمی را که در این راستا می گذاریم در حقیقت احیای راه ابریشم می باشد.
او افزود که تعهد افغانستان و ترکمنستان این است که سرحد میان دو کشور، مرز صلح، همکاری، همزیستی و نمونه زنده گی خوب دو همسایه نیک می باشد.
سپس، قربان قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان، ضمن تشکر از مهمان نوازی رئیس جمهور و مردم افغانستان، مذاکرات اش را با رئیس جمهور غنی نتیجه بخش و سازنده خوانده گفت که ترکمنستان بر تعهدات خویش پابند است و آماده گسترش و تعمیق روابط خویش با افغانستان می باشد.
محمدوف گفت که افغانستان و ترکمنستان در زمینه مبارزه با مواد مخدر و تروریزم با همدیگر همکاری خواهند کرد و کشورش در زمینه تامین صلح و ثبات و مسایل اجتماعی، اقتصادی و کمک های بشر دوستانه با افغانستان همکاری می نماید.
او گفت که ترکمنستان در پروسه استانبول همکاری می کند، آمادۀ میزبانی نشست آیندۀ آن است.
رئیس جمهور ترکمنستان گفت که کشورش آماده است تا در بخش های انرژی و حمل و نقل، پروژه های بزرگ را به انجام برساند.
وی گفت که در طول سال جاری میلادی ما کار عملی پایپ لاین ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند را آغاز می کنیم و از تلاش های رئیس جمهور افغانستان در این زمینه تشکری می نمایم.
رئیس جمهور ترکمنستان خاطر نشان کرد که روی پروژه خط آهن ترکمنستان، افغانستان و تاجکستان نیز صحبت شد و آرزومندیم که کار آن در زمان معین تکمیل شود.
محمدوف آماده گی کشورش را در زمینه آموزش متخصصین در بخش های اقتصادی و افزایش صادرات برق آن کشور به افغانستان و همچنان افزایش حجم مبادلات تجارتی میان دو کشور، ابراز کرد.
رئیس جمهور ترکمنستان گفت که به تاریخ ۱۲ سبتامبر سال روان، کشورش بیستمین سالگرد بی طرفی خویش را جشن می گیرد و از رئیس جمهور غنی دعوت کرد که در جشن مذکور شرکت نماید. رئیس جمهور کشور ضمن تشکر از دعوت رئیس جمهور ترکمنستان، گفت که در مراسم مذکور شرکت خواهد کرد.
در جریان سفر رئیس جمهور ترکمنستان به کابل، دو طرف یک اعلامیۀ مشترک و پنج توافقنامه و یاداشت تفاهم را نیز امضا کردند.
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و قربان قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان، اعلامیه مشترک جمهوری اسلامی افغانستان و ترکمنستان را به امضا رساندند.
اکلیل حکیمی و محمد قلی محمدوف وزرای مالیه دو کشور، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مبارزه با پول شویی از عواید ناشی از تجارت غیر قانونی و تمویل تروریزم و موافقتنامه همکاری های تجارتی و اقتصادی میان کمیسیون مشترک بین الحکومتی دو کشور را به امضا رساندند.
یادداشت تفاهم در زمینه توسعه همکاری های بیشتر در عرصه انرژی توسط علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب جمهوری اسلامی افغانستان و شاه محمد دُر دولی اوف معاون شورای وزیران ترکمنستان به امضا رسید.
جان علم حسنی رئیس تربیت بدنی افغانستان و کاکا بای سیدوف رئیس کمیته دولتی سپورت ترکمنستان، یادداشت تفاهم همکاری ها در عرصه ورزش را به امضا رساندند.
موافقتنامه همکاری علمی و تکنالوژی میان جمهوری اسلامی افغانستان و ترکمنستان را داکتر نجم الدین ترین معاون و سرپرست اکادمی علوم افغانستان و قربان مراد مزیلوف رئیس اکادمی سائنس ترکمنستان امضا کردند.
قربان قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان در جریان سفر یک روزه اش به کابل، عصر امروز با نماینده گان قوم ترکمن افغانستان نیز دیدار کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا