سیاست

افغانستان، محور اصلی مشورت های هیات امریکایی در پاکستان

اسلام آباد – ایرنا – باختر13سرطان
هیاتی متشکل از نمایندگان حکومت و مجلس سنای امریکا در ادامه مشورت های خود در اسلام آباد، عصر شنبه با لویدرستیز پاکستان ملاقات کرد که مسئله افغانستان، محور اصلی گفت و گوهای این هیات امریکایی با مقام های عالی نظامی و همچنین دولتی پاکستان بود.
به گزارش آژانس باختر به نقل از منابع خارجی جنرال 'راحیل شریف' لوی درستیز پاکستان در ملاقات جداگانه با 'جان مک کین' نماینده جمهوری خواه مجلس سنای امریکا و 'ریچارد اولسون' نماینده ویژه حکومت واشنگتن در امور افغانستان و پاکستان، آنها را در جریان چالش های پیش روی پاکستان در امر مبارزه با تروریزم قرار داد .
جنرال راحیل شریف قبل از ملاقات هیات کانگرس امریکا، با 'ریچارد اولسون' نماینده قصرسفید در امور افغانستان و پاکستان دیدار کرد و موارد مشابهی از سوی لوی درستیز پاکستان در این دیدار مطرح شد.
ریچارد اولسون همچنین دیداری با 'اعزاز احمد چودری' معین وزارت امور خارجه پاکستان داشت و این مقام پاکستانی توضیحاتی درخصوص ایجاد یک مکانیزم مشورتی در سطح عالی میان پاکستان و افغانستان با هدف رسیدگی به مسائل امنیتی میان دو کشور، به طرف امریکایی ارائه داد.
معین وزارت امور خارجه پاکستان گفت که پاکستان خواستاربازگشت آبرومندانه و همراه با احترام آوارگان افغان است.
موضوع روند مذاکرات صلح افغانستان، از جمله دیگر موضوع های مطرح در مذاکرات مقام های پاکستانی با هیات امریکایی بود و اعزاز احمد چودری در این باره به ریچارد اولسون گفت که پاکستان همچنان خود را متعهد به گروه همکاری های چهارجانبه برای تسهیل روند مذاکرات صلح افغانستان می داند.
طبق همین خبردر مجموع، هدف اصلی سفر هیات امریکایی به پاکستان به دو موضوع تلاش برای کاستن از تنش های میان پاکستان و افغانستان و همچنین تلاش برای کاستن از تنش های اخیر میان اسلام آباد و واشنگتن خلاصه شده است .
روابط پاکستان و افغانستان در یک ماه اخیر به دلیل تنش ها و درگیری های در منطقه تورخم و نیز بخاطر فشار پاکستان به آوارگان افغان برای بازگشت به کشورشان، بیش از پیش دچار تشنج شده است.
همچنین در ماه ها و هفته های اخیر، مسائلی از جمله کنار کشیدن امریکا از قرارداد فروش جنگنده های اف 16 به پاکستان، حمایت واشنگتن از دهلی جدید به ویژه حمایت از آن در مسیر عضویت در گروه تامین کنندگان هسته ای، فشارهای امریکا بر پاکستان برای محدود کردن توان هسته ای این کشور و اتهام زنی های واشنگتن به اسلام آباد در زمینه مبارزه با تروریزم باعث شده تا روابط اسلام آباد-واشنگتن دچار تنش های جدی شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا