سیاست

امریکا در کابل و اسلام آباد دفتر همکاری های استراتیژیک ایجاد میکند افغانها خواستار وضاحت اند

کابل باختر/ 1/ دلو
اخیراً بارک اوباما رییس جمهوری امریکا طرح وزارت خارجه آن کشور را مبنی بر ایجاد یک دفتر به نام تعمیق همکاری های استراتیزیک میان افغانستان، امریکا و پاکستان را مورد تائید قرارداد.
گفته شده که این دفتر نماینده گی های درکابل ، اسلام آباد وواشنگتن خواهد داشت و میتواند برای تحقق برنامه استراتیژیک میان سه کشور شکل موثر اجرائیوی داشته باشد.
مقامات دروزارت خارجه امریکا درحالی از ایجاد چنین یک دفتر درکابل و اسلام آباد سخن میگویند که میان هرسه کشور روابط دیپلوماتیک تا سطح سفرا وجود داشته، ضمناً قنسلگری های این کشوردر شهر های بزرگ یکدیگر فعال است پس ایجاد دفتر به نام همکاری های استراتیژیک چگونه میتواند باشد.
شورای امنیت ملی درنشست اخیر خود ایجاد چنین یک دفتر را ابهام برانگیز خواند و از ایالات متحده امریکا خواستار وضاحت این مسئله گردیده است.
همچنان طرح ایجاد دفتر همکاری های استراتیژیک از سوی امریکا دیدگاه متفاوت آگاهان سیاسی را نیز درکشور درقبال داشته است.
محمود صیقل آگاه روابط دیپلوماتیک در رابطه به طرح جدید امریکا مبنی برایجاد دفتر مشترک همکاریهای استراتیژیک میان افغانستان ، پاکستان و امریکا به خبرنگار آژانس باخترگفت ،ایالات متحده امریکا باید بخاطر ایجادچنین دفتری از لحاظ عرف دیپلوماتیک برای دولت افغانستان وضاحت دهد . اما بخاطر اینکه وجوه های مشترک میان این سه کشور وجود دارد که بر اساس همین منافع مشترک شاید گشایش چنین یک دفتری بتواند میان هرسه کشور مفید واقع شود.
وی گفت، ایجاد این دفتر میتواند درراستای کاهش تنش های موجود میان افغانستان و پاکستان و افغانستان با امریکا به نوعی مثبت تمام شودکه گامی خوبی درجهت گسترش روابط عادی دیپلوماتیک بین کشورهای یاد شده باشد.
صیقل اضافه کرد، ایالات متحده امریکا درطول دوازده سال گذشته به صورت مستقیم درحیات سیاسی ، اقتصادی و نظامی افغانستان، پاکستان دخیل بوده از همین لحاظ ایجاد همچو دفتر بخاطر بهبود روابط و زدودن کشیده گی های موجود میان هرسه کشور مفید واقع میگردد.
اما اجمل بلوچ زاده فعال جامعه مدنی نسبت به ایجاد چنین دفتری ، دیدگاه متفاوت تری دارد.
او میگوید که امریکا با ایجاد این دفتر میخواهد درهمخوانی با پاکستان، افغانستان را تحت کنترول بیاورد و چنین تلاش را پاکستان  در برابرنیز انجام میدهد.
وی گفت، بدون شک که باید حوزه فعالیت و اجراآت این دفتر ازسوی امریکا تشریح داده شود تا سرنوشت آن با سرنوشت دفتر نماینده گی طالبان در قطر مواجه نه شود .
وی باور دارد که این دفتر نمی تواند مشکلات افغانستان و پاکستان را حل کند و درپروسه صلح هم مفید واقع شده نمی تواند فقط تلاش پاکستان بخاطر این دفتر ازسوی امریکا دراین است که برای امریکا بفهماند که پاکستان میتواند یک بدیل خوب نسبت به افغانستان برای امریکا باشد. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا