اقتصاد

صنعت مس گری درتخار روبه رکود است

تالقان / باختر/ 16/ دلو
صنعت مس گری ازقدیمی ترین صنایع دستی درافغانستان به خصوص درولایت تخار بوده و از جمله مشهور ترین صنعت ها به شمار میرودکه دراین اواخربه سقوط مواجه شده است.
عبدالله فرزند حاجی قمرالدین مسگر باشنده ولایت تخار که یک تن از دوکانداران بازار مس گری میباشد میگوید مدت پنجاه سال است مصروف صنعت مس گری بوده و ظاهراً از شغل اش راضی بود و ازاین طریق امرار معاش میکند.
وی اضافه کرد از دوره طفولیت یکجا با پدرش قمرالدین مسگر در ساخت سامان آلات مسی کار میکرده و اکنون بعداز وفات پدرش شغل آن را به گونه مسلکی به پیش میبرد.
معراج الدین یک تن از مراجعین دیرینه ای عبدالله میباشد میگوید این صنعت یکی از کهن ترین صنعت تاریخی درافغانستان بوده و نباید به یاد فراموشی سپرده شود.
معراج الدین علاوه کرد درشهر تالقان تنها یک دکان مس گری باقی مانده است که اگردرزمینه استفاده از آن توجه جدی صورت نگیرد استفاده ازاین صنعت معروف کشور ازمیان برداشته خواهد شد.
وی از تجار ملی میخواهد تا به جای اینکه از کشور های همسایه ظروف پلاستیکی وارد کنند و به صحت همه ای شهریان مضر واقع شود بهتر آن است که صنعت دیرینه این کشور را انکشاف دهند تا ازاین طریق برای دهها تن از شهروندان زمینه اشتغال زایی فراهم گردد.
قابل ذکراست که ظروف مسی که درترکیب اش آهن داشته و از لحاظ صحی استفاده آن برای صحت مفید واقع میشود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا