جامعه

داکتر عبدالله عبدالله ، اعتیاد را یک مشکل بسیار بزرگ در کشور دانست

کابل باختر/ 6/ عقرب
افغانستان امروز با داشتن بیشتر ازیک ملیون معتاد با یک مشکل جدی اجتماعی مواجه بوده و این درحالیست که دولت درگذشته با اتخاذ تدابیر کوشیده تا با پدیده بنام اعتیاد و مواد مخدر مبارزه کند مگر رییس اجرائیه کشور این کار را بسنده نمیدانند.
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت درنشستی اعضای کابینه مسئله اعتیاد را یک مشکل بسیار بزرگ در کشور دانست و ازاین که درگذشته نسبت به وضعیت معتادین توجه لازم صورت نگرفته انتقاد کرد.
این گفته ها درحالی ازسوی رییس اجرایی حکومت وحدت ملی اظهار میشودکه براساس ارقام ارائه شده ازسوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر شمار معتادین درافغانستان از مرز یک ملیون گذشته است موجودیت چنین تعداد معتادین درکشور که نفوس تخمینی آن بالغ بر سی ملیون میشودیک حرف نگران کننده است .این نگرانی برای دولتمردان ما قابل درک است چنانچه اخیراً استاد حاجی محمد محقق معاون دوم رییس اجرایی حکومت همراه با مبارزراشدی سرپرست وزارت مبارزه علیه موادمخدر و بازمحمد احمدی معین مبارزه علیه موادمخدر وزارت امورداخله از وضعیت معتادین را که زیر پل سوخته بسرمیبرند ازنزدیک بررسی کرد.
هدایت اولی این بوده است تا معتادین غرض تداوی انتقال یابند.
مگر تداوی به کجا و کدام شفاخانه ؟ مسوولان به این باوراندکه امکان تداوی معتادین درافغانستان دریک سطح پائین است . قرار معلوم تنها یک شفاخانه برای معتادین وجود دارد پس از بازدیدمعاون دوم رییس اجرایی حکومت از مریضان معتاد به موادمخدر درزیر پل سوخته شهر کابل وزارت مبارزه علیه موادمخدر درهمکاری معینیت مبارزه علیه مواد مخدر وزارت داخله تصمیم گرفته اند ، تا به تعداد یکصدو بیست و پنج تن از این معتادان را جهت مداوا به شفاخانه اختصاصی تداوی معتادان جنگلک انتقال دهند.
قراراست که این معتادان برای چهل و پنج روز دراین شفاخانه تحت مداوا قرارگرفته و بعداز ترک اعتیاد دوباره با خانواده های خویش یکجا شوند.
میراحمد جوینده فعال جامعه مدنی با ستایش از توجه ریاست اجرایی بخاطر مبارزه جدی علیه موادمخدرگفت : اقدام که از سوی رییس اجرایی و معاون دوم آن دررابطه جمع آوری وجلوگیری از گسترش اعتیاد درافغانستان روی دست گرفته شده واقعاً یک اقدام نیک است .
آقای جوینده گفت نیازاست تا دولت افغانستان به صورت متداوم برنامه های پیگیر را درامر مبارزه با کشت تولید قاچاق و استفاده مواد مخدر در کشور انجام دهند.
وی گفت امیدوارهستم که این حرکت برای اولین و آخرین بارنباشد چون زمانی میتواند موثریت داشته باشد که به صورت هماهنگ ازسوی ادارات دولتی و متداوم علیه موادمخدر مبارزه نمایند.
باشماری از شهروندان و آگاهان سیاسی که صحبت شد آنها به این عقیده اندکه ازمعتادین عمدتاً درکارزار سیاسی و تبلیغاتی استفاده میشود آنچه را رییس اجرائیه دولت و معاون او بیان داشته اند حرف نیک است باید با مسئله اعتیاد و معتاد به عنوان یک مشکل حاد اجتماعی مبارزه شود بهتراست یک راهکار دقیق سنجیده شود و مطابق آن عمل شود راهکار که مطابق با شرایط ووضعیت کنونی استوار باشد . اگر دقیق شویم معتادین عمدتاً عودت کننده گان اند که مدتی را در کشورهای ایران وپاکستان سپری کرده اند از اکثریت آنها حین مهاجرت به عنوان انسان های مجبور در کارخانه های تولید موادمخدر استفاده شده و قصداً و جبراً به موادمخدر معتاد ساخته شده اند و مزدشان نیز مواد مخدر بوده است  وزمانیکه دیگر به درد خور نبوده اند به افغانستان رانده شده اندکه امروز باردوش جامعه افغانی اند به هر ترتیب آنها فرزندان این کشور و یک قشر محتاج و نیازمند اند که به همکاری و معاونت نیاز دارند و این دولت ، نهادهای اجتماعی ، نهادهای خیریه وصحی اند که میتوانند آنان را کمک کنند و تنظیم چنین کمک ها نیاز به پالیسی انسجام و مدیریت دارد درحالیکه نهادهای مسوول درایجاد چنین راهکار پالیسی و مدیریت چنین کمک ها ناتوان بوده اند.
آگاهان سیاسی براین باور انداکنون که دولت جدید شکل گرفته باید راهکار دقیق تر  در امر مبارزه با مواد مخدرمطابق به شرایط زمان به میان آید  چنان راهکار که قابل تطبیق باشد  تا درگام نخست از شمار معتادین کاسته شود و درگام بعدی برای تداوی آنان اقدام شود.
همچنان عبدالقیوم سامر سخنگوی وزارت مبارزه علیه موادمخدر دررابطه به مبارزه علیه این پدیده میگوید که مسئله موادمخدر تنها یک بُعد مبارزه درخود ندارد بل این موضوع چند بعدی است مانندکشت ، تولید ، قاچاق و استفاده ازآن است که باید درهر بخش آن برنامه فراگیر راه اندازی شود که وزارت مبارزه علیه مواد مخدر تا حد توان و امکانات که دراختیار دارد کارکرده است.
سخنگوی وزارت مواد مخدر میگوید که این وزارت هرسال درهمکاری ، ادارات ذیربط برنامه تخریب مزارع کشت تریاک را راه اندازی می نماید که همه ساله صدها هکتار زمین تخریب میگردد .
موضوع دیگر مسئله قاچاق موادمخدر است که یک مسئله افغانی نیست بل  یک مسئلۀ منطقه یی و بین المللی است و قربانی اصلی آن افغانستان و مردم آن است.
سامر گفت وزارت مبارزه علیه موادمخدر تلاش کرده است تا تعهدات بین المللی را بخاطر مبارزه علیه این پدیده کسب ، چون حل مشکل تولید ، قاچاق و استفاده از موادمخدر نیاز همکاری جهانی دارد و یکی از بزرگترین عامل اعتیاد در افغانستان موجود فرق و مهاجرت ها است واکثر مهاجرین که از بیرون کشور و به خصوص کشورهای منطقه دوباره بازگشت می نمایند معتاد به مواد مخدر هستند که سبب گسترش اعتیاد در داخل افغانستان گردیده است.
قیوم سامر گفت وزارت مبارزه علیه موادمخدر تاکنون شش کمپلیس تداوی معتادان را درشش زون کشور ایجاد کرده است و همچنان تفاهم مشترک را با وزارت های صحت عامه و کار اموراجتماعی امضاء شده تا زمینه کاررا برای معتادان پس از تداوی مساعد ساخته شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا