جامعه

بهره گیری جاده ارملک – لامان هرات تا کمتر از پنج ماه دیگر

شهرهرات 13 سرطان باختر
کار ساخت و آسفالت سرک ارملک – لامان  تا اخیر سال ۲۰۱۹ تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.
به گفته مسولان این پروژه، قرار است تا اخیر سال جاری حدود ۴۶ کیلومتر از ۵۲ کیلومتر پروژه یاد شده تکمیل و به بهره‌برداری برسد
مسولان شرکت قرارداد کننده، تامین کامل امنیت از سوی دولت و اجراآت به موقع وزارت فوائد عامه در قسمت پرداخت هزینه‌های منظور شده این پروژه را از اساسی‌ترین عوامل تسریع روند ساخت و ختم موفقانه پروژه طبق جدول زمان‌بندی شده آن می‌دانند.
پروژه سرک سازی ارملک – لامان به درازای۵۲ کیلومتر بخشی از سرک حلقوی افغانستان می‌باشد که به گفته شرکت قراردادی این پروژه، کار ساخت و قیرریزی ۳۰ کیلومتر آن به گونه‌ کامل تکمیل و تحویل وزارت فوائد عامه افغانستان شده است و به زودی با حضور مقامات بلند پایه مرکزی افتتاح می‌گردد.
هارون عظیم، رئیس شرکت ساختمانی و سرک سازی سندریلا و مجری این پروژه می‌گوید، کار باقی مانده این سرک که حدود ۲۲ کیلومتر می باشد، نیز کارهای زیربنایی آن پیشرفت قابل ملاحظه‌ی داشته و قرار است تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ کار پروژه به گونه‌ کامل تکمیل شود و به بهره‌برداری رسد.
این پروژه در ابتدا به ارزش ۳۸ میلیون دالر آمریکای از سوی شرکت سیندریلا قرارداد گردید ولی بعد از تعدیلات وارد شده به ارزش مبلغ ۴۷.۵ میلیون دالر ارتقاع یافت که هزینه ساخت آن از طریق کمک‌های بلاعوض کشور عربستان سعودی پرداخت می گردد.
مسولان شرکت قرارداد کننده هم‌چنان نبود امنیت را یکی دیگر از مشکلات سد راه تکمیل این پروژه دانستند و می‌گویند که تهدیدات امنیتی از دیگر علت های عمده کندی پیشرفت کار این پروژه می‌باشد.
عظیم با بیان اینکه هم اکنون مخالفان مسلح در یک کیلومتری این پروژه قرار دارند، افزود:" کار حدود هشت کیلومتر از ساخت این سرک به دلیل تهدیدات امنیتی اکنون متوقف  شده است."
در همین حال شفیع الله شریف ناظر ارشد وزارت فواید عامه در قسمت پروژه سرک سازی ارملک – لامان تاخیر در اجرای به موقع هزینه‌های ساخت این پروژه را بنا به وجود برخی مشکلات پذیرفت، اما می‌گوید که اخیرا بودجه نهائی ساخت این پروژه از سوی ریاست جمهوری منظور گردیده و همچنان به شرکت قراردادی هدایت داده شده است تا این پروژه را مطابق به جدول زمان‌بندی شده آن تا ختم سال ۲۰۱۹ تکمیل و تحویل وزارت فوائد عامه دهد.
وی همچنان مشکلات امنیتی را نیز پذیرفته اما از حل این مشکل نیز از سوی وزارت فوائد عامه در همکاری با نهادهای مسول امنیتی نیز خبر داد و افزود:" در قسمت تامین امنیت پروژه و حل چالش های موجود در این زمینه بودجه مورد نیاز از سوی وزارت فوائد عامه منظور گردیده و تامین امنیت پروژه به ریاست امنیت ملی افغانستان سپرده شده است. که هم اکنون ریاست امنیت ملی نیز پلان امنیتی را از شرکت قراردادی خواسته و این پلان فعلا تحت کار و در حال تکمیل شدن است."
این در حالی‌است که هم اکنون حدود ۴۵۰ نفر کارگر به طور مستقیم در این پروژه مصروف کار می‌باشند که به گونه‌یغیر مستقیم حدود پنج هزار نفر باشند‌گان مسیر این سرک از پروژه تمویل اقتصادی می‌شوند.
به گفته عظیم تقریبا تمامی این کارگران از مردمان باشنده مسیر این سرک می‌باشند.
از سوی دیگر، به گفته باشنده‌گان مردم مسیر این شاهراه، ساخت این سرک بر علاوه منفعت‌های اقتصادیی که برای شان در پی دارد، در قسمت کوتاه شدن راه و انتقال مریضان و محصولات زراعتی‌شان به کوتاه‌ترین زمان ممکن سهولت‌های زیادی به بار آورده است.
گفتنی است که این سرک جزی از شاهراه حلقوی افغانستان می باشدکه اندازه کلی آن به درازای ۳۳۶۰ کیلومتر، ۱۶ ولایت افغانستان را به‌هم وصل می‌نماید.
این شراه از کابل شروع شده است پس از گذشتن از ولایات پروان، بغلان، سمنگان، بلخ، شبرغان، میمنه، بادغیس، هرات، فراه، هلمند، قندهار، غزنی و وردک به طور حلقوی دوباره به کابل می‌رسد که با تکمیل این پروژه، ولایات غربی افغانستان به شمال و از این طریق افغانستان به کشور های آسیای میانه وصل خواهد شد.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا