جهان

‘رای قاطع’ کریمیا‌ به جدایی از اوکراین

مسکو – بی بی سی – 26 حوت – باختر
در پی شمارش نیمی از آرای ریخته شده به صندوق ها در همه پرسی دیروز در شبه جزیره کریمیا  بیش از ۹۵ فیصد رای دهندگان به نفع پیوستن به روسیه رای داده اند.
به گزارش آژانس باختر به نقل از بی بی سی ، گروه های هوادار روسیه در سیفروپول، مرکز کریمیا جشن گرفته و رهبر کریمیا که به مسکو نزدیک است گفت او امروز  برای پیوستن به روسیه تقاضا خواهد کرد.
بسیاری از اهالی کریمیا که به کیف وفادارند با این همه پرسی مقاطعه کرده اند.
امریکا و اتحادیه اروپا هم با غیرقانونی خواندن این همه پرسی در میان اشغال نظامی کریمیاتوسط روسیه آن را محکوم کرده  اما روسیه گفته که به اراده مردم کریمیااحترام خواهد گذاشت.
پس از سقوط دولت ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور اوکراین در ماه دلو گذشته که طرفدار مسکو بود، نیروهای هوادار روسیه کنترول کریمیارا به دست گرفتند.
روس تبارها بیش از ۵۸ درصد جمعیت کریمیارا تشکیل می دهند و انتظار می رفت بسیاری از آنها به پیوستن به روسیه رای دهند.
یک اعشاریه پنج میلیون نفر در کریمیاواجد شرایط رای دادن هستند و مقام های انتخاباتی می گویند که بیش از ۸۰ درصد در آن شرکت کرده اند.
تاتارها ۱۲ درصد جمعیت را تشکیل می دهند که بیشترشان با رای گیری یکشنبه مقاطعه کردند.
بارک اوباما رئیس جمهور امریکا بعد از ظهر دیروز پس از برگزاری همه پرسی کریمیابا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تماس گرفت وگفت که این "همه پرسی" ناقض قانون اساسی اوکراین است و تحت فشار دخالت نظامی روسیه انجام شده و امریکا و جامعه جهانی هرگز آن را به رسمیت نخواهند شناخت.
رئیس جمهور امریکا ابراز عقیده کرده است که همچنان راه روشن برای حل این بحران به صورت دیپلوماتیک وجود دارد به طوریکه هم منافع روسیه و هم مردم اوکراین تامین شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا