فرهنگ

سی و دومین سیمینار استادان زبان فارسی سراسر هند برگزار شد

 

 

دهلی جدید/ایرنا/باختر/13جدی

 سی و دومین سیمینار سالانه انجمن استادان زبان فارسی سراسر هند در پوهنتون  "لکنو" مرکز ایالت اوتارپرادش هند برگزار شد.

طبق گزارشها ، دراین سیمینار سه روزه علاوه براستادن زبان فارسی پوهنتون های هند، تعدادی از استادان آموزش زبان فارسی از ایران به همراه سه تن از اساتید و پژوهشگران زبان فارسی کشور قزاقستان شرکت دارند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران درهند دراین سیمینار طی سخنانی بااشاره به پیشینه حضور زبان فارسی در شبه قاره و روابط تاریخی دو کشور هند و ایران گفت که در حال حاضر باید این سمینار و استادان فارسی تلاش نمایند که زبان فارسی را از حالت محفلی و شعرخوانی که مختص به اساتید شده است خارج کرده و فارسی را به متن زندگی مردم بازگردانند و راه عملی آن گره زدن زبان فارسی با اقتصاد مردم هند است.

دکتور بشیر شبیر مشاور فرهنگی افغانستان نیز دراین سیمینارپیام کوتاه سفیر افغانستان را درخصوص جایگاه و اهمیت زبان فارسی درهند وشبه قاره ارائه کرد.
مشاور فرهنگی ایران نیز گفت که زبان فارسی فقط زبان شعر و فلسفه و معارف نیست و ظرفیت های ترکیب پذیری آن و توان خلق کلمات جدید در آن می تواند گستره معارف بشری را پوشش دهد.

زنده نگاه داشتن این زبان در شبه قاره نه تنها حفظ تاریخ و هویت این مردم را به دنبال دارد بلکه کمک به زنده نگاه داشتن میراث تمدنی بشریت است.
وی گفت : چاپ جلد پنجم فرهنگ چهار زبانی آریان و دو فرهنگ دیگر به نام های فرهنگ فارسی انگلیسی گجراتی و فرهنگ فارسی انگلیسی آسامی نام برد و به توافقات اخیر مشوره با شورای ملی نسخ خطی هند برای چاپ نسخ خطی منتخب و شورای ملی گسترش زبان اردو برای تدوین و اصلاح متون درسی برای فارسی آموزان آن شورا و با انجمن ملی کتاب هند برای ترجمه و چاپ کتب است .

دراین سیمینار سه روزه مقالات تخصصی درخصوص زبان و ادبایت فارسی درهند توسط استادان زبان فارسی هند ارائه و درخصوص مباحث علمی زبان فارسی بحث و تبادل نظرشد.

گفتنی است در سراسر هند بیست وسه گروه زبان فارسی درپوهنتون های مختلف این کشور به آموزش زبان می پردازند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا