فرهنگ

مینارجام غور مورد توجه وزارت اطلاعات و فرهنگ قرار دارد

کابل باختر31 حمل
به خاطرجلوگیری آسیب های ناشی از سیلاب به مینار جام ولایت غور، از جانب وزارت اطلاعات وفرهنگ یک سلسله اقدامات صورت گرفته است .
به گزارش خبرنگارآژانس باختر: مینار جام ولایت غور یکی از بنا های تاریخی کشور بود که ازجملۀ کهن سال ترين بنای های خشت و گل جهان به شمارمیرود.
این مینار درزمان سلاطین غورودروقت حاکمیت سلطان غیاث الدین غوری درقرن دوازدهم ميلادی، در یکصد و هفتاد کیلو متری غرب شهر چغچران اعمار گردیده است.
دراین اواخردررابطه به مینارجام حرف های و جود دارد که گویا  این مینار در حالت تخریب شدن وازبین رفتن میباشد.
فخرالدین آریا پوررییس اطلاعات و فرهنگ ولایت غور دراین مورد گفت  که در فاصله 15 متری مینارجام،  دریاهریرود و دریای جام موقعیت دارد ودرهنگام آب خیزی و سیلاب احتمال تهدید آب و آسیب به این مینار وجود دارد .
وی افزود: با وجود آن که ازسوی وزارت اطلاعات وفرهنگ در زمینه حفاظت وجلوگیری از آسیب به این مینار اقداماتی  صورت گرفته ، ولی با آن هم این اقدامات بسنده نبوده ونیازمند رسیده گی بیشتر میباشد.
دراین حال سید مصدق خلیلی معین امورفرهنگی وزارت اطلاعات وفرهنگ گفت: مینارجام یکی از بناهای تاریخی در افغانستان و منطقه بوده  و این وزارت توانسته در سال 2003 میلادی مینارجام را در فهرست میراث های جهانی قراربدهد.
وی افزود که اززمانیکه مینارجام درفهرست میراث های جهان شامل شد ، وزارت اطلاعات وفرهنگ درهمکاری با کمیته میراث های جهانی و یونسکو کارهای را در خصوص رسیده گی به این مینارانجام داده و بدنه مینارجام درگذشته هم از ازسوی این وزارت تحکیم کاری شده وشماری ازموظفین  قطعه 012  پولیس بخاطر حفاظت آن توظیف گردیدند.
وی افزود که مینار جام درمحل تقاطع دریا های هریرود و جام قرارگرفته و این مسله به گونۀ مینار را آسیب پذیرساخته و بنا به این دلیل مینار جام در فهرست میراث های جهانی معروض به خطرقرارگرفت تا تدابیری اتخاذگردد که این میناراز خطرنجات داده شود.
معین امورفرهنگی گفت حدود سه سال قبل پس ازدیدارهیئت وزارت اطلاعات وفرهنگ و یونسکو ازمینارجام ، به خاطر محافظت ، در قسمت های که از ناحیه هر دو دریا آسیب پذیر بود ، دیوارهای استنادی اعمارگردید و خطرات ناشی ازآب دریا ها را کاهش داد.
همچنان سال گذشته نیزکه یک قسمت دیواراستنادی که  تخریب شده بود، ازسوی وزارت اطلاعات وفرهنگ و سازمان یونسکو اقدام صورت گرفته و ترمیم شد و در عین زمان به طول اضافه ازپنجاه متردرمسیر دریای جام دیوار استنادی تازه با استفاده ازسنگ و گابیون ها ، به همکاری ایساف ساخته شد.
وی خاطرنشان ساخت که مینارجام ولایت غورساحه میراث جهانی بوده و مسوولیت آن تنها مربوط وزارت اطلاعات وفرهنگ نه بلکه مسوولیت سازمان یونسکو و سازمان میراث های جهانی نیز میباشد .
معین امورفرهنگی وزارت اطلاعات وفرهنگ گفت: امسال نیزهیئت وزارت اطلاعات وفرهنگ به خاطرسروی مینارجام فرستاده شد وپس ازسروی  و مشوره با انجنیران مربوط ، به اساس نظر آنها پلان منظم ترتیب و نقشه هایش نیز آماده شد.
همینگونه پس ازبرآورد با دفتریونسکو نیز درمیان گذاشته شده و آنها وعده کرده اند که امکانات فراهم نمایند تا کاراساسی این پروژه عملی شود .
معین امور فرهنگی وزارت اطلاعات وفرهنگ تاکید کرد که تلاش برای تحکیم کاری ومرمت اساسی این آبده تاریخی جریان دارد وابراز امیدواری کرد که با تطبیق پلان مطروحه درجریان سال جاری مشکلی آسیب رسیدن به آن مینار، به کلی رفع گردد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا