جامعه

از روز جهانی افراد معلولیت در کابل گرمیداشت بعمل آمد

 

کابل/13/قوس/باختر

از روزجهانی افراد دارای معلولیت امروز در کابل در حالی تجلیل بعمل آمد که در افغانستان بیشتر از هشتصد هزار معلول و معیوب زنده گی می نمایند .

به گزارش خبرنگار آژانس باختر، از روز جهانی افراد دارای معلولیت امروز از سوی وزارت کار و امور اجتماعی شهدا و معلولین در کابل گرمیداشت بعمل آمد.

آمنه افضلی وزیر کار و امور شهدا و معلولین کارکرد های آن وزارت راطی چند سال گذشته در رابطه به بهبود وضعیت زندگی معلولین و معیوبین برشمرده اظهار داشت آنچه که بسیار مهم است ما توانستیم قانون حقوق امتیازات بازمانده گان شهدا و معلولین کشور را به توشیح برسانیم و میکوشیم تا با همکاری و کلا ولسی جرگه، مشرانوجرگه و سایر نهادهای حکومتی جنبه عملی و اجرای را به میان آوریم.

خانم افضلی افزود که میخواهیم تا توزیع حقوق ورثه شهدا و معلولین به سیستم بانکی تبدیل گردد و از طریق بانک ها سهولت های بسیار خوبی را برای دریافت حقوق معلولین و بازمانده گان شهدا کشور رونما میگردد.

بعداً انجنیر سالک معین وزارت انکشاف شهری صحبت نمودگفت، وزارت انکشاف شهری رهنمود ها و طرزالعمل های را ایجاد ساخته که به اساس آن معلولین میتوانند به سهولت در داخل ساختمان دولتی، تجارتی ، خصوصی دست یابند و حتی بیرون ساحات نیز این سهولت در نظر گرفته شده است.

به گفته واصل نور ممند معین وزارت کار امور  اجتماعی بیشتر از هشتصد هزار معلول و بیشتر از دو ملیون شهید در کشور داریم که فقط برای یکصد وبیست و چهار هزار ورثه شهدا حقوق توزیع می شود.

وی اظهار داشت، ما برنامه های مختلف آموزشی تربیتی را برای وارثین شهدا و معلولین آماده نمودیم که تا حال یکصد و پنجاه و هفت تن از وارثین شهدا و معلولین را به کشورهای مالیزیا، قزاقستان، هندوستان و پاکستان زمینه تحصیل را فراهم گرديده و ششصد تن از وارثین شهدا و معلولین ازآموزش فنی و حرفوی نیز مستفید گردیده است.

با آنکه مقامات و مسوولان در گرمیداشت از روز جهانی افراد دارای معلولیت از دستاوردو خدمات شان سخن گفتند ایام الدین وطن دوست رییس شورای اجتماعی حفاظت از ورثه شهدا و معلولین گفت که معاش و امتیاز های که برای معلولین، معیوبین و ورثه شهدا در نظر گرفته شده با تناسب به وضعیت بازار و اقتصاد خانواده ها نهایت ناچیز بوده که جوابگوی کوچکترین نیاز مندی یک خانواده نیست او از مقامات مسوول خواست تابه جای حرف وارد حل شوند و نسبت به این قشر مظلوم بیشتر و دولسوزانه تر کار نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا