سیاست

قانونپوه سرور دانش : افغانستان در عرصه باستان شناسی نیازمند ارتقای ظرفیت است

کابل باختر/ 12/ اسد
فرانسوا رشی یر سفیر کبیر کشور فرانسه که به تازگی به این سمت گماشته شده است  امروز با قانونپوه سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر ، معاون رییس جمهور در این دیدار ضمن تجلیل از روابط نیک دو کشور در یک صد سال گذشته اظهار داشت: علاوه بر روابط حسنه سیاسی میان دو کشور افغانستان و فرانسه در طول سال های گذشته، روابط فرهنگی و علمی در کانون توجه مسئولان دو کشور قرار داشته است که بنای لیسه حبیبیه توسط کشور فرانسه و اعزام نخستین گروپ از محصلین افغان برای تحصیل در خارج به کشور فرانسه نشانه های روشنی از همکاری های علمی و فرهنگی است. 
وی افزود: یکی از عرصه های دیگری که برای افغانستان دارای اهمیت است همکاری ها و حمایت های کشور فرانسه در زمینه های حقوقی و اداری است.
معاون رییس جمهور گفت: علاوه بر قوانین دیگر، دو قانون اساسی زمان ظاهرشاه و دوره جدید افغانستان به طور واضح متاثر از قانون فرانسه است و به همین دلیل شباهت ها و همسانی های زیادی میان دو کشور وجود دارد. وی اظهار داشت: اکنون با توجه به گذشت سال ها از تطبیق این قوانین، مشکلات و پیچیدگی هایی بروز کرده است که امیدواریم زمینه هایی فراهم گردد تا در همکاری نزدیک با متخصصان و حقوقدانان کشور فرانسه این مشکلات حل گردد.
استاد دانش هم چنین گفت: عرصه مهم دیگری که در سال های اخیر برای افغانستان اهمیت فوق العاده یافته است، مسایل مربوط به باستان شناسی به خصوص در ولایت های چون بامیان، هرات و بلخ است. وی ضمن قدردانی از حمایت ها و تلاش های کشور فرانسه در این عرصه در سال های گذشته اظهار داشت: افغانستان هم اکنون در عرصه باستان شناسی نیازمند ارتقای ظرفیت و تربیت کادر متخصص در این زمینه است که امیدواریم زمینه هایی فراهم گردد تا هم محصلان علاقمند افغانستان به رشته باستان شناسی فرصت تحصیل در این رشته را در کشوری چون فرانسه پیدا کنند و هم برای کارمندان فعلی ادارات مربوطه زمینه آموزش های کوتاه مدت فراهم گردد.
در این دیدار هم چنین سفیر جدید کشور فرانسه مقیم کابل نیز ضمن اظهار خرسندی از آغاز به کار خود در افغانستان اظهار داشت: کشور فرانسه در تمام زمینه ها همگام و همکار دولت افغانستان بوده است و تا کنون پروژه های مهمی را علاوه بر عرصه های فرهنگی و علمی حمایت کرده است که برق رسانی در ولایت کاپیسا، دیجیتالی سازی یکی از بزرگترین کتاب خانه های منطقه در افغانستان و تاسیس شفاخانه فرانسوی صحت طفل و مادر در کابل تنها بخشی از کمک های مردم و دولت فرانسه به دولت و مردم افغانستان است. وی تاکید کرد که سفارت فرانسه در کابل زمینه هرگونه همکاری را فراهم خواهد کرد و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا