اخبارسیاستاقتصاد

تلاش ها برای آغاز فعالیت دوباره میدان هوایی بین المللی کابل

کابل/ ۱۳ سنبله/ باختر

منابع امارت اسلامی افغانستان امید وار اند که فعالیت در میدان هوایی بین المللی کابل به زودی به حالت عادی برگردد.

به گزارش آژانس باختر؛ اولین دستۀ از عساکر امریکایی که به نام عملیات تخلیه به تاریخ ۲۳ اسد درست زمانی در میدان هوایی بین المللی کابل پیاده شدند که این میدان کاملا فعال بود و همه سهولت ها را داشت، مگر زمانی که آخرین عسکر امریکایی که به تاریخ ۸ سنبله این میدان را ترک کرد، میدان هوایی بین المللی کابل دیگر آن حال و هوای گذشته خود را نداشت ، عساکر امریکایی قبل از رفتن همه چیز در این میدان را از کار انداختند و تخریب کردند و به این ترتیب برای بار آخر تلاش کردند که زیر بنا ها رادر افغانستان تخریب کنند، آنان از خود یک میراث زشت بجا گذاشتند و رفتند.

مسوولان امارت اسلامی در تلاش اند که که این میدان به حالت اولی خود برگردد و فعالیت خود را از سر گیرد و به این منظور از شماری کشور های بیرونی کمک های تخنیکی را مطالبه کرده اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی می گوید  که گروه‌های فنی از امارات متحده عربی و قطر به کابل آمده‌ اند و کارها برای عادی سازی پروازها در میدان هوایی کابل آغاز خواهد شد و  میدان هوایی بین المللی کابل به زودی برای پروازها آماده می‌شود.

به گفته ذبیح الله مجاهد «میدان هوایی به زودی آماده و فعال می‌شود. متاسفانه نیروهای امریکایی بسیاری از بخش‌های میدان را تخریب کرده اند و اکنون به کمک کشورهای قطر و امارات متحده عربی ترمیم می‌شوند و به زودی این میدان هوایی به روی مردم باز می‌شود.»

شماری از کارمندان میدان هوایی که مسووولیت خط پرواز این فرودگاه را به دوش دارند، نیز به محل کار شان آمده اند.

این در حالی است که  پس از نزدیک به دو هفته تعطیلی، روز گذشته یک طیارۀ حامل کمک‌های بشردوستانه امارات متحده عربی در میدان هوایی بین المللی کابل نشست کرد و ۶۰ تن مواد غذایی و صحی کمک شده از سوی امارت متحده عربی را به کابل انتقال داد.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر امور خارجۀ قطر می‌گوید که کشورش با ترکیه برای بازگشایی میدان هوایی کابل کار می‌کند.

به گفتۀ وزیر امور خارجۀ قطر آن کشور در حال مذاکره با طالبان است تا به همکاری ترکیه میدان هوایی کابل را بازگشایی کند.

این در حالی است که یک طیاره قطری اواخر هفته گذشته در میدان هوایی کابل به زمین نشست کرد. گفته شده است که این طیاره حامل دستۀ از تخنیکران برای فعال سازی این میدان بوده است.

با آغاز فعالیت های اولی در میدان هوایی بین المللی کابل، سازمان ملل متحد هم اعلام کرده است که پروازهای بشردوستانه‌ خود به افغانستان را از سر گرفته است. این پروازها در جریان چند روز گذشته از اسلام‌آباد پاکستان به ولایت‌های بلخ و قندهار انجام شده است.

استفان دوجاریک، سخن‌گوی سرمنشی سازمان ملل گفته است: تا کنون سه پرواز به شهر مزارشریف مرکز بلخ انجام شده است و سازمان ملل پروازها به میدان هوایی کابل را نیز در دستور کارش دارد و از این طریق کمک‌های غیرغذایی از جمله دارو و دیگر نیازهای ضروری را به افغانستان ارسال خواهد کرد.

با این حال، این نهاد تاکید کرده است که در تلاش است تا به محض برقراری امنیت پروازهایش را به مقاصد بیشتری در افغانستان انجام دهد و کمک‌ها را به مناطق دور از دسترس هم برساند.

ماری الن مک‌گرورتی، مسوول برنامه جهانی غذا در افغانستان گفته است براساس دریافت برنامۀ جهانی غذا ۱۴ میلیون نفر یا نزدیک به یک سوم مردم افغانستان در معرض ناامنی غذایی شدید قرار دارند و از هر دو کودک زیر پنج سال یکی از آن‌ها دچار سوتغذیه است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا