سیاست

رئیس جمهور خطاب به مخالفین مسلح: خود را از تعلیم محروم ساختید، اولاد های تانرا از تعلیم محروم نسازید

دکتور اشرف غنی احمدزی: تجربهء بین المللی نشان میدهد که سرمایه گذاری بالای یک طفل دختر، پنج نسل را تغییر میدهد 
رئیس جمهور خطاب به مخالفین مسلح: خود را از تعلیم محروم ساختید، اولاد های تانرا از تعلیم محروم نسازید
کابل 23 میزان باختر
داکتر اشرف غنی احمدزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان صبح امروز در محفل گرامی داشت از روز معلم که در تالار لیسه امانی برگزار گردیده بود، اشتراک کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،در این محفل  رئیس جمهور کشور طی سخنانی گفت :" خوشحالم با هم مسلکان خویش دیدار می کنم و از اینکه یک معلم را رئیس جمهور ساختید، تشکر می نمایم. بعد از اینکه این امانت را به جانشین منتخب خویش تحویل دادم دوباره به صف شما می آیم، چون از معلمی وظیفه مقدس تر سراغ ندارم."
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در چند روز گذشته بالای مشکلات معلمین به صورت جدی صحبت کرده است، نتایج آنرا بیان داشته گفت:" برای اینکه دو گانگی در قانون کارمندان خدمات ملکی رفع شود یک کمیسیون خاص به ترکیب سر پرستان وزارت های  معارف، عدلیه و کار و امور اجتماعی و کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی موظف گردید تا قانون مذکور را بزودی مرور و تبعیض را در میان مامورین از بین ببرد."
رئیس جمهور به شورای امنیت ملی و ارگان های ثلاثهء امنیتی کشور دستور داد تا همه اموال غصب شده وزارت معارف را از غاصبین باز گردانند و تاکید کرد که غاصبین جایداد های وزارت معارف در این کشور جای نخواهند داشت.
دکتور احمدزی گفت که امتیازات منطقویی معلمین در بودجه سال ۱۳۹۴ گنجانیده و پرداخته خواهد شد و به همه والیان و مسئولین محلی هدایت داد  که در توزیع شهرک ها و نمرات رهایشی به معلمین اقدام عاجل نموده و در مدت شش ماه از توزیع یک یک نمره زمین به هر معلم به وی اطمینان بدهند.
وی گفت که کمیسیون مذکور در هماهنگی با کمیسیون اصلاحات اداری وظیفه دارد تا در جریان سال آینده تعلیمی همه استادان و کارمندان وزارت معارف را تحت پروسه اصلاح اداره قرار دهد.
رئیس جمهور از معلمین خواست تا آنان دست محکم به منظور از بین بردن فساد در کشور بدهند. فساد را نپذیرند و عوامل آنرا با وی شریک بسازند تا مشترکاً علیه آن اقدام صورت گیرد.
دکتوراحمدزی گفت که با اشتراک شرکت های تیلفونی برای پرداخت معاشات معلمین در زمان معینه آن، یک سیستم منظم را ایجاد می کنیم.
دکتور غنی با اشاره بر اینکه افغانستان معادن، آب سرشار و موقعیت عالی در آسیا دارد، گفت آنچه امروز کمبود داریم سرمایه بشری است و مرکز تولید سرمایه بشری معلمین و استادان کشور است.
رئیس جمهور با اشاره بر اینکه درتعداد شاگردان تغییر زیادی آمده است، گفت :" هدف عمده ما در پنج سال آینده تغیر کیفیت است. ما به طور بنیادی نظام معارف خود را طوری عیار نمائیم که هر فارغ التحصیل صنف ۱۲ صاحب کار شود و برای رسیدن به این هدف باید در نصاب تعلیمی تغییرات بنیادی به وجود آید."
رئیس جمهور خاطر نشان کرد " ما باید اقداماتی روی دست گیریم که ۲۰ مکتب درجه اول خود را به لیسه های سرتاسری لیلیه مبدل سازیم و به شاگردان صنفوف ۶ تا ۱۲ کشور بخصوص شاگردان ولایاتی که از نعمت تعلیم محروم مانده اند، فرصت های مساوی فراهم سازیم."
وی تاکید کرد که هر دختر و پسر افغان در هر نقطه افغانستان باید اطمینان داشته باشد که موانع شان برای پیشرفت رفع می شود.
داکتر احمدزی با اشاره بر تقویت زبان مادری در کشور گفت:" ما بالای تمام زبان های ملی خود افتخار می کنیم و از وزارت معارف می خواهیم تا برای تقویت زبان مادری اقدامات قوی نماید. "
رئیس جمهور با ابراز تشکر از زنان و دختران کشور که مسلک مقدس معلمی را به عهده گرفته اند گفت که تجربه بین المللی نشان میدهد که سرمایه گذاری بالای یک طفل دختر، پنج نسل را تغییر میدهد. وی تاکید کرد که هیچگونه خشونت علیه زنان و دختران در دوایر افغانستان تحمل نخواهد شد.
دکتور احمدزی با توجه به اینکه ما یک ملت مسلمان هستیم گفت که فاصله میان مکتب و مدرسه قابل قبول نیست و هر متعلم و محصل باید تاریخ دین مبین اسلام و دیگر ادیان را بداند و از عقاید خویش آگاهی داشته باشد.
رئیس جمهور  افزود: درک تاریخ، تمدن و خصوصیات جامعه ما جز وطن پرستی است.این خاک بالای ما حق دارد و وطن پرستی را معارف تعیین می کند و روحیه وحدت ملی از معارف نشات می نماید.
رئیس جمهور از کمک های جامعه بین المللی در عرصه های مختلف بخصوص معارف تشکر کرده گفت: ما باید زمینه رفتن به مکتب را برای میلیون ها طفل افغان که توان رفتن به مکتب را ندارند، فراهم نماییم تا هر طفل افغان بتواند به مکتب برود و از آقای گوردن براون نماینده خاص سازمان ملل متحد برای تعلیم جهانی میخواهیم تا در این راستا هدف سازمان ملل متحد را که هر طفل بتواند به مکتب برود، عملی سازد.
دکتور احمدزی خطاب به مخالفین مسلح گفت:" خود را از تعلیم محروم ساختید، اولاد های تانرا از تعلیم محروم نسازید. با ما دست بدهید تا در این خاک صلح را تامین کنیم زیرا صلح تقاضای هر طفل این کشور است."
رئیس جمهور کشور گفت که ما نمی خواهیم ۵ میلیارد دالر را سالانه در عرصه امنیت به مصرف برسانیم بلکه می خواهیم این پول را در بخش های تعلیم، صحت و انکشاف به مصرف برسانیم.
همچنان دکتور اشرف غنی احمدزی در جریان سخنرانی اش، اهدای جایزه صلح نوبل را به ملالی یوسفزی تبریک گفت.
در این محفل فاروق وردک سرپرست معارف نیز صحبت کرد و ضمن تبریکی روز معلم، از دستآورد های وزارت معارف در عرصه های مختلف یاد آوردی نمود و از معلمین کشور که در هر نوع شرایط مصروف تعلیم و آموزش شاگردان کشور اند، تشکر نمود.
در جریان این محفل اعضای آرکستر انستیتوت ملی موسیقی افغانستان ترانه های میهنی را اجرا کردند و رئیس جمهور آنانرا مورد تشویق قرار داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا