اقتصاد

افزایش ده درصدی حاصلات خربوزه درکندز

کندز/ باختر/ 10/ اسد
حاصلات خربوزه درکندز نسبت به سال گذشته ده درصد افزایش یافته است.
مسوولان ریاست زراعت ومالداری ولایت کندزمیگویند که درجریان سال جاری حاصلات خربوزه دراین ولایت افزایش قابل ملاحظۀ را نشان داده و به گفته ایشان دهاقین ازاین مدرک نفع خوبی نسبت به سال گذشته بدست آورده اند .
عبدالبصیر فقیری آمرامورزراعتی ریاست زراعت و مالداری ولایت کندز درمصاحبه به آژانس باختر گفت که توجه این اداره به محو امراض مختلف خربوزه که سال های قبل مزارع خربوزه به آن مواجه بود سبب گردیده است که امسال حدود ده فیصد حاصلات خربوزه طوربهتر ازسال های قبل بدست آید .
فقیری افزود  که دهاقین خربوزه کار این ولایت در سال های قبل از مرضی بنام مگس خربوزه شکایت داشتند که سرانجام این اداره با برخی موسسات همکار تلاش ورزیدند، تا این آفت ازبین برده شود و حدودزیادی این مرض مهار گردیده است.
به گفته منبع، قبل از کشت خربوزه برای عدۀ آموزش داده شده که نحوه کشت، پرورش و مبارزه با آفات طبیعی خربوزه آموزش داده شده است که این زحمات و عرق ریزی سبب گردید تا امسال دهاقین این ولایت حاصلات خوبی را بدست آورند.
فقیری علاوه کرد، تا سال های بعد هم حاصلات خربوزه از این هم بهتر خواهد شد و از سوی دیگر دهاقین خربوزه کار این ولایت نیز بهتر شدن خربوزه را میپذیرند ، اما میگویند که دولت درقسمت بازار یابی این محصول عمده این ولایت کارهای را که باید میکرد، نکرده اند.
عبدالاحمد یکتن از دهاقین ولسوالی چهاردره کندز میگوید که درجریان سالجاری درچهارجریب زمین خربوزه کشت کرده است و حاصلات خوب داشتم . اما عدم بازار یابی که جز عمده رشد زراعت درکشور محسوب میگردد، موجود نمی باشد.
وی از دولت میخواهد تا برای حاصلات زراعتی از جمله خربوزه بازار مناسب درداخل و خارج کشور مهیا گردد .
خربوزه یکی از اقلام مهم درکنار سایر فرآورده های زراعتی ولایت کندز محسوب میگردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا