اخبارامنیتجهان

تاجکستان خواستار کمک پیمان امنیت جمعی در تامین امنیت مرز این کشور با افغانستان شد

دوشنبه / دویچه وله/۱۸ سرطان /باختر

تاجکستان از اعضای یک پیمان امنیتی زیر رهبری روسیه خواسته است که به آن کشور در رفع چالش‌های امنیتی ناشی از وخامت اوضاع افغانستان کمک کنند. قبلاً مسکو وعده داده که از متحدین منطقه‌ ییخود در برابر ناآرامی‌ها دفاع می‌کند.

با ادامه خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان پس از ۲۰ سال ماموریت، وضعیت امنیتی این کشور رو به وخامت گراییده است. در هفته‌های اخیر صدها تن از اعضای نیروهای حکومت افغانستان پس از عقب‌نشینی در برابر گروه طالبان وارد تاجکستان شده اند.

یک مقام تاجکستان در تقاضای خود به سازمان پیمان امنیت جمعی که شامل روسیه و پنج کشور اتحاد جماهیر شوروی سابق می‌شود، گفته است که کشورش نمی‌تواند به ناامنی در امتداد مرزهایش با افغانستان بدون حمایت خارجی رسیدگی کند.

به گزارش خبرگزاری «ریا نیوز» حسن سلطانوف، نماینده تاجکستان در سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: «با توجه به وضعیت کنونی در منطقه و همچنین این که برخی بخش‌های مرز با افغانستان دورافتاده و کوهستانی اند، رسیدگی به این چالش ‌توسط خود ما مشکل به نظر می‌رسد

سلطانوف پس از آن این تقاضا را مطرح کرد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت مسکو آماده است از پایگاه نظامی خود در تاجکستان برای تامین امنیت متحدین خود در منطقه استفاده کند.

لاوروف گفته است: «ما از نزدیک نظارت می‌کنیم که در افغانستان چه اتفاق می‌افتد، همچنان با توجه به پس‌زمینه خروج شتاب‌زده امریکایی‌ها و دیگر سربازان ناتو.

لاوروف افزوده است: «ما هر کاری که بتوانیم انجام می‌دهیم، به شمول استفاده از قابلیت‌های پایگاه نظامی روسیه در مرز تاجکستان با افغانستان تا از هر گونه تهاجم ناگهانی به سمت متحدان مان جلوگیری کنیم

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه روز دوشنبه این هفته به همتای تاجکستانی خود امام علی رحمان گفت که مسکو در صورت نیاز از این کشور در مقابله با پیامدهای خروج نیروهای ناتو از افغانستان حمایت می‌کند.

امام علی رحمان برای تقویت امنیت مرزی دستور داده است که ۲۰ هزار سرباز احتیاطی بسیج شوند. تا حالا صدها عضو نیروهای امنیتی و بیش از یک هزار فرد ملکی از جنگ در افغانستان فرار کرده اند و به تاجکستان پناه برده اند.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا