جامعه

نگرانی از وضعیت کودکان کارگر در معادن زغال سنگ درشمال

مزارشریف باختر 14 قوس
یک نهاد تحقیقی وحقوق بشری از وضعیت کارگران درمعدن ذغال سنگ به خصوص اطفال کارگر زیرسن قانونی درشمال  کشور اظهار نگرانی نموده گفتند که هفتاد درصد کارگران درمعادن ذغال سنگ سمنگان را کودکان تشکیل میدهد واین نهاد از دولت وسایر نهادهای حقوق بشری خواستند  تا در باره توجه جدی نمایند، یک نهاد پژوهشی ودفاع از حقوق  بشر و بررسی وضعیت کارگران درمعادن کشور که تحقیقات خویشرا درحوزه شمال کشور بلخ ، جوزجان ، سمنگان وسرپل انجام داده بودند دیروز دریک کنفرانس ضمن ارایه گزارش تحقیقی خویش وضعیت کارگران  به خصوص معادن ذغال سنگ نفت وگاز وسایر معادن از هیچ یک معیارهای بین المللی وقانون کار مثل وسایل ایمینی صحی تفریحی ، حقوق امتیازات ، تعیین ساحات کاری ، حق الخطر برخور دار نمی باشند.
حسین نویان  مسئول گروه پژوهشی حقوق بشری می گوید: یافته های آن ها در معادن چهار ولایت که دیده اند نگران کننده بود و حداعظمی نیروی کارگران استفاده شده و اما درمقابل مزد ناچیزی نصیب کارگران می گردد که بیش از هفتاد درصد کارگران  را در معادن سمنگان کودکان  تشکیل میدهند.
وی عامل  اصلی نقض حقوق کارگران  و کودکان  را جنگ  سی ساله ، فقر ، عدم  آگاهی کارگران از حقوق شان دانسته یاد آور شد که یک کارگر باید درهفته سی ساعت کار نماید درحالیکه  درمعادن تا پنج شام کارگران  مصروف کار اند .
محمدی عضو دیگر این گروه نیز عدم توجه  دولت و کنترول بر مفاد قرار داد که با شرکت های  خصوصی انجام  می دهند، می باشد .
وی اضافه کرد، هنگام قرار داد دولت با شرکت های که امتیاز استخراج معادن را بدوش می گیرند  تمام قوانین کارگری و قاعده  کار درج می گردد اما به علت عدم کنترول بالای شرکت ها آن ها به مفاد قرار دارد عمل نمی کنند .
روح الله بهرامیان از نهادفعال مدنی و حقوق بشری نیز چشم دید های خویش را از معادن وکارگران  که کار میکنند به خصوص کودکان دیده آن را شرم  آور خوانده میگوید که در کل وضعیت حقوق بشر در کشور به خصوص در معادن سمنگان مراعات نمی شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا