فرهنگ

به یاد بود ازملامشک عالم محفلی برگزارشد

کابل باختر5 عقرب
به یاد بود از عالم جید کشورملا مشک عالم امروز محفلی به اهتمام وزارت اطلاعات وفرهنگ ،در تالار مرکزبین المللی مطبوعات ، برگزارگردید .
به گزارش خبرنگارآژانس باختر: این محفل به اشتراک پروفیسورصبغت الله مجددی رهبر جهادی ، نخستین رییس جمهور دولت اسلامی افغانستان ورئیس کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی، قیام الدین کشاف رییس شورای سراسری علمای افغانستان، عبدالجبارتقوا والی کابل شماری ازعلمای دین، دانشمندان وشخصیت های فرهنگی برگزار گردید.
به این مناسبت پیام حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان نیزفرستاده شده بود که درقسمتی از آن آمده است : در درازنای تاریخ درآغوش گرم کشورما علما، بزرگان قومی و روحانی زیادی پرورانده شده که دردوران زنده گانی خویش، درکنارآن که در تربیه دینی و اصلاح اجتماعی مردم سعی کرده اند، وقتیکه آزادی و تمامیت مردم به خطرمواجه گردیده ، این علما در مبارزه علیه تسلط بیگانه درراه اتفاق و اتحاد مردم تلاش های پی گیرکرده اند ،.
آنان باتلاش ها بیگانه گان را از کشوررانده وآزادی و تمامیت کشوررا حفظ کرده اند .
دراین محفل دکتورسید مخدوم رهین وزیر اطلاعات وفرهنگ ، پیرامون مبارزات و کارنامه های ملا مشک عالم در برابر استعماراجنبی و استبداد داخلی معلومات داده گفت: این محفل را به مناسبت مرور 130 سال ازوفات این عالم بزرگوارکه 96 سال عمرخود را در خدمت اسلام و مسلمین بخصوص به مردم افغانستان به سربرد و سال های آخرعمرش را در مبارزات پی گیربرضد استعمارخارجی و استبداد داخلی ادامه داد، برگزارنمودیم .
دوکتوررهین اضافه کرد که درصحنۀ مبارزات ضداستعماری ملادین محمد مشهوربه مشک عالم که منسوب به قوم اندرولایت غزنی میباشد، در سال 1879 اولین بار در سطح ملی مطرح شد و آن زمانی بود که کابل برای باردوم به وسیله قوای استعمار اشغال شده بود و قیام عمومی در پایتخت واطراف آن دربرابر متجاوزین، آغازشده بود.
همینگونه دوکتوررهین در مورد مبازرات ملا مشک عالم و ملا عبدلغفورلنگری از ولایت غزنی، میربچه خان ازسرای خواجه ، عصمت خان جبارخیل ، محمد جان خان وردک و بزرگان شهرواطراف کابل، دربرابرتهاجم وحشیانۀ استعمارخارجی که شجاعانه رزمیده اند، نیز یاد کرد.
پروفیسورصبغت الله مجددی رهبرجهاد و شخصیت روحانی کشور نیز در صحبتی دررابطه به شخصیت ، مبازرات و رشادت  ملا مشک عالم معلومات داده گفت که آن شخصیت گرامی ازروحانیت بهرۀ بزرگ داشت وی وهم قطارانش در راه خدا وعلیه استعمار خارجی مبارزه شجاعانه کرده اند .
دراین محفل مولوی نیک محمد عضوشورای علما ، استاد حبیب الله رفیع مشاوراکادمی علوم ، سید محمد واعظ بهشتی ، سرمحقق عبدالحکیم صافی عضو اکادمی علوم ، و دوکتورشمس الحق آریانفر نیز پیرامون ابعاد مختلف زنده گانی و مبارزات دربرابر استعمار خارجی و استبداد داخلی آن شخصیت روحانی و علمی ، خاطراتی از مبارزات وی ، جنگ دوم افغان و انگلیس و نقش ملا مشک عالم دراین جنگ، و سهمگیری این عالم جید درایجاد اتفاق و اتحاد مردم بخاطرحراست از تمامیت وآزادی کشور، به ترتیب صحبت کردند.
همینگونه آنان تاکید کردند که امروز نیازمندی اشد مردم کشوراست که دست به دست هم داده به  اتفاق و اتحاد پرداخته و جلو هر گونه توطئۀ دشمنان و نفاق افگنان را بگیرند و با پیروی از کارنا مه های نیاکانشان با وحدت و یک پارچه گی به دشمن جواب دندان شکند دهند. ختم . احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا