سیاستاخبار

تاشکند میزبان نشست بین المللی در بارۀ افغانستان

کابل، ۲۵ ثور، باختر
وزارت خارجۀ ازبکستان در نظر دارد که در ماه جون سال جاری میلادی از یک نشست بین المللی با محوریت افغانستان در تاشکند میزبانی کند.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد؛ولادیمیر ناراف سرپرست وزارت امور خارجۀ ازبکستان در نشست سران نهادهای دیپلماتیک کشورهایی که دو روز قبل در شهر«دوشنبه» تاجکستان برگزاری شده بود از برگزاری یک نشست بین المللی در مورد افغانستان در آخر ماه جون سال جاری میلادی در شهر «تاشکند» خبر داد.
وی وضعیت اقتصادی افغانستان را پیچیده خواند و از کم توجه یی جامعۀ بین المللی نسبت به این کشور هشدار داد.
ناراف، جامعه جهانی را به مسوولیت پذیری بیشتر جامعه جهانی در قبال افغانستان فرا خواند.
این در حالی است که در طول هشت ماه گذشته چندین نشست بین المللی در مورد افغانستان برگزار شده است شورای امنیت سازمان ملل هم در این مدت جلسات متعددی در بارۀ افغانستان داشته است.
مشکل عمده در افغانستان٬ وضعیت اسفبار اقتصادی است که با قطع کامل و یا کاهش کمک های بین المللی شکل گرفته است٬ مشکل بعد از آن در افغانستان پیچیده تر شد که با آٰغاز عملیات روسیه در خاک اوکراین٬ این کشور اروپای شرقی وارد بحران امنیتی و اقتصادی شد و سیلی از مهاجران اوکراینی به سمت کشور های اروپایی رو آوردند٬ این معضل باعث فراموشی معضل افغانستان در جهان شد.
حالا کشور های همسو یا مشترک المنافع که بعدازفروپاشی اتحاد شوروی سابق شکل گرفته اند در تلاش اند که نشست بین المللی را در مورد افغانستان به راه اندازند تا توجه جهان را به بحران موجود انسانی در افغانستان جلب کنند.
سوال در اینجا است که این گونه نشست ها چه سودی برای افغانستان جنگ زده و درگیر بحران اقتصادی داشته است؟
بسیار ها به این باور اند که چنین نشست ها بیشتر کلیشه یی بوده اند و هر نشست با تعهد همراه بوده است مگر کمتر کمک های تعهد شده عملی شده است.
مشکل در این است که جامعه بین المللی خود در قسمت افغانستان با هم اجماع ندارند٬ حتا می توان در میان آنها دید رقابتی را پیدا کرد و هر تعهدی پولی که داده شد بیشتر با اوضاع سیاسی افغانستان ربط داده می شد و با شرایط و شروط همراه بوده است در حالی که بحران افغانستان بیشتر ناشی از مشکلات اقتصادی است در این قسمت عاطفه و بشر دوستی است که حرف اول را میزند نه اهداف و برنامه های سیاسی.
از دید آگاهان سیاسی٬ مردم افغانستان همانگونه که از نشست های دیگر جهانی در مورد افغانستان سود چندانی به دست نیاورند٬ به نشست هایی که در آینده برگزارخواهد شد چندان باور ندارند مگر آن که جهان دید عاطفی نسبت به افغانستان داشته است و کمک های بشری جدا از سایه سیاست دنبال شود.
بهتر است که در گام نخست جهان در مورد افغانستان به یک اجماع برسد که در آن کمک ها به گونۀ صادقانه مد نظر باشد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا