امنیت

استقرار نیروهای نظامی درجاده های میمنه وبازگشت آرامش نسبی به این شهر

شهرمیمنه 14 سرطان باختر
با استقرار نیروهای نظامی درجاده های شهرمیمنه مرکز ولایت فاریاب ، آرامش نسبی به این شهر بازگشته است.
به اساس گزارش ها ، اکنون تظاهر کننده ها پراگنده شده اند ورفته رفته رفت و آمد به بخش هایی از شهر عادی می شود.
با این حال گزارش شده که اعتراض ها به گونه پراگنده در گوشه وکنار شهر هنوز به چشم می خورد.
دیروز در دومین روز اعتراضات مردمی نسبت به بازداشت نظام الدین قیصاری نماینده ویژه جنرال عبدالرشید دوستم معاون نخست ریاست جمهوری ازسوی حکومت ، درگیری رخ داد . دراین رویداد که پس از گلوله باری ماموران امنیتی بر معترضان آغازشد یک تن جان باخت و دست کم نه تن دیگر زخم برداشتند.
گزارش شده که جنرال محمد شریف یفتلی لوی درستیز وزارت دفاع ملی  به میمنه سفر کرده است تا راهکاری برای بازگرداندن آرامش به این شهر بسنجد.
دیروز هزاران معترض خشمگین به جاده ها ریختند و خواهان رهایی نظام الدین قیصاری و بازگشت جنرال دوستم معاون نخست ریاست جمهوری به کشور شدند.
آنان دراین تظاهرات به برخی تاسیسات دولتی ازجمله ساختمان ولایت فاریاب یورش بردند و بخش هایی از آن را به آتش کشیدند.
یک فرمانده ارشد اردوی ملی درشمال کشور به آژانس باخترگفت که ماموران امنیتی چندین تن را به اتهام برپا کردن آشوب و سهم داشتن در آسیب رساندن به تاسیسات دولتی بازداشت کرده اند.
تظاهر کننده ها بازداشت نظام الدین قیصاری ازسوی حکومت را حرکت سیاسی می خوانند و می گویند که آقای قیصاری ازچهره های مطرح ضد طالبانی در فاریاب و بخش های دیگری از شمال کشور است.
با این حال مقامات حکومتی می گویند که نظام الدین قیصاری به دنبال تهدید به مرگ و دشنام به مقام های محلی شمال در نشستی در قول اردوی شاهین دربلخ ، بازداشت شد و سپس به کابل انتقال یافت.
بازداشت نماینده ویژه جنرال دوستم ، خشم شهروندان شمال کشور را به همراه داشت طوری که در جریان سه شبانه روز ده ها هزار در ولایت های سرپل ، فاریاب ، جوزجان ، بلخ و دیگر مناطق به جاده ها ریختند.
تظاهر کننده ها خواهان رهایی نظام الدین قیصاری از بند حکومت و بازگشت جنرال دوستم به کشور اند.
ازسویی هم جنرال دوستم معاون نخست ریاست جمهوری که در خارج به سر می برد ، درپیامی از حکومت خواسته تا نظام الدین قیصاری را بدون قید و شرط آزاد کند.
دراین پیام ، جنرال دوستم از نماینده ویژه اش به عنوان چهره ضد طالبانی در شمال کشور یاد کرده است.
این تظاهرات باعث شده تا در شماری از ولایت های شمال دکان ها ، مکتب ها ، اداره های دولتی به استثنای بیمارستان ها بسته باشد.
مقامات حکومتی می گویند که گفتگو ها با تظاهر کننده ها ادامه دارد و تلاش می شود تا به این تظاهرات ها در شمال کشور پایان داده شود.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا