امنیت

اردوی افغانستان به تجهیز نیاز دارد ، امریکا تجهیزات را منهدم میکند

کابل باختر/ 1/ سرطان

نیروهای امریکا 170 هزار تن از تجهیزات نظامی خود را در افغانستان منهدم کرده اند.

 به گزارش آژانس باختر : روزنامه واشنگتن پست روز پنجشنبه گزارش داد از آن که امریکا آماده میشود سال 2014 از افغانستان عقب نشینی کند ارتش این کشور بیش از 170 هزار تن تجهیزات نظامی خود در این کشور را منهدم کرده است.

این روزنامه نوشت، تلاش ها برای رهایی از تجهیزات نظامی امریکا درافغانستان که طبق گفتهء مقام هاي کاخ سفید بی سابقه است، پرده از اختلاف درداخل وزارت دفاع پنتاگون در بارهء نحوهء برخورد با تجهیزات که امکان بازگشت آن به امریکا وجود ندارد و یا قصداً بازگشتانده نمیشود برداشته است.

 درهمین راستا طراحان نظامی امریکا تصمیم گرفته اند بیش از هفت میلیارد دالر تجهیزات نظامی در افغانستان بیست درصد از این ادوات را به کشور بازنگردانند، زیرا دیگر به این تجهیزات نظامی نیازی نیست و مصارف بازگرداندن آن از افغانستان بسیار گران تمام میشود.

به اساس این گزارش عمده ترين این تجهیزات به عنوان ضایعات فروخته شده اند.

 این گزارش می افزاید: موضوع نحوهء برخورد با تجهیزات نظامی امریکا درافغانستان یک مشکل برای پنتاگون تبدیل شده است. سپردن تجهیزات نظامی به دولت افغانستان به خاطر وجود قوانین پیچیده آن بسیار دشوار خواهد بود، بر علاوه مقام هاي امریکایی درباره توانایی نیروهای افغان برای حفاظت از آن تردید دارند.

واشنگتن پست درادامه خاطر نشان کرد، احتمال دارد امریکا برخی از این تجهیزات را به کشور برگرداند.

 طبق اعلام وزارت دفاع امریکا فهرست این تجهیزات شامل دو هزار زرهپوش ضد ماین ( ام آر ای پی ) است که برای مقابله با بمب های کنار جاده ای طراحی و ساخته شده اند، ساخت هر کدام ازاین زرهپوش ها یک میلیون دالر هزینه داشته است.

 امریکا درحالی از انهدام 20 فیصد تجهیزات نظامی خود درافغانستان سخن میگوید که نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور به تجهیز موثر و مناسب نیاز دارد در حالیکه کشور های غربی در این راستا کار بطی را انجام داده اند، حتا حاضر نشده اند تا زرهپوش را در اختیار افغانها قرار دهند که برای انهدام آن فکر میکنند در حالیکه انفجار های کنار جاده تهدید بزرگی برای افراد ملکی و نظامی در افغانستان است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا