فرهنگ

سیمینار طریقت نقشبندیه برگزار گردید

کابل باختر/ 14/ سنبله

به ابتکار وزارت اطلاعات و فرهنگ كار سیمینار طریقت نقشبندیه امروز با قرائت پیام حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان گشايش یافت .

به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، این سیمینار که به اشتراک شماری از علمای کرام پايتخت و ولایات کشور، نماینده گان مردم درپارلمان ، شخصیت های دینی  علمی و فرهنگی ، مشايخ طريقت ، روحانیون و برخی از مسوولین عالی رتبه دولتی درمرکز بین المللی مطبوعات وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزار گردیده بود. ابتداء پیام حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان توسط پوهنمل نبی فراهی معین وزارت اطلاعات و فرهنگ خوانده شد. درپیام آمده است "طریقت نقشبندیه از زمان پیدایش به کشور ما راه یافت و عاشقان زیادی الهی ، بخاطر صفایی و تزکیه نفس ، ضمیر و درمجموع باطن خویش ، طریقت تصوفی نقشبندیه را سرمشق عمل قرار داده اند.

 شخصیت های زیادی روحانی کشور ، شعرا و نویسنده گان ، این راه را تعقیب کرده اند و به این ترتیب به امید رحمت خداوند منان ، از راه آداب ، سنن و عبادات این طریقت تصوفی ، به خاطر پاکی نفس های خویش و نجات دادن خود از گناه ها تلاش نموده اند.

 همچنان درپیام رییس جمهور ، از وزارت اطلاعات و فرهنگ و دکتور سید مخدوم رهین ، به خاطر برگزاری این سیمینار قدردانی گردیده و تاکید شده است مقالات این سیمینار چاپ گردد.

 

سپس دکتورسید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ سخنرانی کرده گفت ، تصوف اسلامی به عنوان بعد درونی وحی اسلامی قرن های دراز به خصوص درکشورما هادی موحدان و سالکان راه خدا به سوی حق و حقیقت بوده است ، عرفان اسلامی درشهرهای بزرگ ما مانند بلخ ، هرات ، غزنی ، کابل ، گردیز وامثال آن مرشدان بزرگی آفرید که تمدن و فرهنگ اسلامی به وجود مبارک شان افتخار میکند.

 ازجمله طریقت های عرفاني یکی  هم طریقت نقشبندیه است که به خصوص درقرن هشتم هجری در بخارا و بلخ خوش درخشید البته ظهور این طریقت با نام طریقت خواجه گان درقرن ششم هجری بود یعنی دوقرن پيش ازموسس دومین آن که حضرت بهاوالدین نقشبند باشد بهاوالدین که درکابل به نام بهاوالدین بلا گردان مشهور است موسس اول آن خواجه عبدالخالق غجدوانی بود.

غجدوانی کسی بودکه به اصلاح تصوف عصر خودآغاز کرد به این معنی که بعداز قرن های دراز افکار عارفانه و تصوف وسلوک دچار ناهنجاری ها شده بود.

وزیر اطلاعات و فرهنگ دراین سیمینار افزود، طریقت نقشبندی درسرزمین ما رجال بزرگی آفرید که از آن جمله خواجه محمد پارسا که آرمگاه اش در بلخ است و مولانا یعقوب چرخی لوگری که درچرخ لوگر به دنیا آمد و آرامگاه اش در شهر دوشنبه تاجکستان است و رجال بیشماردیگر .

 

 

به گفته دکتور رهین خصايص طریقت نقشبندیه ، ساده گی تعالیم ، ساده گی زندگانی و ساده گی روش بود و مبتنی بر سنت آنچه در طریقت نقشبندیه سخت مورد تاکید است ، پیروی از سنت نبوی  است .

وزیر اطلاعات و فرهنگ افزود، مشایخ بزرگ اسلامی تقریباً همه به خصوص در طریقت نقشبندی همیشه از آبلهء کف دست خود نان میخوردند.

طریقت نقشبندیه را به سبب نقشبندی گفته اند که خواجه بهاوالدین نقشبند بود ، نقشبند کسی که وقتیکه پارچه کالا بافته میشود ،آن را نقش و نگار میدهد و این شغل را نقش بندی میگفتند.

چون شخص بهاوالدین نقشبند، کارش همین بود از همین راه معیشت خود را پیش میبرد بنابران این طریقت نیز به این نام مشهور شد.

دکتور رهین علاوه نمود ، مشایخ بزرگی هم امروز و هم دیروز درشهر های مختلف ما که کانون طریقت نقشبندیه بودند و امروز هم هستند مانند بلخ و لوگر که پیروطريقت نقشبنديه هستند به همین ترتیب در مناطق دیگر نیز درشهر قندهار و شرق كشور تعداد زیادی از مشایخ رویدند ، از خصايص طریقت نقشبندی، اعتقاد به اصول یازده گانه مانند هوش در دم، نظر بر قدم، سفر در وطن، خلوت در انجمن، یاد کرد، بازگشت، نگاه داشت، یادداشت، وقوف زمانی و وقوف قلبی میباشد که هر کدام در واقع دروازهء بود در مسیر هدایت این سیمینار.

 پوهاند نعمت الله شهرانی، مشاور ارشد در امور دینی ریاست جمهوری در سخنرانی خود ضمن آن که از وزیر اطلاعات وفرهنگ به خاطر راه اندازی

 

 

 سیمینار طریقیت نقشبندیه به نیکوی یاد کرد د ررابطه به امامان، مذاهب مختلف معلومات داده گفته، امامان از جمله علمای بزرگ جهان اسلام بوده و نیز از جمله صوفیان میباشند.

وی دین اسلام را کاملترین دین ها خوانده گفت که باید به خاطر زنده نگهداشتن نام بزرگان در تاریخ اسلام و استفاده از پندها، اندرز ها و کارکردهای آنها چنین سیمینار های برگزار شود.وي از وزارت اطلاعات و فرهنگ قدر داني گرم نمود.

داکتر ایاز نیازی، استاد پوهنحی شرعیات پوهنتون کابل وامام مسجد وزير محمد اكبر خان در صحبت خود گفت انسان موجود دو بعدي است، بعد مادي انسان به خوردن، پوشيدن و مسكن ضرورت دارد اما بعد روحي انسان به طاعت و بنده گي نياز دارد، تصوف و عبادت غذاي بعد روحي انسان ميباشد.

به هميگونه ، قاضی محمد نذیر حنفی نماینده مردم هرات در پارلمان در صحبتي ضمن قدرداني گرم از وزارت اطلاعات و فرهنگ مبني بر برگزاري سيمينار گفت، تقوا اساس زنده گي انسان  در همه ابعاد است، چه بعد تجاري ، چه بعد صحي و غيره. بايد هر انسان در روشنايي تقوا و پرهيزگاري زنده گي نمايد.

سپس مولوی جوره وزیر مشاور ریاست جمهوری،  نيز پيرامون موضوع صحبت كرد.

همچنان پیام پوهنتون کابل به مناسبت این سیمینار توسط پوهاند محمد افضل بنوال استاد آن پوهنتون و پیام اکادمی علوم توسط سر محقق محمد اسلم افضلی پیام سید منصور نادری رییس کانون فرهنگی ناصر خسرو بلخی توسط محمد ارشاد معنوی معاون این کانون خوانده شد. دراین پیام ضمن ابراز قدردانی و

 

 سپاس از دکتور سید مخدوم رهین  وزیر اطلاعات وفرهنگ به خاطر برگزاری سیمینار، پیام های نهادهای مربوط را خواندند.

آنگاه محمد افسر رهبین رییس فرهنگ وزارت اطلاعات وفرهنگ فشرده زنده گی نامه خواجه بهاو الدین نقشبند را قرائت کرده که در آن آمده است.

خواجه بهاوالدین محمد نقشبند، فرزند محمد بخاری، در ماه محرم سال 717 هـ ق و به گفته دیگر، به سال 721 هـ ق در قصر عارفان( قصر هندوان) شهر بخارا چشم به جهان گشود. بر بنیاد گفته مولانا عبدالرحمان جامی در نفحات الانس: " ایشان را نظر قبول به فرزندی از خدمت خواجه محمد بابای سماسی است و تعلم آداب طریقت به حسب صورت از سید امیر کلال، اما به حسب حقیقت، ایشان اویسی بوده اند و ترتیب از روحانیت خواجه عبدالخالق غجدواني یافته اند."

پدربهاوالدین پیشه نقشبندی و کمخا بافی داشت و به بابا صاحب سرمست، معروف بود. چون فرزند، پیشه پدر در پیش گرفت، از آنرو لقب نقشبند یافت. برخی ها نیز به این باوراند که بهاوالدین به اثر ذکر مداوم قلبی به درجه ای رسید که نام الله ج بر دلش نقش بست و از آنرو نقشبند خوانده شد.

هفت سال داشت که قرآن را از بر کرد.

از خواجه بهاوالدین نقشبند آثار ارزشمند رساله قدسیه، الاورادالبهائیه، الواردات ( به فارسی) و دلیل العاشقین و نیز اشعار پراگنده ای در زبان فارسی و بیشترینه در قالب ترانه ( رباعی ) بر جای مانده است.

 

 

خواجه بهاوالدین نقشبند، پس از 63 سال عمر پربار، در شب شنبه سی ام ماه ربیع الاول سال 791 ه ـ ق چشم از جهان بست و در حالی که بر بنیاد وصیت خودش، پیشاپیش جنازه اش شعر فارسی میخواندند، در ناحیه بهاوالدین، در دوازده کیلو متری شهر بخارا به خاک سپرده شد.

تربت متبرک او زیارتگاه پیروان شریعت و دلبسته گان طریقت است.

در مجلس علمی سیمینار که پس از ظهر برگزار گردید: قاضی محمد نذیر حنفی به حیث رییس، مولوی ضیا الدین شی خزاده به حیث معاون انتخاب شدند.

در مجلس علمی مولوی عبدالرحمان رحمانی، مقاله زیر نام جایگاه تصوف و عرفان، استاد حیدری وجودی، نقشبندیان ویسی مشرب، دکتور عبدالغنی خسروی استاد دانشگاه هرات، انیس الطالبین اثر ناشناخته مولانا عبدالرحمان جامی ویستا سروری، مقاله ای را زیر عنوان غزنوی مشعلدار معاصر طریقت نقشبندیه قرائت کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا